Gepubliceerd op
Klastips

Leer lesgeven zoals een voetbalcoach

Hoe zet je voetballers aan tot leren? Dat is de hoofdvraag waar voetbalcoaches Michel Bruyninckx en Dirk Gyselinckx al jaren rond werken. Hoe prikkelden ze de jonge Vincent Kompany en Romelu Lukaku? Met de leermethodiek ‘Brein centraal leren’.
 

Schud hun hersenen wakker

Michel Bruyninckx is internationaal jeugdtrainer en werkte in het verleden als adviseur van de jeugdacademie van AC Milan en FC Metz. Hij gaf geruime tijd les aan het Redingenhof in Leuven. “Hersenen zijn lui”, weet hij. “Ze baseren zich graag op makkelijke oplossingen. Daarom moet je ze uitdagen, als trainer én in de klas.”

Bruyninckx: “Een voetballer een lange pass aanleren doe je niet door hem elke dag opnieuw uit te leggen hoe hij die moet geven. Als hij de oefening telkens op dezelfde manier moet herhalen, gaan zijn hersenen denken dat ze het antwoord al weten. Zo blokkeer je het leren.”

“Daag zijn hersenen uit: laat hem rekensommen oplossen vlak voor hij trapt, of geblinddoekt aanlopen. Door die variatieleggen de hersenen meerdere circuits aan waarop de speler zich kan baseren als hij een pass wil geven. Hetzelfde geldt in de klas: zet kinderen in een gevarieerde leeromgeving, dan maak je ze nieuwsgierig en zet je ze aan tot leren.”

 


 

Applaus voor elkaar

Dirk Gyselinckx past de methodiek niet enkel toe op het Anderlechtse oefenveld, ook in de lessen die hij geeft als L.O.-leraar in het Boechoutse Sint-Gabriëlcollege.

Gyselinckx: “We streven naar een positief leerklimaat en geen prestatieklimaat. Hier hoor je geregeld applaus van de leerlingen als ze samen een oefening hebben doen slagen. Een kind dat je niet waardeert, respecteert of in een emotioneel veilige omgeving omkadert, zal het moeilijk hebben om vooruitgang te boeken. Als trainer én als leraar kan je een kind kraken als het iets fout doet. Je moet elkaar net positief bekrachtigen.”

“We bouwen elke training op van makkelijk naar moeilijk en trachten foutloos te trainen. Als je een speler vraagt om meteen een volley te trappen vanop 30 meter, dan zakt zijn motivatie en wil om te leren. Als je start vanop 2 meter van het doel en altijd een stap verder probeert, dan bereik je meer en blijft het kind gemotiveerd om zo ver mogelijk te geraken.”

 


 

Zo vorm je toppers

  • Ga voor positieve bekrachtiging. Competitie is nefast voor de ontwikkeling van kinderen.
  • Heb geduld. Hou een kind met leerproblemen in de groep, geef een kind tijd om te ontwikkelen. Stuur het niet te snel weg.
  • Bekijk de progressie van elk kind individueel.
  • Geef feedback tijdens een oefening. En laat kinderen fouten maken en zo veel mogelijk opnieuw proberen.
  • Leren is niet eindig en de perfectie kan je nooit bereiken. Standaarden zijn onzin.
  • Talent is fouten durven te maken en daarna beter willen worden.
  • Vraag aandacht en concentratie in groepsverband.

 


 

“Onze leerlingen concentreren zich nu beter”

Op de KTA Campus De Brug in Vilvoorde krijgen alle leerlingen de kans om 4 tot 6 uur per week voetbaltraining te volgen, gebaseerd op de principes van het brein centraal leren. Dat doen ze naast hun traditionele tso-opleiding Elektromechanica, Handel, Boekhouden en Secretariaat-talen.

Extra links

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...