Gepubliceerd op
Duiding

‘Lastige’ ouders. Hoe ga je ermee om?

20 leerlingen in je klas betekent ongeveer 40 ouders. Gelukkig loopt het contact met de meeste ouders vlot. Maar sommige hebben extra zorg nodig. Herken je deze 5 situaties en weet je hoe ermee kan omgaan?
 


 

Situatie 1: ik snap het niet

Tijdens het kringmoment verzamelt juf Katrien de heen-en-weermapjes. Het mapje van Redouan is leeg. In zijn boekentas vindt juf Katrien een blanco medische fiche. Die had ze eigenlijk vorige week moeten krijgen. Typisch, zucht ze …

Ik snap het niet

Lastig mens! Of niet?

Vaak begrijpen ouders met een andere taal of cultuur de briefjes of de leraar niet. Ze vermijden communicatie uit schaamte. Daarnaast hebben ze niet altijd zicht op ons onderwijssysteem. In sommige culturen bekleden de leraren een andere plaats dan bij ons. Ouders twijfelen niet aan hun aanpak en mengen zich niet in schoolzaken.

Zo ga je ermee om

Bij dit gezin is er weinig of zelfs geen overlap tussen de thuiswereld en de schoolwereld van het kind. Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar manieren om de schoolwereld bekend te maken bij de ouders. Een open houding, een open klasmoment, tolken, brugfiguren, pictogrammen … kunnen daarbij helpen.
 


 

Situatie 2: benauwd

Oh nee, daar is ze weer.” Juf Jana krimpt in elkaar als ze de moeder van Shauni ziet verschijnen. Die trekt bijna dagelijks aan haar mouw. Vandaag omdat haar dochter verkouden is. Gisteren wilde ze de wiskundetest samen overlopen. Zo is het altijd wel wat.

Ik snap het niet

Lastig mens! Of niet?

Helikopterouders cirkelen overbezorgd rond hun nageslacht. Door alles onder controle te houden – van de zorgvuldig geplande vrijetijdsbesteding tot verantwoord speelgoed en kledij – proberen ze vooral hun eigen angst te verkleinen. Ze vergeten soms dat een kind ook vertrouwen en ruimte nodig heeft om zelf te groeien.

Zo ga je ermee om

Toon respect voor haar betrokkenheid en vertel haar dat ook. Toch maak je haar het best duidelijk dat de schoolwereld al veel van haar bezorgdheden opvangt: “Bij ons in de klas is het de gewoonte dat we samen de test overlopen. Ik ben er zeker van dat Shauni dit goed begrepen heeft.”
 


 

Situatie 3: roeper

Tijdens de pauze spreekt de directeur leraar Wannes aan: “Daarnet belde Eric, de vader van Kasper. Hij heeft een probleem met de laatste geschiedenistest.” Wannes moet even slikken. Hij heeft al veel verhalen gehoord over deze man. “Hij eist dat je de actualiteitsvraag over Syrië niet laat meetellen omdat ze niet bij de leerstof hoort. Los dat eens op.

roeper

Lastig mens! Of niet?

Deze vader is erg betrokken bij het schoolleven van zijn zoon en wil er invloed op hebben. Terwijl de leraar vroeger op een voetstuk stond, nemen ouders van nu niet alles zomaar aan. Ze hebben vaak een gelijkwaardig of hoger diploma en durven kritiek te uiten. Omgekeerd kunnen ouders met een lagere opleiding zich benadeeld voelen. Daar willen ze hun kinderen tegen beschermen, ook op school.

Zo ga je ermee om

Elke ouder wil het beste voor zijn kind. Vertel dat je daar respect voor hebt. Leg uit hoe de schoolwereld werkt, waarom je bepaalde beslissingen neemt. In dit geval kun je benadrukken wat zijn zoon hieraan heeft: “Ik hoop dat Kasper hierdoor kritisch leert denken, vandaar de actualiteitsvraag. Dat vindt u toch ook belangrijk?”
 


 

Situatie 4: beschaamd

“Happy birthday to you, happy …”. Jason staat vooraan met een geforceerde grijns op zijn gezicht. Net voor het belsignaal heeft hij juf Sandra toevertrouwd dat zijn moeder geen tijd had om naar de winkel te gaan. Hij heeft dus geen traktatie voor zijn klasgenootjes.
 Zo gaat het altijd, denkt Sandra.

beschaamd

Lastig mens! Of niet?

Kansarmen zijn vaak even moeilijk te bereiken als drukbezette ouders. Vaak verloopt hun contact met de leraar enkel via het kind, af en toe via een nota in de agenda. Deze ouders willen wel goed doen voor hun kind, maar zijn tegelijk opgeslorpt door hun eigen problemen of werk. Ze vermijden vaak persoonlijk contact omdat ze zich schamen over hun privéleven.

Zo ga je ermee om

Oordeel niet te snel over de thuiswereld van een kind. Zoek actief contact met de ouders om meer te weten te komen: aan de schoolpoort, tijdens een infomoment, via de telefoon, met een e-mail … Stel vragen en kijk samen hoe je de ouders – op hun manier – kan betrekken bij de schoolwereld van hun kind.
 


 

Situatie 5: tweedracht

Vanmiddag ziet klastitularis Dirk de ouders van Janneke, een meisje met concentratieproblemen. Sinds vorig schooljaar zijn haar ouders gescheiden. Dirk heeft heel wat moeite moeten doen om ze samen op school te krijgen. Het gesprek verloopt stroef. De vader van Janneke verwijt haar moeder dat ze Janneke niet goed begeleidt. Daarmee schiet Dirk niets op.

tweedracht

Lastig mens! Of niet?

Helaas verlopen veel scheidingen niet rimpelloos. Ze verdelen de thuiswereld van een kind in twee. Die haatgevoelens schuif je niet zomaar aan de kant. Beide partijen willen wel het beste voor hun kind, maar hun visie daarover wil al eens verschillen.

Zo ga je ermee om

Probeer uit te zoeken hoe beide ouders hun plek op school zien. Dat kan in een gemeenschappelijk gesprek, maar soms moet het in aparte gesprekken. Blijf daarbij steeds objectief en erken elke ouder in zijn rol.


Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Hans Van Crombrugge, pedagoog bij het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen.

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...