Vlaanderen
Klasse.be

Scanner voor Leraren­kaart-partners

Vragen over de Scanner voor Lerarenkaart-partners?

Waarom de app Scanner voor Lerarenkaart-partners gebruiken? 

Wanneer je de QR-code op de Lerarenkaart scant, zie je meteen of de kaart geldig is op het moment van aanbieden. Zowel de app-versie als de geprinte pdf van de Lerarenkaart bevat een unieke QR-code die je met de scanner controleert. Bij een geldige kaart krijg je een groen scherm, een vervallen kaart toont een rood scherm. 

Daarnaast krijg je waardevolle inzichten. Via het scannen verzamel je gegevens over het gebruik van jouw voordeel. Als admin-gebruiker kun je geanonimiseerde statistieken bekijken zoals postcodes, geboortejaren en onderwijsniveaus van bezoekers. Dit helpt je om het bereik en de impact van jouw voordeel beter te begrijpen en te optimaliseren.

Hoe herken je een geldige Lerarenkaart?

Sinds juli 2025 bestaan er 2 soorten Lerarenkaarten: de Lerarenkaart in de app of als printbare pdf met een QR-code. Die papieren versie is er voor personen zonder smartphone. Leraren kunnen nooit beide versies tegelijk hebben.

Als aanbieder kan je de geldigheid van een Lerarenkaart (in de app of op een pdf) controleren met de app ‘Scanner voor Lerarenkaart-partners’.

Hoe maak ik een account aan voor de app?

Elke organisatie die een voordeel aanbiedt via de Lerarenkaart duidt een admin aan. Die persoon downloadt de app Scanner voor Lerarenkaart-partners en registreert enkel zichzelf via de QR-code die Klasse je per mail stuurde. Na registratie kan de admin de app gebruiken en kan die ook medewerkers toevoegen.  

Geen QR-code ontvangen? Neem dan contact op met lerarenkaart@klasse.be.

Ik ontving als admin geen QR-code om een account aan te maken.

Vraag opnieuw een QR-code aan via lerarenkaart@klasse.be

Hoe voeg ik als admin medewerkers toe in de app?

Open de app Scanner voor Lerarenkaart-partners en ga naar de tab ‘Gebruikers’. Daar genereert de admin een specifieke QR-code voor de medewerkers. Laat hen de app downloaden waarmee ze de door de admin gegenereerde QR-code scannen. Nadat de medewerkers hun gegevens hebben aangevuld, kunnen ze Lerarenkaarten scannen via de app. In dezelfde tab kan de admin ook medewerkers verwijderen of een andere rol geven. 

Wat is het verschil tussen een admin en een medewerker?

Elke organisatie die een aanbod heeft via de Lerarenkaart duidt een admin aan. De admin is de contactpersoon voor team Lerarenkaart. Enkel de admin kan medewerkers van de organisatie toegang geven tot de app Scanner voor Lerarenkaart-partners.  
Zij zijn ook de enige personen die toegang hebben tot de statistieken in de app.  
 
Medewerkers krijgen toegang tot de app van hun admin. Zij kunnen de app Scanner voor Lerarenkaart-partners enkel gebruiken om de QR-codes van Lerarenkaarten te scannen. Medewerkers zien geen statistieken.

Welke info kan ik zien bij statistieken?

Op dit moment werken we hard aan deze functionaliteit. De statistieken zijn beschikbaar vanaf oktober 2025. Als admin-gebruiker kan je dan geanonimiseerde statistieken bekijken zoals postcodes, geboortejaren en onderwijsniveaus van bezoekers. We houden je op de hoogte via mail.

Zo werkt het – in 3 snelle stappen:

QR-code

Een leraar toont de Lerarenkaart met een persoonlijke QR-code (via de app of als pdf) 

Scannen

Scan de QR-code. Je ziet meteen of de kaart geldig is. 

Statistieken

Je bouwt automatisch statistieken op. Die zijn zichtbaar vanaf oktober 2025.