Gepubliceerd op
Klik & Print

Kijkwijzer voor collegiale visitatie

Wist je dat een collegiale visitatie je een betere leraar maakt? Je bezoekt de klas van een collega, observeert een les en geeft feedback. Daarna omgekeerd. Spannend? Neem deze kijkwijzer mee voor een geslaagde date. En lees eerst de 7 tips hieronder.

Beeld van de afgedrukte kijkwijzer

7 tips voor een geslaagde collegiale visitatie:

  1. Kijk verder dan je neus lang is. Als leraar Nederlands nieuwsgierig hoe een praktijkles hout verloopt? Je plattelandsschool eens ruilen met hartje Brussel? Als kleuterleraar een NT2-les volgen? Of gewoon je hoofd bij een collega op de gang binnen steken voor een collegiale visitatie, dat kan ook. Let wel: een collega die hetzelfde vak geeft of op dezelfde manier lesgeeft, voelt veilig, maar is misschien te dichtbij voor een sterk leereffect. Kies eerder voor een collega die het anders aanpakt.

  2. Bereid je voor. Observeer niet blind, maar kies een focus of prent vooraf enkele leervragen in je hoofd. Zo kijk je met een bepaalde bril. Wat voor werkvormen gebruikt je collega? Welke soort vragen stelt hij aan de leerlingen? Leer je nieuwe klasmanagementtips van je collega? Gebruik de kijkwijzer voor een collegiale visitatie als inspiratie!

  3. Focus op de leerlingen, niet enkel op de leraar. Wat doen ze? Is het doel van de les bereikt? Waarom niet? Dat maakt elkaar observeren minder bedreigend en feedback geven gemakkelijker. Zo hoef je niet omfloerst te zeggen dat je de instructie niet goed vond, maar kan je aanhalen dat de leerlingen niet helemaal mee waren. Het doel is: van elkaar leren, niet elkaar beoordelen.

  4. Nodig elkaar uit. Observeer elkaar elk 1 keer, 2 bezoekjes in totaal dus. Dat voelt een tikkeltje veiliger. Want als je allebei geobserveerd wordt, geef je elkaar sneller constructieve feedback. Die krijg je immers zelf ook het liefst.

  5. Kijk in de spiegel. Niet alleen de leraar die observeert, leert bij. Zelfs als je geobserveerd wordt, ervaar je een leereffect. Want als iemand je op de vingers kijkt, sta je waarschijnlijk meer stil bij wat je doet, hoe je dat doet, wat je al goed doet of beter kan.

  6. Praat erover. Het is essentieel om snel na de observatie samen tijd te maken voor een reflectiegesprek. Wat zag je dat goed ging? Hoe pak jij dat anders aan? Hoe reageerden de leerlingen? Stel veel waarom-vragen: waarom ging iets wel of niet goed? Welke alternatieven kan je samen bedenken? Want met 2 ben je slimmer dan alleen.

  7. Maak reclame. Enthousiast over je leerervaringen? Vertel op een personeelsvergadering hoe jullie het aanpakten en besmet je collega’s met de liefde voor leren. Dat werkt beter dan een verslag maken. Overtuig je ook je directeur daarvan?

 


Meer lezen? Professor Kris Van den Branden legt uit waarom collegiale visitatie je een betere leraar maakt.

Haal Klasse Magazine in je bubbel

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal: kalender, poster, zorgkaartjes ...
  • Je Lerarenkaart met meer dan 1000 voordelen in je brievenbus.