Schooltips Gepubliceerd op

Meer cocreatie op school: 6 tips voor de directeur

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

Waarom zou je als leidinggevende alles in je eentje moeten bedenken? “Samen met je team en vanuit ieders talent vind je betere oplossingen voor de uitdagingen waar je als school voor staat”, zegt Yves Larock van Schoolmakers. 6 tips om cocreatie te introduceren op je school.
 

  1. Doorbreek het top-down denken en handelen

    • Stel vaker (weder)vragen aan je leraren: “Wat stel je zelf voor?”, “Aan wie zou je hulp kunnen vragen?”
    • Laat vakgroepen, werkgroepen … autonoom aan de slag gaan.

     

  2. Introduceer de cocreatieve houding in je team

  3. Stel je open, positief, waarderend en toekomstgericht op. Concreet?

    • Verwelkom andere standpunten
    • Stel open vragen
    • Luister onbevooroordeeld
    • Bouw verder op andermans ideeën
    • Spreek vanuit inleving
    • Durf ook je eigen standpunt in vraag stellen

    Geef zelf het goede voorbeeld tijdens vergaderingen en in je communicatie. Vraag die houding ook van je teamleden en doe ze elkaar erop wijzen als ze die niet aannemen. Een leuke tool daarvoor zijn deze cocreatiekaartjes.

    cocreatie-kaartjes
     

  4. Gebruik cocreatieve werkvormen

  5. Doe je personeelsvergadering in de vorm van een worldcafé, open space, focusgroep of gebruik een andere cocreatieve methode. Laat werkgroepen teamborden zoals in deze video.
     

  6. Overweeg een andere vergaderopstelling

  7. Hoe staan de tafels in jouw vergaderruimte?
    cocreatie: vergaderopstelling
     

  8. Bekijk cocreatie als een groeiproces

    • Vertel aan je team waarom en hoe je cocreatie op je school wil versterken. Geef ook mee dat je die nieuwe manier van werken tussendoor met het team wil evalueren.
    • Geef het proces tijd. Het is normaal dat als mensen samenkomen om oplossingen te zoeken voor complexe uitdagingen, dat in het begin best moeilijk is. Straal zelf rust uit, ook al is de oplossing nog niet in zicht.
    • Vaak zie je dat sommige collega’s niet echt meedoen, eventueel ook beginnen te klagen, proberen de ‘aap’ op andermans schouder te zetten. Blijf hen uitnodigen om mee te denken, oplossingen te zoeken, verantwoordelijkheid op te nemen.

     

  9. Voel je niet overbodig

  10. Soms hebben leidinggevenden verkeerdelijk de indruk dat ze niet meer belangrijk zijn in een cocreatief proces. Maar je hebt niet alleen inhoudelijke expertise, je bent ook:

    • een facilitator die zorgt dat het proces goed verloopt
    • een coach die iedereen helpt om op de best mogelijke manier bij te dragen
    • organisatorische en logistieke ondersteuner, je voorziet bijvoorbeeld online tools die toelaten dat mensen makkelijk met elkaar kunnen werken naast de formele momenten