Doe het zelf Gepubliceerd op

3 boekentips van de Beste Leraar Nederlands 2017

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

Verrassende inzichten. Dat is wat leraar Tamara zoekt in boeken. Zodat ze nog beter lesmateriaal kan ontwikkelen en delen met collega’s. Tamara Stojakovic is leraar in Atheneum MXM in Merksem en verkozen tot de Beste Leraar Nederlands in 2017. Waarmee vult zij deze zomer haar reiskoffer?

Beste Leraar Nederlands 2017 Tamara Stojakovic leest boek aan tafel
  1. “Jongens zijn slimmer dan meisjes”

    Auteurs: Pedro de Bruyckere, Paul Kirschner, Casper Hulshof

    “Dit boek was voor mij een trigger om mijn lessen anders aan te pakken. Pedagoog Pedro Debruyckere en co doorbreken 35 hardnekkige onderwijsmythes.”

    “Tijdens mijn lerarenopleiding hamerden docenten bijvoorbeeld op de verschillende leerstijlen en hoe we daarop konden inspelen. De eerste jaren deed ik dus hard mijn best om de stijlen van mijn leerlingen in kaart te brengen en mijn lessen aan te passen. Dit boek was een eye-opener: er is geen wetenschappelijk bewijs dat die leerstijlen bestaan.”

    “Een ander voorbeeld van zo’n mythe is de bekende leerpiramide: van een hoorcollege zou je slechts 20 % onthouden, van ervaringen 75%. De schrijvers noemen de piramide ‘het monster van Loch Ness van de onderwijskunde’. Ik vraag me af waarom deze informatie niet tot bij de leraren geraakt. Wat mij betreft is dit verplicht leesvoer voor de lerarenopleiding.”

    Meer info over dit boek.

  2.  

  3. “Atlas van de Nederlandse Taal”

    Auteurs: Fieke Van der Gucht, Johan de Caluwe, Mathilde Janssen, Nicole van der Sijs

    “Het is lang geleden dat ik nog een atlas in mijn handen had. Maar met dit prachtig vormgegeven boek ga ik graag aan de slag. Ik moet nog uitzoeken hoe, maar ik voel dat het iets wordt. Ik vind er alles in wat ik als leraar Nederlands zou moeten weten en het is geen klassiek handboek.”

    “Met de bestaande methodes en leerwerkboeken heb ik een haat-liefdeverhouding. Ik ondervind dat ze mij en mijn leerlingen lui maken. Eenheidsworst en niet altijd geschikt voor een grootstedelijk publiek. Ik wil daar komaf mee maken en experimenteren met eigen cursussen.”

    “Voor alle duidelijkheid: ik heb respect voor het werk van uitgeverijen en auteurs. Maar de methodes zijn voor mij te statisch. Als leraar moet ik snel kunnen inspelen op specifieke noden van leerlingen. Wat mij erg blij zou maken is een soort digitaal, aanpasbaar ‘basisboek’. Helaas bestaat dat nog niet.”

    Meer info over dit boek.

  4.  

  5. Leren zichtbaar maken met formative assessment

    Auteur: Shirley Clarke

    “Twitter tipte me dit boek. Twitter is mijn non-stop nascholing. Ik leer er van experts, beleidsmakers in onderwijs, innoverende leraren en criticasters. Allemaal verzameld op 1 plek: handig!”

    “Dit boek bevestigt mijn gemengde gevoelens over evalueren met cijfers (letters/bollen/smileys). Ik heb helemaal niets tegen cijfers, maar het probleem is dat we er te weinig mee doen. Leerlingen kijken alleen naar hun cijfer en niet naar hun fouten. Dat staat het leerproces in de weg en creëert een onverschillige houding.”

    “Het voorbije schooljaar heb ik al kleine stappen gezet in formatief evalueren, mét behoud van cijfers. De leerlingen dienden een opdracht in, kregen feedback, herwerkten en kregen dan pas een cijfer. Dat verliep met veel ups en downs: het vraagt een andere mindset van de beide partijen. Ik hoop dat dit boek me helpt om dat systeem bij te stellen en mij concrete voorbeelden aanreikt om anders te evalueren.”

    Meer info over dit boek.