Gepubliceerd op
Klik & Print

Kaartjes voor zelfevaluatie van leerlingen

Door zelfevaluatie geeft je leerling aan hoe goed hij naar zijn gevoel de leerstof beheerst. Is hij beginner, doorgroeier, gevorderde of expert? Zit hij met vragen of twijfels? Zo zie je wat je leerling nodig heeft om nog beter te worden.
 

Zo werkt het

  1. Leg op elke bank een levelkaart.
  2. Laat iedere leerling met gom, slijper of een pion aanduiden hoe hij zichzelf omschrijft.
  3. Geef opdrachten aangepast per level.

 

afbeelding klik en print beheersingsniveaus

Download de levelkaartjes.
 

Tip

Deze kaart is gebaseerd op een tip van Sanne Van Hoef, leraar gedrags- en cultuurwetenschappen. Ze werkt met procesgerichte feedback in haar lessen.

Leraar Sanne Van Hoef: “Ik koppel positieve feedback altijd aan een groeipunt. Dat is de medal and mission-aanpak van onderwijswetenschapper Marzano. Ik geef nauwkeurige feedback over wat leerlingen goed doen, de medal. ‘Je argumentatie is creatief, goed opgebouwd’, bijvoorbeeld. Daar koppel ik missions aan, groeipunten voor de leerling. Ik toon waar hun doel ligt en hoe ze dat moeten bereiken.”

In 4 weken naar beter klasmanagement?

Schrijf je in voor de gratis online tipreeks en krijg in je mailbox:

  • inspirerende praktijken van collega's
  • strategieën om te proberen bij jouw leerlingen
  • kant-en-klare tools