Klachtenlijn van Kinderrechtencommissariaat

Archief

Klasse voor Leraren

168 - oktober 2006

Klasse voor Leraren

168 - oktober 2006

pagina 4 t.e.m. pagina 9

«Voor twintig cent repareer je een dure laptop»

«Kleuters bouwen en monteren constant in de klas. Zo leren zij hun talent voor techniek ontwikkelen. Maar in de lagere school valt dat grotendeels stil.» Hugo Meus offerde twee maanden vakantie op om een Techniek Mobiel in elkaar te knutselen. Vanaf nu rijdt hij naar elke school waar leraren met techniek aan de slag willen. Kan hij dat maken? Nou en of!

Een uur heeft Hugo Meus nodig om alle bakken met bouten, schroeven, hamertjes, zaagjes en pakketjes met experimenten die in zijn Techniek Mobiel zitten uit te laden. Van over de haag heeft zijn buurman dat gezien: «Kunnen we je aanhangwagen nu gebruiken om drank voor het buurtfeest te halen?» Hugo lacht. Het is vrijdagavond, dus de buurt kan even meeprofiteren van een deeltje van zijn Techniek Mobiel.

Ben jij met een schroevendraaier in de hand geboren?

Hugo Meus: «Integendeel. Tot en met het derde jaar secundair onderwijs kwam ik nauwelijks in contact met techniek. Ik liet mezelf meedrijven met de stroom. Toen bleek dat mijn taalinstinct niet zo groot was, keek ik uit naar een andere studierichting. Ik koos voor elektromechanica en meteen zei ik erbij: ‘En ik wil leraar worden.’ Dat is ook uitgekomen. Vijftien jaar stond ik in het secundair, nu ben ik docent aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Limburg. Ik geef er les aan de toekomstige leraren technologische opvoeding.»

Weinig leerlingen zijn enthousiast over de lessen technologische opvoeding.

Hugo Meus: «De lessen zijn vaak veel te theoretisch. De fameuze blauwe infopanelen hebben hun dienst bewezen, maar nu zijn er betere en actievere manieren om leerlingen met techniek in contact te brengen. Techniek hoeft ook geen apart vak te zijn, je moet het integreren in alle vakken, maar dan moeten alle leraren natuurlijk met technieken in contact komen. In een rekenles kan je bijvoorbeeld ook eens een werkstuk laten afmeten. In het eerste jaar van de lerarenopleiding in de KHLim krijgen alle studenten technieken.»

Zo stoom je een nieuwe generatie klaar. Maar wat met de leraren die nu al les geven?

Hugo Meus: «Speciaal voor hen heb ik mijn Techniek Mobiel gebouwd. Wat voor zin heeft het om eindtermen techniek te willen bereiken als de leraar ze niet kan overbrengen aan zijn leerlingen? Vaak hebben leraren angst om met techniek aan de slag te gaan in de klas. Dat hoeft uiteraard niet. Wie angst heeft om te rijden, slaagt daar nooit goed in. Met mijn Techniek Mobiel breng ik alle materialen, experimenten en oefenlessen naar de school. Leraren kiezen zelf een oefening en ze maken ze onder mijn begeleiding. Er zijn scholen die heel hun pedagogische studiedag daaraan besteden. Ik wil bij leraren de angst voor techniek wegnemen en duidelijk maken dat je geen duizenden euro’s nodig hebt om het in je klas te doen. Moet je zo nodig twintig hamers en zaagjes per klas voorzien? Natuurlijk niet, door een goede didactische aanpak, zoals hoekenwerk, kan je met véél minder al zinvol beginnen. Met wat durf kan je ook veel geld uitsparen. Onlangs was mijn laptop defect. Samen met mijn zoon heb ik hem opengegooid: een onderdeeltje van twintig eurocent vervangen en hij werkte weer perfect.»

Voorlopig gaat nog te veel technisch talent verloren in de scholen?

Hugo Meus: «Daar ben ik zeker van en dat is doodjammer. Niet iedereen hoeft een vakman te worden, maar ook een architect of een ingenieur heeft nood aan technisch inzicht. Niet iedereen hoeft een wasmachine te kunnen repareren, maar het zou toch zinvol zijn als je tenminste weet wat die vakman komt doen.»

Wil je de Techniek Mobiel van Hugo Meus naar je (lagere) school halen? Mail naar hugo.meus@pandora.be

Klasse voor Leraren

168 - oktober 2006

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 3)

Archief

Dit artikel komt uit het archief van
Klasse. De informatie is misschien niet
meer up-to-date.

Liever actuele info over dit onderwerp?
Surf naar www.klasse.be