Vlaanderen
Klasse.be

Video

Zo breng je rust in de klas bij zelfstandig werk

  • 30 augustus 2018
  • 2 minuten lezen

Leerlingen zelfstandig aan het werk zetten zónder dat ze je voortdurend vragen stellen en de concentratie weg is? Leraar Annelien stuurt ze met een post-it naar de ‘parkeerplaats’. Kijk hoe het werkt.

Hun werkblad ligt klaar, je hebt alles duidelijk uitgelegd en toch: de ene vraag na de andere. Iedere keer is de hele klas afgeleid. En eigenlijk wilde je net je administratie bijwerken. Herkenbaar? Bekijk de tip van leraar Annelien: haar leerlingen stellen vragen via post-its. Zij bepaalt wanneer ze de les stillegt om ze te beantwoorden.

Bekijk de video: Rust in de klas bij zelfstandig werk? Probeer de ‘parkeerplaats’ van leraar Annelien

Annelien Pieters, leraar Nederlands: “Als ik mijn leerlingen individueel aan het werk zet, wil ik graag rust in de klas. Maar zelfs na duidelijke instructies blijven ze met vragen zitten. Als ik die allemaal onmiddellijk moet beantwoorden, dan blijft er geen tijd over om geconcentreerd te werken. En op die manier heb ik zelf ook geen ruimte voor andere dingen”.

Meer tijd en meer rust

“Daarom werk ik nu met post-its: mijn leerlingen schrijven hun vragen op zo’n kleefbriefje en hangen dat op een bord aan de muur. Ik noem dat ‘de parkeerplaats’. Als er genoeg post-its ‘geparkeerd’ zijn, leg ik de les even stil en beantwoord ik alle vragen ineens klassikaal. Zo blijft er meer tijd over om zelfstandig en gefocust verder te werken. En zelf heb ik ook meer tijd over, bijvoorbeeld om individuele feedback te geven. Soms lukt het zelfs om mijn administratie te doen.”

Wat als een leerling echt vastloopt?

“In het begin is het wennen. Leerlingen moeten leren wachten op een antwoord. De eerste keer probeerden ze toch hun vinger op te steken. Ik leerde ze dat ze intussen verder kunnen werken aan een ander deel van de opdracht. Als er echt iets is, dan kom ik natuurlijk wel meteen helpen, bijvoorbeeld bij een probleem met hun computer.

Ondertussen zien ze trouwens zelf ook de voordelen in. Zo hoeven ze hun naam niet te vermelden, dus durven ze alles vragen zonder schaamte.”

Sigrid Vandemaele

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


M

M.

9 september 2018

Klinkt als een mooie oplossing, maar ik vraag mij wel af of het niet storend is dat leerlingen gaan lopen door de klas om post it op het bord te plakken. Zelf zorg ik dat ik door de klas heen loop in een vaste route. Zo weten ze dat ik eraan kom en kan ik ze van directe feedback voorzien. Het vraagteken op hun tafel verklapt dat er een hulpvraag is.

Reageren
A

Annelien Pieters

15 september 2018

Dit valt goed mee, de leerlingen willen zelf de rust niet verstoren en lopen stilletjes door de klas. Ik zie ook nooit meer dan één leerling tegelijk rondlopen. Voor sommige leerlingen is het ook fijn om even recht te kunnen staan.

Reageren
M

Marcel

18 september 2018

De vraag die kinderen stellen vraagt meestal onmiddellijk antwoord omdat ze niet verder kunnen. Dan kan je misschien een knappe leerling inschakelen.(?) Of toch maar direct reageren.(?)

Reageren
S

Sonja Janssens

28 oktober 2019

Ook ik ben hiermee gestart dit schooljaar. De eerste week liepen ze inderdaad vaak met een post-it naar achter. Dat vonden ze toen nog nieuw en spannend. De leerlingen moesten ook even leren hoe je een goede vraag noteert en welke vragen op de post-it gezet kunnen worden. De eerste week kwamen er vragen als 'Mag ik naar het toilet a.u.b.?' Elke vraag werd besproken, niet enkel op inhoud maar ook op vorm. Nu loopt dit heel goed. Ik laat de kinderen de vragen wel achteraan aan de kast hangen en niet vooraan. De kinderen gaven zelf aan dat dit minder storend is. Ikzelf heb tijdens zelfstandig werk inderdaad veel meer tijd om individuele leerlingen of kleine groepjes te begeleiden, kindcontacten te houden zonder dat de zorg moet worden ingeschakeld,

Reageren

Laat een reactie achter