Trend Gepubliceerd op

Eerste Hulp Bij Onderwijsvernieuwing

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

5 pioniers over onderwijsvernieuwing. Wat willen ze veranderen? Wat drijft hen? En ook: hoe kunnen ze in jouw school onderwijsvernieuwing ondersteunen?
 

  1. Mysterie van Onderwijs: onderwijs op mensenmaat

  2. Lies Lambert

    Lies Lambert: “Wij willen een onderwijs op mensenmaat voor leerlingen én leraren, los van steeds meer efficiëntie waarbij het onderwijssysteem centraal staat. Kinderen moeten een bepaald tempo volgen omdat de leraren bepaalde doelen moeten halen. Leerkrachten hebben geen tijd meer voor individuele kinderen, voor spelend leren of ontspanning in de klas.

    Wij dromen van een onderwijs waar kinderen en leraren ondernemers zijn. Niet in de economische zin, maar wel: de autonomie om grenzen te verkennen en te experimenteren. Leerlingen moeten intrinsiek gemotiveerd zijn om op zoek te gaan naar kennis. Leerplannen mogen niet ongemerkt belangrijker worden dan kinderen. Leerkrachten moeten weer het eigenaarschap hebben over de leertrajecten.”

    Bij Mysterie van Onderwijs kan je terecht voor:

    • inspiratie op Mystery on Stage
    • ontmoetingen op Mystery Night of Onderwijsterrassen

    Volg Mysterie van Onderwijs op Facebook of Twitter

     


     

  3. Flanders Synergy: slimme scholen

  4. Tom Van Acker en Hakima El Meziane

    Tom Van Acker en Hakima El Meziane: “Wij willen slimme scholen die totaal anders georganiseerd zijn. Sinds mensenheugenis worden leerlingen opgeleid in leerjaren en vakken. Leerlingen begeleiden is versnipperd over verschillende functies zoals zorg- of vakleerkracht, klastitularis, traject- en leerlingenbegeleider.

    Wij willen autonome teams van schoolmedewerkers die verantwoordelijk zijn voor een groep leerlingen. Samen zorgen ze over leerjaren en vakken heen voor het kwalificeren, de zorg en talentontwikkeling van een groep leerlingen.

    Nu verlaten te veel leerlingen de school zonder diploma of blijven zitten. Te veel leerlingen voelen zich niet goed op school. En de job van leraar wordt complexer met veel werkdruk en emotionele belasting. We willen dat leraren en leerlingen met goesting naar school gaan.”

    Bij Flanders Synergy kan je terecht voor:

    • inspiratiesessies onderwijs slim organiseren
    • begeleiding van een verandertraject van 2 jaar voor scholen (basis-, secundair en volwassenonderwijs) en CLB’s, in samenwerking met pedagogische begeleidingsdiensten
    • allerlei instrumenten voor je eigen verandertraject

    Volg Flanders Synergy via Twitter of lees het boek ‘Scholen slim organiseren’

     


     

  5. Ashoka: iedereen is een changemaker

  6. Caroline de Cartier

    Caroline de Cartier: “Wij willen dat kinderen van kinds af aan de changemaker skills leren zoals empathie, creativiteit, positiviteit, samenwerken en leiderschap. Die zijn nodig om de uitdagingen in onze samenleving te herkennen en mee op te lossen. Iedereen is een changemaker. Iedereen kan het verschil maken.

    Daarom selecteren en ondersteunen wij Changemaker Scholen. Dat zijn innovatieve scholen die persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke bewustzijn op hetzelfde niveau zetten als de klassieke academische vaardigheden. In België zijn er al 9 changemaker scholen en wereldwijd 300.

    In ons netwerk brengen we onderwijsvernieuwers samen die dezelfde onderwijsvisie en innovatieve projecten delen. We willen onderwijsvernieuwing versnellen door samenwerking te stimuleren en initiatieven in de kijker te zetten.”

    Bij Ashoka kan je terecht voor:

    • Inspiratie van de 9 Belgische en 300 internationale Changemaker Scholen
    • Evenementen rond onderwijsvernieuwing. Heb je bijvoorbeeld hun documentaire Une idée folle al gezien?

    Volg Ashoka via Facebook of Twitter

     


     

  7. Onderwijzigersnetwerk: leerling belangrijker dan het schoolsysteem

  8. Dirk De Boe

    Dirk De Boe: “De leerling moet écht centraal staan. In veel scholen staat het systeem met vakken en roosters boven de leerling. De leerling moet het onderwerp van onderwijs worden, en niet het leidend of lijdend voorwerp.

    Onderwijzigersnetwerk wil het onderwijssysteem niet stapje voor stapje maar in zijn geheel veranderen. Want alle elementen – zoals leerinhoud, leervorm, evaluatie, leeromgeving, leertijd en leermateriaal – beïnvloeden elkaar.

    Onderwijsvernieuwing is nodig omdat goed onderwijs zorgt voor gelukkige jongeren die bewust in het leven staan, oplossingen vinden voor de problemen in onze maatschappij. Zo maken ze van deze wereld een betere plek.”

    Bij Onderwijzigersnetwerk kan je terecht voor:

    • vragen over of begeleiding van een transformatieproces (secundair)
    • inspiratie: leerfestival, In-Team avonden met focus op 1 thema, bezoeken naar innovatieve scholen (alle onderwijsniveaus)

    Volg Edushock Onderwijzigersnetwerk op Facebook, Linkedin of Twitter

     


     

  9. Vlaamse Scholierenkoepel: leerlingen mee aan het stuur

  10. Emiel Lenaert

    Emiel Lenaert: “Leerlingen vinden dat onderwijs nog te vaak wordt georganiseerd zoals vroeger. We zien zelf heel wat kansen tot verbetering, maar hebben niet altijd het geduld om te wachten op grote onderwijsdossiers zoals de eindtermen of de hervorming van het secundair onderwijs. Dus kijken we wat we zelf al kunnen doen.

    Leerlingen moeten meer gehoord worden en zelf het heft in handen nemen. Daarom zetten we leerlingen zelf aan het stuur bij thema’s zoals pesten, welbevinden en een positief schoolklimaat.

    Met het project De Conflixers zet VSK in op peer support. Met peter- en meterprojecten, vertrouwensleerlingen, zorgleerlingen, sfeermakers … werken leerlingen mee aan een beter schoolklimaat.”

    VSK kunnen scholen terecht voor:

    • inspiratie en opleidingen voor scholen en leraren die rond peer support willen werken
    • leerlingen krijgen een leerlingenkaart, antwoord op vragen over hun rechten en ondersteuning bij leerlingenparticipatie

    Volg de Vlaamse Scholierenkoepel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest of Youtube.

     


     

    Deze pioniers in onderwijsvernieuwing maken deel uit van Veranderwijs.nu.

    Dit netwerk wil innovatieve onderwijspioniers samenbrengen en inspireren. Kriebelt het bij jou ook om iets nieuws uit te proberen? Of experimenteerde je al? Op veranderwijs.nu kan je ideeën uitwisselen.

     


    logo Veranderwijs.nu

    Veranderwijs.nu wordt ontwikkeld door de Koning Boudewijnstichting in samenwerking met Ashoka, CEGO, CoderDojo, Edushock, Flanders Synergy, Klasse, Mysterie van Onderwijs, Sociale Innovatiefabriek, Teach for Belgium, TADA en VSK.