Trend Gepubliceerd op

Is WhatsApp de nieuwe lerarenkamer?

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

Wat doen leraren in WhatsApp-groepen? Ze bestellen er broodjes op vrijdag of gebruiken het als overlegplek voor de vakgroep. Handig. Maar er zijn ook nadelen, waarschuwt pedagoog Pedro De Bruyckere.

 

WhatsApp-groepen van leraren

Uit een rondvraag van Klasse blijkt dat leraren om heel diverse redenen met collega’s op WhatsApp zitten.

  • Broodjesgroep

    “Geef je nog snel je bestelling door voor vanmiddag?”

  • Ventilatiegroep
    “Pffffff. Een TE drukke klas en een onmogelijk gesprek achter de rug!” Even ventileren onder collega’s.
  • Lokalengroep

    “Wie zit wanneer in welk lokaal?” Zo check je live de lokaalverdeling van de dag, en weet je bijvoorbeeld waar parallelcollega’s zitten voor overleg

  • Officiële mededelingengroep
    “Wat nieuws vandaag?” Alles wat je moet weten voor je dag op school begint.
  • Vakgroep
    “Wanneer vergaderen we?” Overleg, reminders en afspreken voor de vakgroep.
  • Duobaan groep
    “We hebben het knutselwerk tot hier kunnen afwerken”. Zo blijf je op de hoogte van wat je collega net deed.
  • Feestcomité groep
    “Heeft er nog iemand foute slingers?” Zo behoud je samen het overzicht over de organisatie van feestjes.
  • Alles-behalve-werk-groep
    “Tot in den draai, vanaf 16 uur allemaal op post? Zet al maar een kommeke ‘koffie’ klaar op mijn kosten.” Fijne anekdotes, ludieke foto’s, afspreken voor de ‘naschoolse’ vergadering op vrijdag.
  • En-Allemaal-Samen-groep
    “Miljaar! Nog 433 berichten bij te benen.” De groep voor een hecht team dat echt álles bespreekt op één plek.
  • Roddel-groep
    “Zeg, weet je wat X zei over Y daarnet?” Roddelen over collega’s, directie, leerlingen, ouders. Ja, ook op WhatsApp.

 

Hou je groep gezond

De WhatsApp-groepen van leraren lijken wel een virtueel verlengde van de lerarenkamer. “Gepassioneerd samenwerken als leraar, dat kan ik alleen maar toejuichen”, zegt Pedro De Bruyckere, pedagoog en onderwijsblogger. “Maar er bestaat nog meer dan werk alleen om over te praten.”

“Als je niet oplet, verlaat je de ‘WhatsApp-lerarenkamer’ nooit. Haal als lerarenteam alles wat je uit een WhatsApp-groep kan halen. Maar laat het niet álles bepalen. Neem je WhatsApp-groep niet mee naar je slaapkamer. Je houdt het best je eigen WhatsApp-gedrag en dat van je collega’s in de gaten. Help elkaar daarmee.”

“Je voelt je bovendien al snel verplicht om direct een antwoord te sturen op een bericht. Dat ben je niet”, waarschuwt De Bruyckere. “Door enkele keren meteen te antwoorden op een WhatsApp-bericht, kweek je wel de verwachting bij de ander dat dit wél kan. Je bepaalt zelf wanneer je tijd besteedt aan het lezen en beantwoorden van berichten. Dat is net zoals bij e-mail.”

“Let tenslotte ook op met delen van belangrijke informatie over leerlingen. Dit doe je beter in een face-to-facegesprek.”