
Met je Lerarenkaart
Op klasuitstap naar Cosmodrome in Genk
“Ik wil later astronaut worden!” De leerlingen van het derde leerjaar van Sint-Gertrudis in Landen leren tijdens een klasuitstap naar Cosmodrome hoe je een raket bouwt, hoe een telescoop werkt en welke sterrenbeelden er zijn. Klasse-redacteur Ine ziet de schittering in hun ogen.
De leerlingen staan te trappelen van ongeduld bij de ingang van Cosmodrome. De 2 lange tafels van het knutsellokaal vullen zich razendsnel met duo’s: elk maakt tijdens een workshop een raket van een plastic waterfles. Begeleider Stijn toont een voorbeeld van een rood-wit exemplaar: de eerste ‘wauw!‘s’ vliegen door de lucht, en het zullen lang niet de laatste van de dag zijn. “Onze raket gaat het hoogste vliegen!” verzekert Thomas zijn klasgenoten alvast.
Per 2 kiezen de leerlingen een kleur voor hun raketmantel : Blessing en Alicia gaan voor paars, Amilia en Amber voor geel, en Nikita en Pierre houden het op rood. De papieren worden vakkundig rond de fles geplakt. Voor de meeste leerlingen is het de eerste keer dat ze eigenhandig een raket knutselen, maar niet voor Beau. “Tijdens de zomer heb ik al eens een raket gemaakt, en die heb ik tot de zon kunnen schieten!” Hoe heeft ze dat klaargespeeld? “Ik heb een filmpje gekeken op YouTube en dat nagedaan”, verklapt ze. “En mijn papa heeft ook geholpen.”
© Katrijn Van Giel

Wanneer iedereen klaar is met de mantel, worden vellen krantenpapier uitgedeeld. De leerlingen scheuren er strookjes van af, en rollen ze op tot ‘frietjes’. Die komen in het voorste, kegelvormige gedeelte van de raket. “Op die manier verzwaren we het gewicht vooraan”, legt Stijn uit. “Dat is belangrijk voor de lancering straks. Zo kunnen we de raket hoger en verder afschieten.”
Elke raket krijgt daarna nog 3 vleugeltjes achteraan om de stabiliteit te verhogen, en dan mogen de kinderen hun knutselwerkje versieren met stickers van astronauten, aliens, planeten, wereldbollen en NASA-logo’s. Matti twijfelt niet: “Ik heb voor blauw-witte vleugeltjes gekozen, zoals de kleuren van mijn favoriete voetbalclub KRC Genk.”
3 … 2 … 1 … Lancering!
Met hun kleurrijke werkjes stormen de leerlingen naar het lanceerplatform buiten. Laura en Naya bijten de spits af, aangemoedigd door de klas. Iedereen telt samen af: “10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 … Go!” Laura en Naya drukken samen op de hendel die de lancering in gang zet, en daar vliegt de raket!
Begeleider Stijn heeft voor de lancering alle flessen voor een stuk gevuld met water. Daarna worden ze een voor een aan een luchtcompressor bevestigd. De sterke luchtdruk die in de fles gepompt wordt, stuwt de raket tientallen meters ver en hoog de lucht in.
Raket na raket wordt afgeschoten, de leerlingen joelen van pret. Die van Emma en Dacian verliest een vleugeltje, maar dat deert hen niet: “De onze vloog hoger dan de bomen!” De ene raket maakt een mooie paraboolvlucht, de andere een achterwaartse looping met veel draaiingen. Amber en Amilia raken het verste, Christiane en Annamaria het hoogste.
Thomas en Emmanuel zijn als laatste aan de beurt. Hun raket scheert rakelings langs de bomen. “We zijn niet zo hoog geraakt als Christiane en Annamaria, maar we zijn superblij”, lachen ze. “We gaan de raket mee naar huis nemen en het daar nog eens proberen!”
© Katrijn Van Giel

