Schrijf je school in voor Oog voor Lekkers
Leraar van het Jaar 2019: Wie is jouw topteam?

De Leraar van het Jaar 2019 is niet alleen

Co-teachers Bert Ameloot, Kristof De Bruyn, Marijke Callens en Machteld Meyen van het GO! Atheneum Schoten krijgen samen de eretitel ‘Leraar van het Jaar 2019’. Ze werden gekozen uit bijna 2500 genomineerde teams.

Het trio geeft samen 20 uur PAV en techniek aan 3 klassen 1B. Adjunct-directeur Claudine Boeckx nomineerde haar topteam: “1B-leerlingen, zonder een getuigschrift van de lagere school, hebben een rugzakje en dus extra zorg en aandacht nodig. Een leraar kan dat niet meer alleen.”

Dus vroegen de leraren een jaar om te experimenteren. Nu geven ze al 2 jaar samen les met teamteaching, in plaats van elk apart aan een klas van 12 leerlingen. Ze sloopten eigenhandig de muren tot 1 groot klaslokaal.

Leraar PAV Marijke: “Wij staan als vrienden voor de klas. De leerlingen voelen dat. Ouders vinden het meestal niet fijn als hun kind naar 1B moet. Maar als ze merken dat hun kind na alle tegenslagen en mislukkingen in de lagere school plots weer dansend naar school gaat, zijn wij ook tevreden. Met deze manier van samen lesgeven komen ze weer graag naar school en halen ze betere punten.”

Hartverwarmende nominaties

Bijna 2500 nominaties voor topteams stroomden binnen op de redactie van Klasse. “Wie nood heeft aan wat positieve noten over ons onderwijs, nodig ik uit om in die berg dossiers te komen grasduinen,” schrijft Hans Vanderspikken, hoofdredacteur van Klasse.

“Je ontdekt hoe veel schoolteams elkaar motiveren en waarderen, kritische vrienden zijn, expertise delen, talenten ontwikkelen, ruimte creëren om te experimenten, leerlijnen uittekenen, over vakken samenwerken, plezier maken en er op moeilijke momenten voor elkaar zijn … Met één gedeeld doel: een schoolomgeving creëren waarin alle kinderen maximaal groeien.” Beleef het mee. Bekijk de video.

Samenwerken loont

Een leraar moet anno 2019 veel competenties in huis hebben. Idealiter is hij een expert in lesgeven, ICT, zorg, differentiëren én biedt hij een antwoord op alle vragen die de maatschappij op onderwijs afvuurt. Dat kan een leraar niet meer in zijn eentje.

“Samenwerken is de enige oplossing”, aldus onderzoeker Charlotte Struyve (KU Leuven). “Dat verlicht de druk en maakt lesgeven aangenamer. Onderzoek toont aan dat starters die deel uitmaken van een sociaal netwerk in hun school en ervaringen of lesmateriaal uitwisselen met collega’s, lagere intenties hebben om het beroep te verlaten.”

Waar zitten die topteams?

Uit de nominaties koos Klasse 50 superploegen die kans maakten op de eretitel. Op deze kaart spot je waar in Vlaanderen en Brussel al dat sterke teamwerk wordt geleverd.


 


Wat is de ‘Leraar van het Jaar’?
Met de campagne ‘Leraar van het Jaar’ zet Klasse symbolisch iedereen op school in de bloemen voor hun dagelijkse enthousiaste inzet. Op woensdag 19 juni vieren we de winnaar.