Video
“Schooluitval terugdringen begint ‘s ochtends aan de schoolpoort”
Terwijl schooluitval en uitsluitingen pieken, kon leerlingencoördinator Kurt Mertens met een verbindende aanpak schooluitval terugdringen. Kijk in de video hoe hij dat doet.
Elke ochtend staan Kurt en zijn collega paraat aan de schoolpoort van Tectura Groenkouter in Gent. “We slaan een babbeltje, begroeten de leerlingen. We geven het teken: we zijn blij dat je er bent.”
Kurt Mertens, leerlingencoördinator: “Je ziet ook meteen hoe ze erbij lopen. Hebben ze hun boekentas bij? Zijn ze moe? Dragen ze dezelfde kleren als de week tevoren? Dat zijn dingen die ik kan meenemen in een gesprekje tussendoor.”
Strikt voor laatkomers
“Ook de laatkomers begroet ik, maar dan op mijn bureau. Daar zijn we strikt op, want we zien het als een vorm van spijbelen. We registreren ze in het volgsysteem én in de agenda. We bespreken dat met de leerling. En dan mogen ze naar de klas.”
“We hebben een vaste procedure van maatregelen. Maar voor het tot een sanctie komt, hebben we al heel veel met de leerling gesproken en begrijpt die ook waarom we ingrijpen. We staan dichtbij de leerlingen maar hanteren ook duidelijke regels om schooluitval terug te dringen.”
Rondjesdraaien
“Het is ooit anders geweest. Na een moeilijke fusie veranderden de regels en het beleid. De leerlingen voelden zich niet meer thuis en dat zorgde voor veel conflicten.”
“Aanvankelijk traden we heel sanctionerend op. Veel leerlingen werden van school gestuurd. En omgekeerd stuurden andere scholen geregeld leerlingen naar ons door. Zo bleven leerlingen rondjesdraaien. Dat moest anders, beseften we.”

Iedereen telt mee
“We merkten: door in gesprek te gaan met leerlingen creëer je een band. Door in te zetten op die relatie tussen leraar en leerling maakten we een omslag. Aan onze collega’s vragen we om actieve toezichten te houden. Sla een babbeltje. Zie je een leerling op een bankje zitten, vraag dan even: “Alles oké?” Dat doet wonderen.”
“Via proactieve cirkels gaan we in gesprek met jongens voor wie dat lang niet evident is. Die vaak al wat op hun kerfstok hebben. Iedereen is gelijk en mag zijn mening geven of passen. Jongeren die misschien ooit zijn opgegeven, krijgen het gevoel: we tellen mee.”
▶︎ Lees het interview met expert Gil Keppens. Hij onderzocht waarom schoolbinding het beste wapen is tegen schooluitval.
“In het begin was er wel wat argwaan bij collega’s. Leggen we niet te veel eieren onder die amokmakers? Maar een sterke band betekent niet dat we minder strikt zijn. Als we nu ingrijpen en moeten sanctioneren, heeft het net meer effect. We konden de schooluitval terugdringen. Het aantal uitsluitingen en schorsingen is sterk gedaald. Als we nog iemand van school sturen, hebben we er eerst alles aan gedaan om die te houden.”
“De resultaten helpen ook om collega’s en directie mee te krijgen. Ze zijn cruciaal om die cultuuromslag te realiseren want anders ben je een eenmansgevecht aan het voeren.”
Log in om te bewaren






Laat een reactie achter