Banner Kinderrechtencommissariaat
Klasse netwerkevent: Leraar van de toekomst

Op 14 maart 2019 gaan 200 professionals-met-onderwijslink in dialoog over ‘de leraar van de toekomst’. Want Klasse wil de toekomst van onderwijs mee vormgeven en dat kunnen we niet alleen.

 


 

Programma

 

netwerkmoment: icoontje handdruk

NETWERKMOMENT

 

12.30 u. START ONTHAAL

 

13.00 u. GESPREKSTAFELS
Tijdens een broodjeslunch krijg je volop de gelegenheid om elkaar en de redacteurs van Klasse te ontmoeten. Aan gesprekstafels wisselen we ideeën uit over de uitdagingen van de toekomst.

 

___________

 

 

14 u. INTRO

De leraar van de toekomst
Hans Vanderspikken, hoofdredacteur van Klasse

 

___________

 

14.20 u. LEZING OF WORKSHOP – reeks 1

Lezing: Hoe bereiden we leerlingen voor op een complexe samenleving?
Wat moeten jongeren kennen en kunnen om te leven en werken in een snel veranderende wereld? Hoe kan de leraar zijn leerlingen oefenen in veerkracht en welbevinden? En goesting geven om te blijven groeien?

Professor Pedagogische Wetenschappen Rinka van Zundert zoekt antwoorden in positive education, de vertaling van positieve psychologie naar onderwijs.

 

Workshop: Omgaan met superdiversiteit
Mensen verschillen op steeds meer vlakken van elkaar: taal, cultuur, socio-economische situatie, referentiekader … Die superdiversiteit leidt tot spanningen. Ook op school en in de klas. Blijven we bereid om in dialoog te gaan? Hoe komen we tot gedragen beslissingen? Durven we andere meningen te omarmen?

Trainer Fanny Matheusen scherpt ter plekke je interculturele competenties aan.

 

___________

 

15.20 u. LEZING OF WORKSHOP – reeks 2

Lezing: Is de leraar van de toekomst een robot?
Technologie evolueert razendsnel. Kunnen we daarmee het lerarentekort oplossen? Gaat de leraar van morgen co-teachen met een robot? Nemen zelfsturende machines en algoritmes het roer over? En willen we dat?

Professor Celine Vens en dr. Frederik Cornillie van ITEC – KULAK nemen je mee op reis in de wereld van artificiële intelligentie.

 

Workshop: Geluk op de werkvloer
De maatschappij heeft hoge verwachtingen van de leraar. Gevolg: steeds meer druk en een hoog risico op burn-outs in onderwijs. Hoe houden we leraren gelukkig? In Nederland staat ‘werkgeluksdeskundige’ in de top 5 van beroepen van de toekomst.

Geluksauteur en inspirator Leo Bormans laat je in een energieke doesessie ervaren hoe je gelukkige leraren creëert.

 

___________

 

16.15 u. OUTRO

Verandert de rol van de leraar, of toch niet?
Leraar Koen Timmers, genomineerd voor de Global Teacher Prize, reflecteert over de rol van de leraar in de toekomst. Welke evolutie verwacht hij en wat zal er nooit veranderen?

 

___________

 

DOORLOPEND

  • In een video-installatie vertellen diverse jongeren over hun toekomstbeeld. Is de lerarenopleiding iets voor hen? Waarom wel of niet? Als ze voor de klas staan in 2030, wat willen zij dan anders?
  • Test onderwijstoepassingen met artificiële intelligentie uit in het demolab in samenwerking met ITEC-KU Leuven-imec.
  • Reis virtueel naar Kopenhagen. Wandel door de Buddinge Skole. Architect Rosan Bosch legt je ondertussen uit waarom de school van de toekomst geen klaslokalen heeft en welke impact design heeft op het leren.

 
netwerkmoment: icoontje handdruk

NETWERKMOMENT

 

16.30 u. RECEPTIE

Gespreksstof genoeg na de lezingen en workshops. Of misschien heb je nog vragen over Klasse. Daarom praten we na bij een lekker hapje en een drankje.

 


 

Praktisch

 

WANNEER?

Donderdag 14 maart 2019
13.00 u.

 

WAAR?

Lamot – Mechelen

 

INSCHRIJVEN

Je kan nog inschrijven. Je hoeft vooraf geen keuze door te geven voor lezingen en workshops.

Geniet je tijdens de gesprekstafels graag mee van een broodjeslunch? Vanaf half februari kan je hiervoor apart inschrijven.

 

CONTACT?

redactie@klasse.be of 02 553 96 86