Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Huiswerk op maat motiveert

In basisschool ’t Blokje in Loenhout krijgen leerlingen huiswerk op maat. De leraren differentiëren op niveau, maar ook op werkmethode. “Alleen zo hou je leerlingen gemotiveerd”, zegt directeur Mariëlle Kuypers. Bekijk de video.

Mariëlle Kuypers, directeur basisschool ’t Blokje : “Ouders hebben ons 10 jaar geleden wakker geschud. Hun kinderen wisten niet hoe ze moesten beginnen aan een taak of lieten huiswerk liggen, omdat het hen niet boeide. Huiswerk woog zwaar op een gezin. Dat was het signaal om ons beleid om te gooien.
 

Eerste leerjaar: uitdagende lees- en rekenopdrachten

Elke Donckers, leraar eerste leerjaar : “Nu differentiëren we huistaken zowel voor wiskunde als voor taal. De leesboekjes die de leerlingen mee naar huis krijgen, zijn aangepast aan hun niveau. De kinderen die het meeste moeite hebben met lezen, krijgen oefenblaadjes van de zorgleraar.

De klassieke rekensommen zijn voor de snelste leerlingen niet uitdagend genoeg. Extra oefeningen hebben geen zin want zo gaat wiskunde nog meer vervelen. Ze hebben nood aan een ander type opdrachten, zoals denkpuzzels en vraagstukken. Die aanpak op maat werkt: het gebeurt nog zelden dat een leerling zijn huiswerk niet maakt.”
 

Tweede leerjaar: zelfstandig werk

In het tweede leerjaar krijgt een groep meerbegaafde leerlingen een ‘uitbreidingstaak’ mee naar huis.

Agnes Michielsen, zorgleraar : “We geven uitdagende nieuwe leerstof mee, die ze zelfstandig verwerken. Zo bijten ze zich vast in een nieuw thema, en leren ze plannen en informatie opzoeken. En misschien wel het belangrijkste: ze ontdekken dat leren niet vanzelf gaat, dat ook zij hard moeten werken.”

Mariëlle Kuypers, directeur : ”Die leerlingen krijgen niet méér huiswerk dan hun klasgenoten. Zo’n uitbreidingstaak vervangt een standaard huistaak. Het is de bedoeling dat elke leerling thuis ongeveer even lang bezig is. We beginnen met 10 minuten in het eerste leerjaar, en per leerjaar komen daar 10 minuten bij.”
 

Vanaf derde leerjaar: studiemethode verfijnen

In de hogere leerjaren differentiëren de leraren ook op studiemethode.

Tinne Braspennincx, leraar 6e leerjaar : “We leren in de klas verschillende studiemethoden aan: van extra oefeningen maken, over mondeling studeren tot schema’s maken. Zo ontdekken leerlingen wat voor hen het beste werkt. Sommige kinderen kunnen die keuze al vroeg maken. Andere krijgen extra richtlijnen mee naar huis om een toets voor te bereiden.”
 

Altijd in overleg

Mariëlle Kuypers, directeur : “Nieuwe huiswerkafspraken overleggen we altijd met de ouders. Want wij zien op school wel hoe een kind leert, maar weten niet hoe het thuis werkt. Daarom vragen we eerst aan ouders hoe het thuis verloopt. Alleen als het nodig is, passen we het huiswerk aan. Op het volgende oudercontact evalueren we opnieuw.”

In 3 weken naar beter huiswerk?

Schrijf je in voor de gratis online tipreeks en krijg in je mailbox:

  • inspirerende voorbeelden
  • concrete huiswerkideeën
  • kant-en-klare tools