Vlaanderen
Klasse.be

Specialist

“Diversiteit gaat niet over de ‘speciallekes’”

  • 17 november 2021
  • 3 minuten lezen

Aan wie denk jij als het gaat over diversiteit in jouw klas? Zie je spontaan die leerlingen voor je met een migratieachtergrond, of die jongere met een beperking? Begrijpelijk, maar dan leg je onbedoeld de nadruk op hun ‘anders zijn’. En dat maakt het moeilijk om verbinding te krijgen met die leerlingen. Hoe doe je dat dan wel? Onderwijsconsulent Steffie De Baerdemaker geeft tips in deze video.

Lees verder onder de video.

Ken je eigen referentiekader

Steffie De Baerdemaker: “Iedereen kijkt naar de wereld met een eigen, heel persoonlijke referentiekader: daarin zit alles wat jij vanzelfsprekend vindt. Zolang mensen aan dat beeld voldoen, ben je je er niet eens van bewust.”

“Bijvoorbeeld: Belgen houden van frieten, mannen houden van voetbal. Daarin zit een valkuil: je kan je nog nauwelijks voorstellen dat anderen iets op een heel andere manier bekijken. Onbewust loop je het risico dat je jouw normen aan anderen gaat opdringen. Probeer je daarom bewust te worden van jouw referentiekader: waar ben ik opgegroeid? Hoe ben ik opgevoed? Wat zijn mijn waarden en normen?”

Bekijk diversiteit vanuit thema’s

Steffie De Baerdemaker: Kruispuntdenken vertrekt vanuit het idee dat alle verschillende aspecten en eigenschappen van je identiteit elkaar beïnvloeden. Die thema’s zijn onder andere levensbeschouwing, huidskleur, seksuele oriëntatie, economische achtergrond …”

“Bekijk diversiteit dus als het geheel aan thema’s waarin mensen kunnen verschillen en niet als dat wat voor jou ‘anders’ is. Iedereen verschilt op bepaalde vlakken van jou, en lijkt op bepaalde vlakken op jou. Wie ‘wij’ is en ‘de ander’, wordt dan altijd een contextgebonden, tijdelijk gegeven. ‘De ander’ an sich bestaat dus niet.”

Ontdek verhalen die jouw blik verruimen

Steffie De Baerdemaker: “Ook wat je leest en ziet, bepaalt mee jouw referentiekader. Durf daarom eens uit je comfortzone te stappen: bekijk de actualiteit en geschiedenis vanuit zo veel mogelijk verschillende invalshoeken. Ga op zoek naar meerstemmige verhalen in literatuur, op televisie, in handboeken, op klassieke en sociale media. Wat vanzelfsprekend leek, bekijk je zo misschien helemaal anders.”

logo no cap

Wil jouw schoolteam sterker worden in het omgaan met diversiteit? Wil jij voorkomen dat er op school een kloof ontstaat tussen wij en zij? verbinding met al je leerlingen? Om zich niet te laten misleiden door manipulatie en fake news? Schrijf je dan nu in voor de gratis online leermodules van No Cap.

No Cap is een project van het Departement Onderwijs en Vorming, Mediawijs, Cirra, KULeuven en Klasse. No Cap wil leraren en leerlingen weerbaar maken tegen choquerende, polariserende en radicale communicatie.


EU-funded

Dit project kwam tot stand met de steun van het Internal Security Fund-Police van de Europese Commissie. De steun van het Internal Security Fund-Police van de Europese Commissie staat los van de goedkeuring van de inhoud van dit artikel, die het standpunt van de auteurs weergeeft. De Europese commissie wijst elke verantwoordelijkheid af voor het gebruik van informatie uit dit artikel.

Sigrid Vandemaele

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


S

Said

30 november 2021

Wauw! Helder en mooi gebracht. Bedankt!

Reageren

Laat een reactie achter