Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Vrijdag MagDag met collega’s Gepubliceerd op

Elke leraar zijn vak? Niet in deze school

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

In secundaire school Visitatie in Mariakerke is geen enkele leraar nog in zijn eentje verantwoordelijk voor zijn vak of zijn klas. Alles draait er om samenwerken.
 

In 2011 ging de school door een moeilijke periode. Veel gedragsproblemen bij de leerlingen, enkele directiewissels en onzekerheid bij de leraren. Een totaal nieuwe structuur bracht de oplossing. Leraren werken er nu in teams. Samen nemen ze een groep leerlingen onder hun hoede, voor meerdere schooljaren na elkaar. Bekijk de video:

We moesten wel veranderen.

Christine Desmaele - directeur

Lerarenteams bepalen zelf hun lesrooster

Directeur Christine Desmaele: “Teams beslissen zelf wie welk vak geeft aan welke groep leerlingen. De directie bekijkt die planning wel, maar meestal zit dat van de eerste keer goed. Leraren genieten er ook van dat ze zo veel verantwoordelijkheid krijgen.”
 

Betere band met je leerlingen

Leraren kiezen er ook vaak voor om meerdere vakken aan dezelfde klas te gaan geven. Soms staan ze wel 10 uur per week voor één groep.

Christine: “Zo leren ze hun leerlingen beter kennen. Ze merken problemen sneller op en weten beter hoe ze die moeten aanpakken. Dat is veel moeilijker in het klassieke systeem.”
 

Niet zonder moeite

Zo’n grote verandering vraagt tijd. Het kostte heel wat moeite om teams samen te stellen die goed kunnen samenwerken. Er zijn er vandaag nog altijd waarbij dat niet zo goed lukt.

Christine: Enkele leraren worstelen nog met hun nieuwe rol, of ze zien de voordelen nog niet van onze teamwerking. En dat is wel nodig om vooruit te kunnen.”