Verhaal Gepubliceerd op

Juf Veroniek deed aan jobshadowing in Finland

4 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Juf Veroniek nam een sabbatjaar om via jobshadowing onderwijs te ontdekken in het buitenland. Dat is een soort opleiding op de werkvloer: je loopt naast iemand om te kijken hoe die zijn job aanpakt. Veroniek koos voor een roadtrip door het Finse onderwijssysteem.
 

“Mijn directeur zag mijn droom om binnen te stappen in Finse scholen meteen zitten. ‘Zo’n project geeft kleur aan je loopbaan en verrijkt onze school: je komt ongetwijfeld met een heleboel frisse ideeën terug’.

Ik schreef mijn projectaanvraag voor 5 weken Finland via Erasmus uit. Die werd geaccepteerd. Vanaf september blokte ik Zweeds via afstandsonderwijs, in januari vouwde ik de kaart van Finland open en stippelde ik een parcours uit dat me ook in dorpsscholen bracht. 25 scholen schreef ik aan. Geen Finse directeur die antwoordde.”
 

4000 kilometer, 12 scholen

“Pas na een herinneringsmail kon ik een paar scholen vastleggen en Finse leraren en directeurs regelden nog meer scholen voor me. In 5 weken doorkruiste ik 4000 kilometer en bezocht 12 scholen. Alleen door echt rond te rijden kon ik een beeld krijgen van het volledige Finse onderwijs, voorbij de platgelopen stadsscholen die als symbool voor het Finse onderwijs voortdurend bezoek krijgen van buitenlandse leraren of onderzoekers.”

Starter Fenne

“Bij het begin van het schooljaar vertel ik mijn collega’s over mijn ervaringen. Misschien stimuleert mijn enthousiasme ook andere leraren om op jobshadowing te gaan.”

Batterij aan zorgbegeleiders

“Zowel de dorps- als de stadscholen verbluften me met hun zorgwerking. Indrukwekkend, maar niet te kopiëren naar Vlaamse scholen. Finse scholen hebben echt een batterij aan professionele zorgbegeleiders.”

“Juf Tove bijvoorbeeld, met haar graadklas van 10 kinderen, kreeg full time hulp voor een jongen met ADHD. Een andere juf had 2 klasassistenten omdat ze een paar zorgkinderen had en een meisje met een mentale beperking. In mijn klas kunnen 2 autistische kinderen rekenen op 2 uur GON-begeleiding per week.”
 

Veel minder stress

“In Finse scholen hangt ook veel minder stress, merkte ik. Door een mix van kleine maatregelen: kinderen fietsen naar school of komen te voet, ouders moeten geen files overleven op weg naar school of werk, de natuur kalmeert, scholen vragen hun leerlingen in enquêtes op kindermaat hoe ze zich voelen en na elk lesuur van 45 minuten staat een kwartier speeltijd ingeroosterd.”

“Finse leraren volgen hun leerlingen 6 tot 9 jaar. Ook dat geeft hen rust. Dat wij dat in Vlaanderen meestal niet doen, kan er bij hen niet in. ‘Zoveel jaarlijkse stress voor zowel leraren als kinderen. Hoe kan je je leerlingen dan echt leren kennen?’ Bovendien: als je als leraar 6 of 9 jaar dezelfde kinderen hebt, ben je wel heel verantwoordelijk voor hen. Dan moet je het wel goed doen.”
 

Jobshadowing opvangen met vervangingen

“Zat ik 5 weken in het onderwijsparadijs voor leraren en leerlingen? Ik weet het niet. Ik stak wel heel veel op en zit vol ideeën voor op mijn school. Maar je kan Finse kinderen moeilijk lezen. Zitten ze echt graag op school? Ze ontsnappen, net als hun sympathieke en hoog gediplomeerde leraren, immers niet aan een soort nationale zwaarmoedigheid. Ik volgde een muziekles in een lokaal vol gitaren, fluiten en een piano. De leerlingen zongen Yellow Submarine, zo vals als een kat. Zonder bezieling. Niemand leek echt graag te zingen in die perfecte muziekklas.”

“Bij het begin van het schooljaar vertel ik mijn collega’s over mijn ervaringen. Misschien stimuleert mijn enthousiasme ook andere leraren om op jobshadowing te gaan. Het kan ook zonder loopbaandonderbreking. Er bestaan beurzen voor bijvoorbeeld 2 weken buitenland. Perfect op te vangen met vervangingen, zeker op scholen waar directeur en leraren het elkaar gunnen om bij te leren.”
 

Zelf op jobshadowing in het buitenland?

Deze organisaties helpen je met je dossier en openen buitenlandse klasdeuren.