Doe het zelf Ouderbetrokkenheid

Pictogrammen voor school en ouders

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

Pictogrammen maken je boodschap extra duidelijk. Veel leraren gebruiken ze in de klas, maar ook voor communicatie met ouders zijn ze perfect bruikbaar. Download een meertalig woordenboekje en 25 basispictogrammen. En check de voor- en nadelen van beeldcommunicatie.
 
6 verschillende pictogrammen

Pictogrammenwoordenboek voor ouders

Een pictogrammenwoordenboekje voor ouders legt uit, in 9 talen, wat de pictogrammen betekenen. Zo kunnen ouders altijd opzoeken wat je bedoelt.
Download en print het meertalig woordenboekje voor ouders.
 


25 basispictogrammen en stickerblad

Een set van 25 pictogrammen bevat de basisboodschappen die school en ouders uitwisselen. Download ze elk apart. Je kan ze verwerken in een brief of plastificeren en op het prikbord hangen.

Activiteiten:
uitstapwaarwanneermeebrengenboterhammenregenjaszwemmen

Mededelingen:
vakantiehandtekeningbetalenexamen

Hoe gaat het:
goedniet goedblijziekhuiswerkstrafwerkte laatproblemen

Afspraak:
gesprekbel onstolkrapportbrief invullenbrief terug

Print de pictogrammen op een stickervel
 


4 voordelen van pictogrammen

  1. In een oogopslag zien ouders de belangrijkste boodschap van je brief. Met 1 teken weten je leerlingen wat van hen verwacht wordt. Die snelle herkenning kan alleen als je consequent elk pictogram maar 1 betekenis geeft.
  2. Een pictogram valt op. Hang op het prikbord bijvoorbeeld ‘wij gaan op uitstap’. Er zullen snel enkele nieuwsgierigen verzamelen.
  3. Pictogrammen verplichten je om to the point te komen. Je vat je boodschap samen in enkele tekens. Beperk je, want te veel pictogrammen werken verwarrend.
  4. Ook anderstalige ouders en leerlingen begrijpen pictogrammen. Wanneer je onder de tekening een kernwoord zet, heb je meteen een minitaallesje.
    Test zelf of het werkt. Bekijk de Turkse brief onder aan dit artikel. Begrijp je iets van de tekst? Maken de pictogrammen de basisboodschap duidelijker?

 


4 nadelen van pictogrammen

  1. Eerlijk is eerlijk. Je kan pictogrammen niet op 1-2-3 introduceren in je klas of op school. Je moet ze aanleren. Neem de tijd om leerlingen, ouders en leraren vertrouwd te maken met het systeem. Praat erover in je schoolteam en evalueer samen. Of laat je begeleiden door een schoolopbouwwerker of brugfiguur.
  2. Niet elk onderwerp kan je in een tekening vatten. Wil je bijvoorbeeld een complex en emotioneel probleem bespreken? Dan kies je beter voor een rechtstreeks gesprek met de leerling en de ouders, eventueel met tolk.
  3. In een grote reeks lijken de pictogrammen dikwijls op elkaar. Het is moeilijk om ze uit elkaar te houden. Daarom start je het best met een beperkt pakket van 10 tot 15 beeldjes.
  4. Pictogrammen verduidelijken maar vervangen niet alle andere communicatie. Ze lossen ook niet alle communicatieproblemen op. Uitleg in een eenvoudige brief of een laagdrempelig gesprek blijft nodig.

 


Niet overtuigd?

Begrijp je iets van deze tekst? Maken de pictogrammen de basisboodschap duidelijker?
 
Turkse brief met pictogrammen

 


Meer pictogrammen?

www.sclera.be
www.pratenmetelkaar.be
www.deschoolbrug.be

Voor het ontwikkelen van deze basisset en tips werkte Klasse samen met Samenlevingsopbouw Vlaams-Brabant, De Schoolbrug Antwerpen, Schoolopbouwwerk Stad Kortrijk en Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen.