Klastips Dit artikel behoort tot de reeks Differentiëren Gepubliceerd op

Zo differentieer je in het lager onderwijs

5 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Hoe speel je als leraar in het lager onderwijs het sterkst in op de verschillen tussen je leerlingen? Wij sprokkelden 8 mogelijkheden bij elkaar om te differentiëren.

leraar lager onderwijs differentieert in de klas

8 tips

  1. Geen gemeenschappelijke oefeningen

    Begin je les niet altijd met gemeenschappelijke oefeningen. De sterkere leerlingen zijn sneller klaar en krijgen dan de kans om iets leuks te doen, terwijl de andere leerlingen daar nooit toe komen.

  2. Wisselende groepen

    Laat leerlingen individueel en zelfstandig werken, maar ook in groepen. Zet niet altijd dezelfde leerlingen samen omdat ze hetzelfde niveau of leerprofiel hebben of omdat ze interesses delen. Met hun vragen kunnen je leerlingen bij jou aankloppen. Jij bent hun coach. Jij geeft feedback.

  3. Peer-to-peer

    Stimuleer leerlingen om van en aan elkaar te leren. Kinderen kunnen elkaars talenten en werkpunten aanvullen. Kinderen doen dat graag en leren echt.

  4. Legoblokken

    Sluit taken aan op de leefwereld van je leerlingen. Laat ze zelf vanuit eigen interesses een invalshoek geven aan je opdrachten. En werk concreet: gebruik concreet materiaal om het leren bij alle leerlingen op gang te krijgen. Wiskunde met Legoblokken werkt effectiever dan cijfers op werkbladen.

  5. Verschillende niveaus

    Maak werkbladen, lesvoorbereidingen en lesinsteken op verschillende niveaus en voor verschillende leerprofielen zodat alle leerlingen uitgedaagd worden en voldoende succeservaringen krijgen.

  6. Stappenplannen

    Gebruik stappenplannen om leerlingen extra te ondersteunen. Niet alle leerlingen of groepen moeten evenveel stappenplannen krijgen om een oefening tot een goed einde te brengen.

  7. Deuren open

    Werk samen met collega’s. Zet je deur open en ga samen voor de verzamelde klas staan. Leerlingen van verschillende leeftijden samen zetten, dwingt je om te differentiëren.

  8. Leraren als vakexpert

    Differentieer ook binnen het lerarenteam. Maak een leraar met veel taalgevoel ‘expert taal’ en een leraar met passie voor rekenen ‘expert rekenen’. Zo kan elke leraar focussen op zijn favoriete vak, die lessen op verschillende niveaus voorbereiden en dat lesmateriaal delen met collega’s. Iedereen past de werkbladen dan wel nog aan zijn eigen klas en lesstijl aan.