Gesprekstips
Verbindend communiceren: 6 ezelsbruggetjes
âVerbindend communiceren verbetert je gesprekken met leerlingen en oudersâ, zegt docent en adviseur Puck Lamers. âMaar op een drukke schooldag schiet het er vaak bij in.â Gebruik daarom deze 6 ezelsbruggetjes als geheugensteuntje.
âMet deze ezelsbruggetjes maak ik leraren bewust van hun communicatiestijl. Iemands zin afmaken, meteen een oplossing geven ⊠is menselijk. Vaak komt het voort uit goede bedoelingen: we willen de ander helpen.â
âMaar het geeft onduidelijke communicatie. We denken dan vanuit ons beeld van de leerling of ouder, in plaats van ze Ă©cht spreekruimte te geven. Waardoor zij zich onbegrepen voelen en het soms botst.â
âWie bewust communiceert, komt tot diepere gesprekken. In de klas, op het oudercontact en zelfs in de supermarkt.â
Hoe communiceer je verbindend?
1. Wees een OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig
âNatuurlijk kies je als leraar zelf hoeveel je prijsgeeft. Maar als je niet oprecht bent, voelen leerlingen dat direct. En door zelf nieuwsgierig te zijn, stimuleer je hun onderzoekende houding. Ook ouders willen graag een mens tegenover zich. Iemand die kwetsbaar is en geĂŻnteresseerd in wat ze vertellen.â
2. Smeer NIVEA: niet invullen voor een ander
âJe kan niet in het hoofd van een ander kijken. Dus weet je nooit 100% zeker wat die gaat zeggen. Maak daarom geen zinnen af. En stel geen suggestieve vragen, waarin het antwoord al verborgen zit. Die zijn gebaseerd op jouw aannames, niet op de persoon zĂ©lf.â
3. Denk aan ANNA: alles navragen, niets aannemen
âANNA en NIVEA hangen samen. Vraag eerst na of je de ander goed hebt begrepen. Pas daarna vraag je door. Anders stuur je het gesprek in een bepaalde richting, met het gevaar dat je gesprekspartner en jij op 2 verschillende sporen belanden.â
4. Laat OMA thuis: oordelen, meningen en adviezen
âAls je tĂ© snel oordeelt, sta je minder open voor wat de ander werkelijk zegt. Een oplossing werkt alleen als een leerling of ouder er zelf achter staat. En misschien zitten ze helemaal niet te wachten op jouw goede raad, maar willen ze gewoon een luisterend oor.â
5. Maak je DIK: denk in kwaliteiten
âAls jij aan het woord bent, spreek dan positief en oplossingsgericht. Focus niet op wat misloopt, maar kijk wat wĂ©l lukt. En benoem dat expliciet. Dus niet: âje hebt hard gewerktâ, maar âhet was een goed idee om de leerstof samen te vattenâ.â
6. Gebruik LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen
âLSD vat de vorige stappen samen. Wie de ander laat uitpraten, onbevangen luistert, begrip checkt en oplossingsgerichte vragen stelt, communiceert verbindend.â
Puck Lamers is onderwijsadviseur bij het Nederlandse adviesbureau Onderwijs Maak je Samen en specialist in leergesprekken. De 6 ezelsbruggetjes komen aan bod in het boek Leergesprekken in een notendop, dat ze samen met collega Martine Creemers schreef.
Log in om te bewaren
Hilde
26 april 2019Het moeilijkste vind ik om, tijdens een oudergesprek, de juiste vragen te stellen op het juiste moment!
Diana de Raaf
2 mei 2019Mooi bij elkaar gebracht in 6 originele zinnen. Ik denk dat veel mensen daar wel iets mee kunnen.
Sofie
2 augustus 2019Marshall B. Rosenberg heeft het in "Geweldloze communicatie" over: Waarneming - Gevoel - Behoefte - Verzoek. Vandaar het zevende ezelsbruggetje: "Wie Geweldloos communiceert Bekrachtigt Vriendschappen."
Laat een reactie achter