Banner Technopolis

Archief

Klasse voor Leraren

233 - februari 2013

Klasse voor Leraren

233 - maart 2013

pagina 16

Digitaal prentenboek stimuleert woordenschat kleuters

Kleuters leren meer moeilijke woorden van digitale boeken met bewegende illustraties dan van gewone prentenboeken. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse pedagoog Daisy Smeets van de Universiteit Leiden.

Voorlezen helpt jonge kinderen hun woordenschat te ontwikkelen, omdat de taal in prentenboeken gevarieerder is dan spreektaal. Maar van digitale prentenboeken leren vier- en vijfjarigen nog méér woorden dan van traditionele. In digitale boeken zien de kinderen geen tekeningen, maar bewegende beelden. De camera zoomt in op details in de afbeelding waar de tekst op dat moment over vertelt. Zo wordt de gesproken tekst aan een bepaald deel van het beeld gekoppeld, wat de moeilijke taal begrijpelijk maakt.

Bij interactieve apps volgt geluid of extra uitleg als het kind een deel van de tekening aanklikt. Als een beer in het verhaal bijvoorbeeld een rood hoofd krijgt omdat hij verlegen is, krijgt het kind die uitleg door op de beer te klikken. “Kinderen leren zo meer moeilijke woorden”, zegt Smeets. “Dat is ook zo als een leraar tijdens het voorlezen moeilijke woorden toelicht.” De leereffecten zijn nog groter als kinderen een meerkeuzevraag beantwoorden door het plaatje te kiezen dat het beste past bij een woord (‘Waar is beer verlegen?). Zelf betekenis geven werkt dus beter dan uitleg krijgen.

Klasse voor Leraren

233 - maart 2013

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 3)

Archief

Dit artikel komt uit het archief van
Klasse. De informatie is misschien niet
meer up-to-date.

Liever actuele info over dit onderwerp?
Surf naar www.klasse.be