Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Snapt iedereen de leerstof? Check het met 10 technieken

  • 12 december 2018
  • 4 minuten lezen

Hoe controleer je snel of je leerlingen je les begrepen hebben? En hoe leer je ze zelf inschatten of er veel bleef plakken en of ze moeten bijpompen? Met deze 10 technieken kan je meteen aan de slag.

icoontje - klok

One-minute-paper

1 minuut denktijd en 1 minuut schrijftijd. Meer krijgen je leerlingen niet om een kort gestructureerd verslag te maken van de lesinhoud. De sterkste one-minute-paper deel je online of lees je voor bij het begin van de volgende les.


icoontje - micro

Het interview

Maak de laatste 5 minuten van je lestijd vrij voor een interview. Leerling A interviewt leerling B over de afgelopen les. Vragen als: wat vond je interessant aan de les, wat vond je grappig, waar heb je het nog moeilijk mee, wat vind jij een goede toetsvraag over deze les? Zowel de vragen als de antwoorden helpen jou als leraar.


Afscheidnemer

Geef de laatste minuut van je les aan een leerling. Hij of zij probeert de les samen te vatten in 3 belangrijke punten. Daarna mag hij of zij op geheel eigenzinnige wijze afscheid nemen en de klasgenoten een fijne dag of avond toewensen.


Werk je naar buiten

Eindig je les met een snelle quiz. 3 ja-nee-vragen of meerkeuzevragen. Leerlingen die de eerste vraag juist hebben, mogen rechtstaan of de klas verlaten. De rest blijft zitten voor de volgende vraag. Hetzelfde scenario voor vraag 3. Liever via digibord, computer of smartphone? Met apps als Kahoot! boks je snel een online quiz in elkaar.


icoontje - checkbox

Toetsvraag

De leerlingen met een even klasnummer noteren een vraag over de les die niet zou misstaan op een toets. De vragen verdeel je onder de leerlingen met oneven nummers. Eentje laat je mondeling beantwoorden. Na de les check je de vragen. Die vertellen je meteen of leerlingen hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden.


4 hoeken

Met deze methode heb je snel en makkelijk een overzicht van wie op welk niveau zit. Terwijl je leerlingen door de klas bewegen, stel jij vragen over de leerstof. Je verbindt de klashoeken telkens met een antwoord. Of je laat je leerlingen zelf inschatten hoe goed ze de leerstof beheersen. Je verdeelt de hoeken dan onder in ‘ik kan het zelf helemaal uitleggen, ‘ik snap de les of leerstof’, ‘ik heb nog een beetje hulp nodig’ en ‘ik snap het nog niet’.


icoontje - oor

Luister, fluister

Je noteert een cruciaal inzicht of belangrijke formule uit je les op papier. Een leerling leest de zin in stilte en fluistert die dan in het oor van een klasgenoot. Zo gaat de boodschap de klas rond. Als iedereen de boodschap voldoende (her)kent, moet de laatste leerling in het rijtje in staat zijn om je startzin foutloos te herhalen.


icoontje - postit

60 seconden post-it

Leg voor de les op elke bank een post-it klaar. Na je les krijgen je leerlingen 60 seconden om te noteren wat bleef plakken. Voor ze buiten gaan, kleven ze die post-it op het raam, het bord, je bureau … Daarbij schatten ze zichzelf in. Post-it hoog ophangen? Dan bleef veel plakken. Post-it laag? Dan ging (te) veel van de leerstof aan hen voorbij. Geef ze de volgende les de kans om de post-it te herplakken. Bekeken ze thuis de leerstof en weten ze nu meer? Omhoog die post-it!


icoontje - blad in 3 verdeeld

3-2-1

Verdeel een blad in 3 stroken. En geef leerlingen volgende opdracht: noteer bovenaan de 3 dingen die je ontdekte tijdens de les. In het midden schrijf je 2 zaken die je interessant vindt en onderaan komt een vraag over de les. In 2 minuten tijd heb jij een schat aan informatie.


icoontje - blad papier

Exit ticket

Iets nieuws uitgetest in de klas? Ontdekken of je les haar doel heeft bereikt? Met een exit ticket krijg je inzicht in hoe je leerlingen de les verwerken en speel je de volgende les meteen in op hun behoeften. Bovendien krijgen ook je leerlingen dankzij de vragen op hun exit ticket een betere kijk op hun leerproces.

Stijn Govaerts

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


F

Frans

16 december 2018

Dank. Wat een mooie, prachtig vormgegeven lijst! Zeer waard om te delen. Om dit ook in Nederland te doen heb ik hem integraal overgenomen op mijn blog. Natuurlijk met bronvermelding, ik hoop dat dit okay is.

Reageren
M

Mieke Santermans

16 december 2018

Het overnemen van teksten van Klasse is toegelaten mits bronvermelding. De vormgeving kan niet zomaar overgenomen. Voor meer info daarover contacteer je: redactie@klasse.be. Met vriendelijke groeten, Mieke van Klasse.

Reageren
M

Marion

5 januari 2019

Dank voor de tips. Enkele heb ik ook toegepast tijdens de lessen. Zal dit delen met mijn collega's.

Reageren
S

Sander Van Acker

5 januari 2019

De technieken zijn super maar vooral het idee dat je op het einde van de les nog eens tijd maakt om op een andere manier de leerstof te verwerken is erg zinvol. Ik zie vaak studenten in de lerarenopleiding het einde van de les stotteren omdat hun leerstof op was in plaats van meer tijd te besteden in het 'verwerken van de leerstof'. Verwerven krijgt volop aandacht maar het individuele verwerken is zoveel belangrijker.

Reageren
M

Marieke Janzen

21 februari 2019

L.s.,
Dank voor deze leuke tips! Wij zijn op school gestart met EDI ( Expliciete Directe Instructie ). Deze tips passen heel goed bij deze maniuer van lesgeven! Groeten Marieke

Reageren
D

David

6 december 2020

En wat met leerlingen die het doel volledig gemist hebben? Wanneer maak/heb je tijd om dit opnieuw uit te leggen, in te oefenen, ... .

De volgende les is vaak een volledig ander vak of de dag erna staan er nieuwe lessen op planning.

Reageren

Laat een reactie achter