Planetarium
Na de workshop krijgen de leerlingen uitleg over de sterren en de planeten. Dat gebeurt niet in een standaard klaslokaal: Stijn neemt de groep mee naar het Planetarium, een soort filmzaal met een scherm van wel 1000 m2 in een bolvormige koepel boven de comfortabele stoelen gemonteerd.
De leerlingen kijken eerst naar de 360°-film ‘Lucia, the secret of shooting stars’. IJsbeer Vladimir, pinguïn James en kolibrie Lucia gaan samen op pad in de ruimte. Ze ontdekken waar meteoren vandaan komen en hoe vallende sterren gevormd worden. De leerlingen leunen achterover , hun blik strak gericht op het scherm. “Kijk! Rechts is de aarde”, fluistert Nora. “We zijn echt in de ruimte!”
Wanneer Stijn na het einde van de film de volledige dierenriem projecteert op het scherm, klinken opnieuw veel ‘oh’s’ en ‘ah’s’. Amilia herkent een eenhoorn in de tekeningen, Beau een hond, Emma een stier. Annamaria vindt het allemaal “een beetje eng, maar wel heel speciaal”, zegt ze. “Het is de eerste keer dat ik de sterren en planeten van zo dichtbij gezien heb.” “Ik word zat”, lacht Amber. “Ik zit precies in een pretparkattractie.”
Stijn toont ook de sterrenbeelden ‘Grote Beer’ en ‘Kleine Beer’. Met een paar klikken van zijn computermuis komt het bekende ‘steelpannetje’ tevoorschijn. “Weten jullie waar we uitkomen als we 5 stapjes naar boven zetten vanaf de rechterbovenhoek van de ‘Grote Beer’?” vraagt hij, terwijl hij de beweging uitvoert op het scherm. “Dan zien we de Poolster: daar hebben jullie vast al eens van gehoord.”
“Welke planeet is dit?” vraagt Stijn bij het tonen van een nieuwe projectie. “Jupiter?”, zegt Oumar aarzelend. “Het is Saturnus”, verbetert Stijn vriendelijk. “Weten jullie nog? In het lokaal waar we de raket knutselden, hingen er aan het plafond veel planeten, zowel kleintjes als heel grote. Saturnus zagen we toen ook: het is de grote planeet met een ring rond. Als het goed weer is, kan je die vanop Aarde ook zien: dat moeten jullie later maar eens proberen.”
© Katrijn Van Giel

Bij de telescoop
Voor de laatste stop van de dag neemt Stijn de leerlingen op klasuitstap mee naar de telescoop van Cosmodrome, die gebruikt wordt om de zon te observeren. Maar de leerlingen van Sint-Gertrudis hebben minder geluk: het is bewolkt vandaag. Toch weet Stijn de kinderen moeiteloos te boeien.
Hij toont de technologische snufjes door het toestel te laten ronddraaien. Ook het podium waar de kinderen op zitten, kan bewegen: zo kan de zon op elk moment van de dag en vanuit elke hoek bekeken worden.
“Voelen jullie ook dat het hier koud is?” vraagt Stijn. “Waarom zouden we hier geen verwarming aanzetten?” Met wat extra hulp weet Laura het: “Als het warm zou zijn, wordt de lens van de telescoop wazig, net zoals bij brillen gebeurt.”
Aan het einde van het bezoek toont Stijn een eclipsbrilletje. “Wie heeft dit al eens opgezet?” Veel vingers schieten de lucht in. “Het brilletje zorgt ervoor dat het licht gefilterd wordt”, vertelt Stijn. “Het is niet veilig voor onze ogen om rechtstreeks naar de zon te kijken. Gebruik daarom altijd de juiste bescherming.”
Emmanuel en Thomas zijn er aan het einde van de dag zeker van: “Wij worden later astronaut!”
Klasuitstap naar Cosmodrome

In het planetarium van Cosmodrome beleef je een ongelooflijk ruimteavotuur. Je woont er een show bij, bezoekt de sterrenwacht of neemt deel aan een workshop. Je kan zelf een combinatie van activiteiten samenstellen of een workshop op maat aanvragen. Cosmodrome maakt deel uit van Kattevennen in Genk, de poort tot het Nationaal Park Hoge Kempen.
- Cosmodrome – Planetariumweg 18 – 3600 Genk
- 5 euro korting met je Lerarenkaart. Je betaalt 5 euro in plaats van 10 euro.
- De rondleidingen zijn geschikt voor leerlingen vanaf 5 jaar
- De leerlingen van Leen volgden de workshop ‘Rocket Science’ en combineerden dat met een 360°-film. Je kan ook andere rondleidingen en workshops volgen, afhankelijk van de leeftijd van je klasgroep. Bekijk alle informatie op Cosmodrome of download de scholenfolder.
Log in om te bewaren






Laat een reactie achter