
Met je Lerarenkaart
Op klasuitstap naar het Gents Universiteitsmuseum (GUM)
âIMPACTâ titelt de rondleiding die 11 derdejaars van het Sint-Janscollege uit Amandsberg volgen in het GUM. Met proefjes, vragen, games en interactieve opstellingen langs 7 thematafels doorlopen we het wetenschappelijk proces. Van classificeren, waarnemen en meten tot modellen en zelfs kunst maken. Dat wetenschap ons dagelijks leven bepaalt, beseffen deze STEM-mige natuurwetenschappers en Klasse-redacteur Klara na vandaag maar al te goed.
âWelke 4 dierenskeletten herkennen jullie in het kunstwerk aan de gevel van het GUM?â is de eerste vraag waarmee gids Lieve ons uitdaagt. Vandaag wordt onze blik op wetenschap verbreed en worden de taboes die erover bestaan, doorprikt. Lieve vertelt ons de verhalen achter de tentoongestelde wetenschappelijke onderzoeksobjecten. Zo kruipen we in het hoofd van de wetenschapper.
© Katrijn Van Giel

Crimineel of artiest?
Door te classificeren brengen wetenschappers orde in de CHAOS, het eerste thema van de expo. De âFauna der Lijkenâ leert ons dat entomologen aan de hand van de volgorde van opruimers in de natuur, heel wat informatie kunnen vinden over een plaats delict. âWij lossen in de les Wetenschappelijke Projecten soms crime scenes op. Daarbij blijkt de leraar soms moordenaarâ, vertellen Laure, Yuray en Marilou bij de tafel met onderzoeksmaterialen.
Quirijn, leraar computerwetenschappen, was al eens bandiet van dienst, lacht hij. Of hij dezelfde bandieten-tronie heeft die wetenschapper Lombroso beschrijft in zijn boek âAtlas van de criminele mensâ, dat is te betwijfelen. Iedereen raadt mee als Lien de bijbehorende game âBandiet of artiestâ speelt op de touch screen. âHet blijft wel giswerkâ, stipt Wodan aan. Toch kijken de leerlingen de komende weken uit voor leraren met âunibrowâ, brede kaken, hoge jukbeenderen en diepliggende ogen. âDie is echt crimineel!â hoor ik op de achtergrond, maar ik noem hier vooral geen namen.
Man of vrouw, dat blijkt ook niet zoân eenduidige classificatie. De 19de-eeuwse wasmodellen van embryo’s in ontwikkeling leren ons iets over uiterlijke geslachtskenmerken maar niet over innerlijke. De LGBTQ+-beweging, kunnen zijn wie je bent: Lieve legt het verband. âOnze biologische en psychologisches âikjesâ zijn niet altijd in balans. Ook chromosomen, klieren, hormonen ⊠bepalen mee onze genderidentiteit.â
© Katrijn Van Giel

Eerst zien dan geloven
Het volgende thema, TWIJFEL, slaat meteen toe als Lieve vraagt: âDraai eens aan de schijf. Wat zie je?â De vrouw in afzonderlijke afbeeldingen lijkt tot leven gekomen. Wat eerst een jonge vrouw was, wordt gaandeweg een oude vrouw. Wat we zien, is bewegend beeld. Onze ogen kunnen ons bedriegen. Dat bewijst deze fenakistiscoop van Jozef Plateau. De link met âdeep fakeâ op sociale media is gelegd. Wodan maakt indruk wanneer hij uitlegt: âBij âdeep fakeâ worden fotoâs op gelijkaardige wijze in een reeks bewerkt zodat het lijkt of iemand dingen zegt.â
Wout toont zijn vreugdedansje wanneer Lieve vraagt: âHoe dans je als je blij bent?â Het volgende object, de âeye trackerâ, onderzoekt dergelijk gedrag op basis van onze oogbewegingen. Het is een extra tool voor mensen met een beperking die met hun ogen een pc kunnen bedienen. Maar ook voor de reclamewereld, die haar campagnes op onze oogbewegingen afstemt. Van neuromarketing naar consuminderen en Google Image Search: uit de filmpjes en quizvragen leren we dat wetenschappers moeten twijfelen. âĂnâ, benadrukt Lieve met vinger in de lucht, âdat wijzelf kritisch moeten zijn.â
© Katrijn Van Giel

