Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Vrijdag MagDag – Pimp je les Gepubliceerd op

Bewegend leren: “Tafels en stoelen buiten”

3 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Juf Wytske gooide de klassieke tafels en stoelen buiten en verving ze door mobiele banken. Het resultaat: 10 lage bankjes, 20 kussens, evenveel rondspringende kinderen en altijd de beste klasopstelling voor elke werkvorm. Stap zelf de bewegende klas binnen in deze 360°-video.

Dit is een 360° video. Je kan deze video optimaal bekijken met Google Chrome, Firefox en Microsoft Edge. Gebruik je iOS? Bekijk de video in de YouTube app.


 

Waarom schakelde je over naar kleine, mobiele bankjes?

Wytske Bootsma, 2de leerjaar in De Teunisbloem in Gent: “We maakten enkele jaren geleden al kennis met bewegend leren via kleine bankjes. Een collega liet toen een filmpje zien op de personeelsvergadering. Interessant, dachten we, maar bewegend leren was op dat moment nog een ver-van-ons-bedshow. Wellicht omdat we de voordelen ervan nog niet voldoende hadden ontdekt. En omdat je dat praktisch niet in een-twee-drie regelt.”

“Vorig jaar kwam daar verandering in. Ik woonde een tweedaagse bij in Den Haag waar ik aan den lijve ondervond hoe zo’n bewegende klas precies werkt. Vooraf was ik nogal sceptisch. Ik had sterk mijn twijfels over de zithouding van de leerlingen op de bankjes en de kussens. ‘Hoe kan een kind daarop nu correct en aandachtig zitten?’ Maar ik leerde snel de pluspunten van bewegend leren kennen. Ik was meteen laaiend enthousiast en vastberaden mijn collega’s te overtuigen. En kijk nu: twee klassen plukken intussen al de vruchten van bewegend leren.”

 

Welk effect heeft bewegend leren op je lessen en je leerlingen?

Wytske Bootsma: “Tijdens de lessen boeken de leerlingen motorisch vooruitgang. De bankjes gebruiken we natuurlijk niet alleen om aan te zitten. Ze staan, kruipen, sluipen, rollen, springen, tasten, hinkelen en touwtjespringen. Zo worden ze zich veel bewuster van hun eigen lichaam, innerlijk en bewegingen. Doordat leerlingen vaak bewegen, kunnen ze zich ook sterker concentreren en leren ze beter. Daarnaast zorgen bewegende lessen er ook voor dat de leerlingen rustig zijn wanneer ik dat van hen verwacht. Ook de druktemakertjes.”

“Met de bankjes kan ik de klas gemakkelijk en snel herinrichten, samen met de kinderen. Elke ochtend start ik met een parcours dat beurtelings door twee leerlingen wordt verzonnen en klaargezet. Die wisselende klasopstellingen vangen meteen hun aandacht en nieuwsgierigheid. En ook na het parcours blijven we de hele dag met de bankjes schuiven. In een mum van tijd maken we telkens de beste opstelling voor elke werkvorm. Frontaal om te schrijven, in groepjes om samen te werken of in een kring waardoor iedereen op de eerste rij zit, met de mat als ‘schrijfbord’ in het midden. Daardoor zijn de kinderen sterker betrokken bij de les en bij elkaar.”


Bewegend leren, met of zonder kleine bankjes, is ook gewoon leuk.

Was het voor de kinderen wennen?

Wytske Bootsma: “Toch wel. Vooral de overgang van stoelen naar kussens. Leerlingen vonden het lastig om de correcte zithouding te vinden en hielden die niet altijd aan. Ik leerde ze om ‘stoere ruiters’ te zijn die goed op hun paard zitten. Dan nemen ze de teugels vast en gaan stevig op hun zadel zitten. Wanneer ik ze nu en dan betrap op een verkeerde houding, knipoog ik: ‘Hé Bente, jij zit goed op je paard, zelfs je voetjes wijzen naar binnen. Knap!’. Meteen zie je een aantal andere kinderen hun houding corrigeren.”

“Uiteraard is ook de klasstructuur anders. Ook daaraan moesten ze wennen. Tafels en stoelen stonden vroeger op een vaste plaats en de leerlingen moesten nauwelijks hun plek verlaten. Nu zijn ze vrijer en losser en moet ik ze meer structuur bieden. Als ze binnenkomen, wisselen ze eerst hun schoenen voor turnschoenen en zetten die samen met hun boekentas op het juiste schap. Achteraan in de klas halen ze hun lesmateriaal zoals kleurpotloden of telstaafjes uit hun vakjes, want die kunnen ze nu niet meer opbergen in hun bank.”

 

Wordt er in de hogere jaren ook nog ingezet op bewegend leren?

Wytske Bootsma: “Ja. Methodescholen zetten sowieso meer in op beweging, ritme en zang. Ook toen het nieuwe meubilair er nog niet was, besteedden we daar als team al veel aandacht aan. Maar de mobiele bankjes belandden natuurlijk niet toevallig in het eerste, en tweede leerjaar. De oudere kinderen bewegen toch minder in de klas. Logisch. Daar groeit de focus op vaardigheden die ze zittend aan klassieke banken uitvoeren, zoals schrijven.”

 

Moeten alle basisscholen vaker bewegend leren?

Wytske Bootsma: “Waarom niet? Bewegend leren, met of zonder kleine bankjes, stimuleren het leren én is ook gewoon leuk. En akkoord, ik moet daarvoor wat vaker door de knieën om lager bij de grond les te geven, maar ik zie dat mijn leerlingen er wel bij varen. Daar kan je samen alleen maar profijt uit halen. Kinderen zijn bovendien niet gemaakt om acht lesuren lang in schoolbanken vast te zitten. Mobiele bankjes geven je de kans om die gewoonte radicaal te doorbreken.”