Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Wereldburgerschap Gepubliceerd op

“We leren met hart, hoofd en handen”

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

In 3 stappen maken leraren Michiel en Charlotte wereldburgers van hun leerlingen. Eerst kiezen ze een thema waarmee leerlingen zich verbonden voelen. Dan maken ze samen een analyse van het probleem. Vervolgens kiest de klas een actie. Hart, hoofd en handen dus. Bekijk de video.

Mijn lessen beginnen met een wit blad.

Michiel Crijns - Leraar Sancta Maria Leuven

Wereldburgers met hart, hoofd en handen

Bieze Van Wassenhoven (Kleur Bekennen): “Deze 3 stappen helpen om je klas warm te maken voor een actie rond wereldburgerschap. Je vertrekt vanuit het hart. Zorg dus dat je leerlingen betrokken zijn voor en zich verbonden voelen met het thema. Stel met je klas vast dat er een probleem is, en dat er een draagvlak is om daarover na te denken.”

“Zo begin je aan het werk met het hoofd. Dan maak je de analyse. Waarom is er een probleem? Wat zijn de gevolgen? Waar willen we naartoe? Welke strategieën gaan we daarvoor gebruiken? Wat kan je persoonlijk doen? Als klas, als school, als buurt? Wat kan de politiek doen? De internationale gemeenschap?”

“En dan kom je bij de handen: hoe willen je leerlingen zich engageren, hoe zullen ze werken aan solidariteit, welke projecten zijn daarvoor nodig op school?”

Lees meer tips van Kleur Bekennen

 

Leraar Michiel trekt letterlijk de wereld in

In het vak ‘Talent’ krijgt leraar Michiel Crijns (Sancta Maria Leuven) vrije ruimte. Daar ontstaan vaak projecten rond wereldburgerschap. “De leerlingen die vandaag op school zitten, leven meer dan ooit in het midden van de wereld”, zegt Michiel. “En daarom is het belangrijk dat zij de skills leren om als een wereldburger door het leven te gaan.”

“Ik laat leerlingen discussiëren over wat er gebeurt in de wereld. Dat resulteert meestal in een project waar fotografie of video een belangrijke rol speelt.” Dat is geen toeval. Michiel is naast leraar ook gepassioneerd bezig met beeldcultuur. Vorig jaar maakte hij een kortfilm in Vietnam voor Vredeseilanden en een ontroerende video over vluchtelingen met zijn leerlingen. “Beelden zijn een krachtig middel om mensen te bereiken en mensen te raken. Dus ook ideaal om te gebruiken in onze projecten op school.”

De leerlingen van Charlotte leren het meeste door te doen

Charlotte Delacourt, leraar Nederlands (IMB Brugge), laat haar leerlingen een projectdag organiseren.

“De zevendejaars zitten op een leeftijd waarop ze heel erg zoekende zijn. Wat is mijn mening? Waar geloof ik in? Hoe zal mijn toekomst eruitzien? Op dat scharnierpunt in hun leven breng ik de wereld in de klas. Ik zie dat mijn leerlingen zich een onderbouwde mening vormen of zelfs hun houding bijsturen tijdens zo’n project.”

“De leerlingen organiseren de projectdag helemaal zelf: van brainstorm tot uitwerking. Dit jaar was het thema Pupils of Tomorrow, geïnspireerd op het festival Tomorrowland. Een dag vol workshops rond thema’s als migratie, armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling. En dat in een vrolijke festivalsfeer met eetkraampjes en een dj.”