Help elkaar Gepubliceerd op

Hoe doe je jongeren meer lezen?

5 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Ik merk dat veel van mijn leerlingen hun neus ophalen voor de literatuuropdrachten. Buiten de opgelegde boeken voor het vak lezen ze weinig en dat vind ik als boekenliefhebber zo spijtig. Hoe doe ik jongeren meer lezen, ook in hun vrije tijd?

Helena - leraar Nederlands 3de graad secundair

Tips van leesbevorderaar Els Debuyck

  1. Voorzie tijd voor vrij lezen

  2. Els: “Een boek lezen op school? Daar hangt altijd iets aan vast. En dus halen leerlingen hun neus op voor boeken. Opdrachten en leesportfolio’s kan je niet altijd schrappen, maar geef kinderen en jongeren af en toe de kans om vrij te lezen. Zomaar, omdat lezen leuk is.”
     

  3. Maak lezen tastbaar

  4. Els: “Iets meegeven werkt meestal goed. Bijvoorbeeld een gedicht dat aan bod kwam of een inspirerende quote uit een tekst. Zet dat op een mooi papiertje of deel het online. Maak van lezen een herinnering, iets tastbaars.”

    Lezen: kaartje met quote uit boek
  5. Praat over boeken

  6. Els: “Ik denk dat we vooral moeten blijven praten over boeken, dat is even belangrijk als het lezen zelf. Vertellen over wat ons verwonderd heeft in een tekst en daarover in gesprek gaan met jongeren. Goede gesprekken over allerlei onderwerpen, filosoferen zonder dat het opvalt, informatie opzoeken, teksten structureren, leren leren.”
     

  7. Geen verplichte nummers

  8. Els: “Durf af te stappen van een leeslijst. Laat leerlingen lezen wat ze willen lezen. Mijn zus werkt beroepshalve met mensen met een beperking. Ze struint winkels af op zoek naar mooie catalogussen, want haar mensen kijken graag naar de schattige kinderen met mooie kleren aan. Daaruit vertrekt ze om gesprekken aan te knopen. Wat vinden ze mooi? Waarom? Ze zijn geïnteresseerd. Dat is het begin van lezen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dat is.”
     

  9. Dring geen boeken op

  10. Els: “Iedereen kan genieten van een boek, ook als je niet snel of vlot leest. Met een luisterboek verlaag je de drempel, zeker voor leerlingen met leesmoeilijkheden. Leerlingen die niet vlot lezen zijn niet per se de lezers die moeite hebben met begrijpend lezen. Vlot technisch lezen is geen voorwaarde om teksten te begrijpen. Dring vooral nooit boeken op, maar bied ze stilletjes aan.”
     

  11. Boeken in elk vak

  12. Els: “Boeken zouden altijd ergens in de weg mogen liggen. Dat leerlingen ze wel moeten vastpakken. Gebruik boeken als smaakmaker bij om het even welke leerstof. Sluit de aandacht en tijd voor lezen niet op in het schoolvak Nederlands. Investeer in leestijd op school zodat leerlingen zoveel mogelijk met lezen in contact kunnen komen.”

    “Oefen je op alfabetisch ordenen, trek dan naar de school- of stadsbib. Werk je met Lego, zoek dan een boek over Lego. En waarom niet eens beginnen met het voorlezen van een anekdote over Pythagoras vooraleer je de stelling uiteen doet? Het is zeker niet alleen de taak van de taalleraar om leerlingen aan het lezen te krijgen. De missie moet breed gedragen worden.”
     

Els is GON-begeleider, ze ondersteunt 13 leerlingen in het basis én secundair. Daarvoor gaf ze 25 jaar les in het buitengewoon lager onderwijs. Ze is ook een gedreven leesbevorderaar als nominatielezer voor Iedereen Leest en als begeleider van leesgroepen voor Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen. Overal waar ze komt, strooit ze met boeken.

 


Reageer!

Hoe krijg jij je leerlingen aan het lezen? Reageer onderaan en deel je tips!