Zo doen zij het Gepubliceerd op

Groeien dankzij de brede school

1 reactie

Log in om te bewaren.

Delen

Met de brede school breekt Don Bosco Sint-Pieters-Woluwe de 4 muren van haar school uit. “In het rusthuis, asiel- of zorgcentrum ontdekken mijn leerlingen waar ze goed in zijn, met welke doelgroep ze het liefste werken en vinden ze hun zelfvertrouwen terug”, vertelt leraar Kenneth Coppin. “Maar ook leraren ontdekken nieuw plezier in het lesgeven”, voegt bredeschoolcoördinator Aisling van Vliet toe.
 

Waarom moet elke school een brede school zijn?

Kenneth: “Als brede school werk je voor een les of project samen met verschillende sectoren uit de buurt. Op die manier vergroot je de leerkansen en motivatie van je leerlingen. Kinderen en jongeren vragen zélf om ‘in de echte wereld’ bij te leren.”

“In de bibliotheek, een zorgcentrum, bij de buurman … ontdekken leerlingen waar ze goed in zijn, wat ze graag doen en met welke doelgroep ze het liefst werken. En zo maken ze een betere studiekeuze. 90 procent van mijn leerlingen leeft in een kwetsbare omgeving en kent enkel de school en zijn eigen buurt. Met de brede school breid ik hun leefwereld uit. Wanneer ze rolstoeldansen met mensen met een beperking, vergeten ze even hun slechte imago en krijgen ze zelfvertrouwen in de plaats.”

brede school

Kenneth Coppin: “In de bibliotheek, een zorgcentrum, bij de buurman … ontdekken leerlingen waar ze goed in zijn, wat ze graag doen en met welke doelgroep ze het liefst werken.”

Aisling: “De brede school mikt vooral op leerlingen, maar ook leraren groeien. Ze zoeken samen met collega’s en partners hoe ze hun lesinhoud in de praktijk kunnen omzetten. Dat vraagt tijd, maar geeft bakken energie. Veel leraren komen uit Vlaanderen en wonen zelf niet in Brussel. Aangezien de meeste partners in de buurt van onze scholen liggen, leren leraren Brussel kennen. Ze staan tussen hun leerlingen (met 45 nationaliteiten) en leren hun leefwereld beter kennen.”
 

Hoe vindt een brede school partners?

Aisling: “Een school kan zelf het initiatief nemen om een brede school te zijn en een geschikte partner in de buurt zoeken. Of een gemeentebestuur neemt het initiatief om welzijns-, sport-, vrijetijds-, cultuurpartners en scholen samen te brengen. Als bredeschoolcoördinator ben ik brugfiguur tussen de verschillende partners.”

“Een school kan via mij heel vlot het juiste contact vinden. Jaarlijks organiseer ik als bredeschoolcoördinator een speeddate voor de 11 scholen en 22 partnerorganisaties. Zo leert iedereen zijn buurtorganisaties kennen en ontstaan er samenwerkingen. Aangezien veel organisaties een jongerenwerking moeten uitbouwen, ben je er als school meestal welkom.”
 

Wat doet een brede school dat een gewone school niet kan?

Kenneth: “Onze brede school maakt van leerlingen actieve burgers. Onderzoek van de Vlaamse Scholierenkoepel toont aan dat jongeren niet weten hoe ze in een diverse samenleving kunnen samenleven. Na de aanslagen in Brussel waren mijn leerlingen helemaal in de war. Door mijn leerlingen in contact te brengen met kleuters, mensen met een beperking, asielzoekers … leren ze kritisch denken, een mening vormen, maar ook omgaan met weerstand en andere meningen. Senioren bijvoorbeeld zijn geen gemakkelijk publiek: zij zijn kritisch en rechtuit. Wanneer mijn leerlingen een eigen uitvinding voor de toekomst voorstellen in een rusthuis, floepen sommige oudjes er wel eens een racistische opmerking uit. Het schoonste is wanneer je de senioren achteraf hoort zeggen dat het lieve gasten zijn, en mijn leerlingen toegeven dat senioren toch niet stinken en dom zijn.”

brede school: leraar Aisling

Aisling Van Vliet: “Een brede school uitwerken lukt niet van de ene op de andere dag. De juiste partners samenbrengen en het idee uitwerken vraagt tijd en energie.”

Kan elke school een brede school zijn?

Aisling: “Jazeker. Elke school kan voor om het even welke lesinhoud de praktijk intrekken. Zelfs voor technische vakken kan je samenwerken met externen. Daarvan bestaan er voldoende voorbeelden: leerlingen Elektromechanica die lesgeven aan senioren over windenergie en zonnepanelen, de richting Schilderwerk en decoratie die het kinderdagverblijf gaat schilderen. Een lagere school organiseerde samen met leerlingen uit Sociaal Technische Wetenschappen een modeshow met recyclagemateriaal.”
 

Wanneer is een bredeschoolproject geslaagd?

Kenneth: “Wanneer ik een onpopulair vak kan ombuigen tot een een leerrijke succeservaring. In mijn klas zitten heel wat anderstalige leerlingen. Zij hebben een hekel aan het vak Nederlands. Voor hun examen spreekvaardigheid moesten ze een sprookje verzinnen en voordragen in de lagere school uit de buurt. Vooraf zag ik heel wat zenuwen maar achteraf alleen maar stralende gezichten. Ze waren gegroeid (lacht).”
 

Heb je tips voor andere scholen?

Aisling: “Een brede school uitbouwen lukt niet van de ene dag op de andere. De juiste partners samenbrengen en het idee uitwerken vraagt tijd en energie, vooral na de schooluren. Begin met je af te vragen wat je leerlingen willen bijleren buiten de school, nu en in de toekomst. Verwacht niet dat al het werk door de partners gebeurt. Een brede school is geven en nemen.”

“Hoe meer je als school investeert, hoe meer voordelen je uit de brede schoolwerking haalt. Zorg dat het hele team achter de brede school staat. Op die manier vermijd je frustraties over uurroosters die constant wijzigen. Verdeel de taken. Leg niet alles op de schouders van één enthousiaste leraar.”