Vlaanderen
Klasse.be

Video

Prikkel je leerlingen met de ‘Grej of the day’

  • 13 maart 2019
  • 2 minuten lezen

Leraar Jessy Lequeue, leraar in het zesde leerjaar in Sint Victor in Beersel, begint de dag met de ‘Grej of the day’. Letterlijk vertaald ‘ding van de dag’: een korte presentatie of microles over een onderwerp dat haar zelf boeit. Zij geeft die passie door aan haar leerlingen, en zij aan hun ouders.

Bekijk de video en ontdek hoe je jezelf en je leerlingen motiveert met de ‘Grej of the day’

Eindig met een raadsel

Jessy Lequeue, leraar zesde leerjaar: “Op het einde van de schooldag geef ik mijn leerlingen een mysterieuze tip mee. Een raadsel over het thema van de nieuwe ‘Grej’. Ik zeg bijvoorbeeld ‘groot ijzerkristal’ als ik het over het Atomium ga hebben. Zo prikkel ik hun nieuwsgierigheid. Thuis gaan ze op zoek naar het thema achter de tip. Alleen op internet, of samen met hun ouders.”


Kort en krachtig

Jessy Lequeue: “De volgende dag vertellen mijn leerlingen wat ze allemaal ontdekt hebben. En dan start ik de les met een presentatie van maximaal 10 minuten.”

“Een ‘Grej’ kan gaan over een bijzondere plaats of een spectaculair gebouw. Ook microlessen over de natuur of geschiedenis doen het goed. Ik steek er altijd een ‘wauw-factor’ in, iets waar ze echt van onder de indruk zijn. Daarna mogen ze vragen stellen. Maar ook dat hou ik kort, want ik wil dat ze nog niet uitgepraat zijn na de les.”


Ouders zoeken mee

Jessy Lequeue: “Na elke ‘Grej’ moeten de leerlingen thuis vertellen wat ze geleerd hebben. “Ik hoor verhalen over ouders die volledig opgaan in het thema. Soms zoeken ze samen naar extra informatie, die de leerlingen dan trots komen vertellen op school. Zo verkleint de afstand tussen school en thuis. Als ouders aan hun kind vragen ‘Wat heb je vandaag op school geleerd’, krijgen ze nu een écht antwoord.”

Hype uit Zweden

De ‘Grej of the day’ is een idee van de Zweedse leraar Micael Hermannson. Zijn zesdeklassers zijn soms moeilijk te motiveren voor school. Dus gaat hij op zoek naar een manier om kennis weer ‘cool’ te maken. Zo krikt hij meteen ook zijn eigen motivatie weer op. Zijn concept gaat wereldwijd. Op de Facebookgroep ‘Grej of the day Belgium’ delen Vlaamse leraren hun microlessen en ervaringen.

Sigrid Vandemaele

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


C

Christel

16 maart 2019

'Grej of the day' is geweldige tip, ook voor in het volwassenenonderwijs, die voor de lesgever niet eens zoveel inspanning kost ...

Reageren
C

Cindy Paenen

17 maart 2019

Ik doe het ook al sinds enkele weken en het is een enorm succes.
Als zorgco begeleid ik een kleine groep lln ter voorbereiding voor de B-stroom.
Bij hen slaat het net aan omdat de info compact is en niet te uitgebreid.
Het is fijn voor hen om net die weetjes te kunnen overbrengen naar de klasgroep.
Vermits ze bij mij komen voor wiskunde leg ik in iedere Grej een link naar wiskunde.
Ze kijken er echt naar uit en vragen zelf naar hun Grej.
Dit enthousiasme zegt mij genoeg!

Reageren
K

Kelly

5 april 2019

met het raadsel van mijn zoon: "ik ben ongezonde soep" ben ik wel niets wijzer geworden. Heb me suf gezocht en niets gevonden wat steek hield... ik snap het dus duidelijk niet.

Reageren
K

Katrijn

11 april 2019

Plastic soup?

Reageren
K

Klaartje

22 april 2019

Ik vind de ‘Grej of the day’ een geweldige manier om je leerlingen iets extra mee te geven. Je verliest niet veel tijd van je lesuur maar je motiveert je klas wel om op zoek te gaan naar het onderwerp van de volgende microles.

Ook voor in het secundair onderwijs kan dit een leuke aanpak zijn om interessante weetjes over te brengen. Je leerlingen krijgen huiswerk mee, zonder dat het dat eigenlijk is. Bovendien is er een grote kans dat ze hierover in gesprek zullen gaan met elkaar na de les. Dit is dus een uitstekende manier om bepaalde onderwerpen aan te kaarten waar je normaal misschien niet aan toekomt in je lessen.

Kortom: dit is een originele manier om interesse op te wekken bij je leerlingen. Ze raken geboeid waardoor ze zowel voor, tijdens als na de les bezig zijn over ‘het onderwerp van de dag’.

Reageren
J

Jolien Van Neyghem

15 april 2020

Vorig schooljaar ging ik op zoek naar een manier om de communicatie tussen de leerkracht, het kind en het netwerk van het kind te optimaliseren. Door een grondige zoektocht op het internet kwam ik terecht bij 'Grej of the day'. Ik hing de wereldkaart en de naam aan de muur. Bij het binnenkomen hadden de leerlingen dit meteen opgemerkt en waren ze enorm enthousiast. Ze wilden meteen weten wat dit juist was. Wekelijks kregen de leerlingen een raadsel van mij, dat telkens paste bij een thema dat behandeld werd in de klas én een raadsel gemaakt door een duo leerlingen. Op deze manier kwam het niet steeds van mij en kon ik zelf ook deelnemen aan deze superfijne activiteit. Dit schooljaar merkte ik dat de klas uit het zesde leerjaar weinig enthousiasme toonden bij het maken van huiswerken, het leren van toetsen en het opbouwen van kennis. Ik wou op een fijne en speelse manier met hen aan de slag gaan. Hiervoor zette ik Grej of the day opnieuw in. Vele ouders gaven aan dat ze zelf nieuwsgierig waren naar het antwoord op de raadsels.
Voor mij heeft Grej of the day twee grote voordelen:
- Kinderen worden intrinsiek gemotiveerd om kennis over de wereld op te bouwen, op een speelse manier die niet heel veel vraagt van hen en van de leerkracht.
- De communicatie tussen ouder, kind en leerkracht wordt gestimuleerd. Samen gaan ze op zoek naar het antwoord op raadsels en dat zorgt ervoor dat het netwerk en de leerling samen een doel willen/ gaan bereiken.
Later in mijn eigen klas zal deze werkwijze ongetwijfeld een plaats krijgen.

Reageren

Laat een reactie achter