Gepubliceerd op
Wat vind jij?

Waarom ben je leraar geworden? 7 reminders

Weet je ‘t nog? Je koos voor de lerarenopleiding en droomde van de klas. Wat trok je precies aan? Waarom ben je leraar geworden, en waarom ben je het vandaag nog? 7 reminders waarom jij een fantastische job hebt.
 

    Niels, kleuterleraar
  1. Je ziet kinderen groeien

  2. Niels, kleuterleraar: “‘Kijk, meester Niels’, hoor ik ze onthutst fluisteren in de supermarkt. Alsof ik een superheld ben en ook een gewone mens. Ik werd leraar omdat ik altijd enthousiast mag zijn. Moet zijn. En dan het moment dat ze fier als een gieter zelf hun jas dichtknopen. Of zelfstandig iets knippen. Die kleintjes zien groeien vind ik de max.”
     


    Imran, leraar Engels
  3. Je bouwt een band op met leerlingen

  4. Imran, leraar Engels: “‘Heb je een probleem? Ga naar meneer Khan’, zeggen leerlingen onderling. Als Brusselaar met een migratieachtergrond moet ik me niet in hen verplaatsen: ik ben zoals zij.”

    “Die goede band overstijgt voor mij welk vak ik geef. Als de zesdes onze school verlaten, ben ik zeer fier. Want ik ben ervan overtuigd dat ik ze niet alleen Engels leerde, maar ze ook heb klaargestoomd voor het ‘echte’ leven.”
     


    Tine, leraar woord
  5. Je ontdekt talenten

  6. Tine, leraar woord: “Aan het conservatorium kreeg ik de vraag: waarom zit jij hier? Iedereen van mijn klas droomde van een carrière als acteur. Ik zei: ‘Ik wil dictiejuf worden’. Ik wil kinderen die heel verlegen zijn, doen vliegen. Zonder leerlingen te kneden, maar ze zo te pellen dat ze talenten ontdekken die ze in zichzelf nog niet gezien hadden.”
     


    Nina, leraar NT2
  7. Geen dag is hetzelfde

  8. Nina, leraar NT2: “Mijn moeder was leraar en ik wilde dat absoluut nooit worden. Toch ben ik na 10 jaar culturele sector in het onderwijs beland. En mijn job is erg dankbaar. Na enkele lessen kunnen mijn cursisten zich al voorstellen in het Nederlands.”

    “Ik steek wel waanzinnig veel tijd in lesvoorbereidingen en kan die moeilijk recycleren. Maar dat zorgt ervoor dat geen enkele dag dezelfde is. En wat een heerlijk gevoel als je les werkt. ‘Amai, is het nu al tijd?’ hoor ik dan. Daarvoor doe ik het.”
     


    Niels, kleuterleraar
  9. Je geeft vakkennis door

  10. Gerdy, leraar STEM en IW: “Op mijn achtendertigste ben ik in het onderwijs gestapt. Daarvoor was ik ontwerptekenaar, maar ik wilde als Chiroman ook met jongeren werken en niet alleen met machines. Nu combineer ik beide passies. Blijven geloven in leerlingen, wat er ook gebeurt. Daar draait het voor mij om.”
     


    Tim, leraar derde graad
  11. Je lacht heel wat af

  12. Tim, leraar derde graad: “Voor de klas ben ik écht mezelf, en dat loont. Met mopjes bouw ik spontaan een band op met mijn leerlingen. Als we samen lachen, komt iedereen graag naar school, daar geloof ik heilig in. Ik was een tijdje ICT-coördinator, maar ik miste de kinderen te erg. De schoolcomputers zijn nu eenmaal geen dankbaar publiek (lacht).”
     


    Petra, leraar eerste leerjaar
  13. Je verlegt grenzen

  14. Petra, leraar eerste leerjaar: “Mijn jongere zus heeft het syndroom van Down en ging naar een buitengewone school. De inzet van dat team, de zoektocht naar manieren om haar grenzen te verleggen … Wauw, dat wil ik ook betekenen voor anderen, dacht ik. In mijn klas beleef ik voortdurend zulke momenten: ik zie leerlingen blinken bij elke stap en surf mee op hun enthousiasme. Wat een heerlijke job!”

 

En jij? Waarom ben jij leraar geworden? Reageer onder het artikel.
 

Pik je Lerarenkaart op vóór 8 juli!*

  • Voor je klas en jezelf
  • Meer dan 1000 voordelen
  • Een zomer vol inspiratie
Waar ligt mijn Lerarenkaart?

*Opgelet: dit is je laatste kans om je Lerarenkaart 2019 af te halen