Meten is weten
âKan je liefde of pijn meten?â vraagt Lieve bij de volgende tussenstop. Een dokter vraagt na een operatie, op een schaal van 0 tot 10, hoeveel pijn je ervaart. âJe hebt een standaard nodig om mee te kunnen vergelijkenâ, weet Wodan. Casper kijkt naar de mens achter de patiĂ«nt. âIk zou die met de 8 eerder behandelen want die met een 6 voelt minder pijnâ. Meten is dus niet altijd weten âŠ
© Katrijn Van Giel

Kunst met een grote W
In gedachten al getooid in witte labojas, volgen we onze gids. âWat zie je?â We staan allemaal geĂŻntrigeerd te kijken bij de onderzoeksobjecten die op kunstwerken lijken. Dit is duidelijk het thema VER-BEELD-ING. âEen megafoon?â âMuziekinstrument?â âAlarminstallatie?â Wist je dat we al sinds 1860 muziek kunnen opnemen? Het was Scott de Martinville die met zijn fonautograaf de allereerste geluidsopname kon maken. Edison volgde later met de fonograaf.
De staart van een zeepaardje als basis voor de katheters bij kijkoperaties. De spiraal met zijn verschillende vormen en materialen door de eeuwen heen. Levensechte wassen modellen van huidaandoeningen en geslachtsziektes om mensen te waarschuwen als ze naar de kermis gingen en studenten te tonen hoe een ziekte evolueerde. Is wetenschap misschien ook een vorm van kunst?
© Katrijn Van Giel

Kennis delen
Bij de thematafel âNETWERKâ is Laure onder de indruk van de kunstige dissectie van het hoofd van een jonge vrouw. Kunst, ethiek en wetenschap kruisen elkaar, dat leren we door dit âwerkâ van Burggraeve, die nooit het recept voor zijn preparaten prijsgaf. Jan Palfijn daarentegen bracht de verlostang meteen op de markt om vrouwen en hun borelingen te redden. âSharing is caring?â Nee, vindt Laure: âAls ik ergens hard aan heb gewerkt, wil ik er iets voor terug.â Wodan zou investeren in kenniscreatie, alles voor de wetenschap. Wout, Yuray en Marilou willen liever bekendheid en aandacht in de vakliteratuur.
âLabo, labojas, materiaal, onderzoek, proeven âŠâ Bij het begin van de rondleiding las Yuray in Het Salon, een U-vormige bank omgeven door lange witte gordijnen, voor wat de klas op post-its neerpende bij de vraag âWaar doet het woord wetenschapper je aan denken?â Na afloop klinken de antwoorden anders.
Dat wetenschappers niet saai maar net creatief zijn, er niet zoiets bestaat als de absolute waarheid, en er vragen gesteld mogen worden bij nieuwe uitvindingen. En dat kunst een medium is om wetenschap te verspreiden. Wij weten het! Wat doe jij straks met je ontdekkingen?
© Katrijn Van Giel

Het Gents Universiteitsmuseum (GUM)
Het GUM ligt op wandelafstand van het Gentse station Sint-Pieters. Er is een museum en een plantentuin. Wij volgden de GUM Tour âIMPACTâ in het museum, met focus op de impact van wetenschap op onze huidige samenleving voor de 1ste tot en met de 3de graad secundair onderwijs.
- GUM Gents Universiteitsmuseum â Ledeganckstraat 35 â 9000 GENT
- 2 euro korting met je Lerarenkaart. Je betaalt 6 euro in plaats van 8 euro
- Er zijn lockers bij de ingang.
- Picknicken kan in de plantentuin.
- Voor elke doelgroep zijn er rondleidingen, ateliers en workshops op maat. Van basisonderwijs tot hoger onderwijs. Zowel in het museum als in de plantentuin.
- Rondleidingen duren 1,5 uur.
- Gratis busvervoer met je klas via dynamoOPWEG.
Log in om te bewaren
Laat een reactie achter