In Vlaanderen verlaat 11 procent van de leerlingen de schoolbanken zonder diploma (ongeveer 7600 leerlingen per jaar, cijfers uit 2014-2015). In grootsteden lopen die percentages schoolverlaters op. Professor Kristof De Witte (KU Leuven) somt maatregelen op die werken.
Wat kan je op school doen?
Wees mentor en coach voor leerlingen
Werk samen met de private sector
Zet in op stages en werkplekleren
Pak spijbelen snel aan
Vermijd zittenblijven
Maak individuele leertrajecten
“Intensieve begeleiding van leerresultaten en studie- en beroepskeuze helpt leerlingen. Laat ze nadenken over hun studiekeuze. ‘Weet je zeker dat je bakker wil worden? Dat moet je wel vroeg uit je bed, ook in de weekends. Slager? Je kan toch tegen bloed?’”
“Nodig werknemers of werkgevers uit op school. Zij kennen alle facetten van de job en kunnen bevestigen hoe belangrijk een diploma secundair is. In Duitsland krijgen leerlingen mentoren uit de privésector. Zij leren hen het vak kennen, maar ook de attitudes (bv. altijd op tijd komen).”
“Schoolverlaters geven aan dat ze schoolmoe zijn, maar niet per se leermoe. Kwalitatieve stages, duaal leren en werkplekleren spelen daarop in. Die stages halen leerlingen even weg uit de schoolgebouwen en motiveren ze om door te zetten.”
“Speel in je spijbelbeleid kort op de bal. Betrek zo snel mogelijk de ouders bij het spijbelgedrag van hun kind. Maak ook hun duidelijk waarom school belangrijk is. Een snelle aanpak versterkt reputatieschade. Een leerling beseft dat zijn ouders direct op de hoogte zullen zijn van zijn spijbelgedrag.”
“Zittenblijven is een voorspeller voor schoolmoeheid en schooluitval. Scholen moeten sneller remediëren en beter oriënteren. Zo vermijd je te veel zittenblijvers en zorg je ervoor dat leerlingen niet wegglijden in de waterval.”
“Flexibele leertrajecten vragen heel veel werk, maar zijn wel heel curatief. Net als veelvuldige instapmomenten: je leerlingen kunnen dan op elk moment van het jaar starten op school. Met zo’n maatregel help je leerlingen die al eens zijn uitgevallen.”
Wat kan je in de klas doen?
Wees een vertrouwensfiguur
Future yourself
Inspireer
“Durf je leerlingen in vertrouwen aanspreken op hun gedrag. ‘Waarom kom je niet altijd naar de les? Zo weet de leerling dat je zijn spijbelgedrag opmerkt en krijg jij informatie over zijn spijbelredenen.”
“Spiegel je leerlingen voor waar ze over 4 jaar kunnen staan. Check zo of hun studiekeuze oké zit. Geef ook geen ‘wiskunde voor de wiskunde’. Kies de voorbeelden in je leerstof gericht en maak je leerlingen duidelijk wat ze daar later mee kunnen doen. Ze voelen ze dat ze echt iets aan de leerstof hebben.”
“Goede leraren zijn essentieel om leerlingen op school te houden. De directie kan de beste leraren het best zo vroeg mogelijk inzetten. Goede leraren blijven bij de leerlingen hun hele schoolcarrière nazinderen. Zet ze niet allemaal in de derde graad.”