Vlaanderen
Klasse.be

Doe het zelf

Denk 11 keer na voor je straf uitdeelt in de klas

  • 1 februari 2020
  • 1 minuut lezen

Straffen veroorzaakt vaak boosheid bij leerlingen en is gericht op uitsluiten en isoleren. Denk daarom 11 keer na voor je een straf geeft. En kies voor een herstelgerichte aanpak waar dat kan.

straffen: illustratie van dynamietstaven

Check je straf vooraf met deze 11 criteria

  1. Ik heb eerst de positieve aanpak geprobeerd. Dus gezegd welk concreet positief gedrag ik verwacht, eerst rustig en zacht, daarna hard.
  2. De straf heeft een betekenis voor de leerling. Zo heeft een nota geen zin als de ouders de agenda nooit bekijken.
  3. De leerling weet waar hij in de fout is gegaan, hij kent de afspraken.
  4. De straf is uitvoerbaar. Dus niet: “20 bladzijden straf!”
  5. De straf houdt verband met het foute gedrag. Bijvoorbeeld: wie met een blikje gooit, maakt de speelplaats proper.
  6. De straf volgt snel op het ongewenste gedrag. Hoe sneller, hoe groter het effect. Bepaal de strafmaat niet terwijl je boos bent.
  7. De straf heeft een einde: zand erover.
  8. De straf is voorspelbaar: maak op voorhand afspraken.
  9. De straf wordt uitgevoerd en is niet ‘afkoopbaar’. Anders heeft ze geen effect.
  10. De straf is consequent. Nu eens wel, dan weer niet straffen voor hetzelfde gedrag, verwart.
  11. De straf is mild. Overdreven straffen tonen je boosheid, maar zorgen enkel voor agressie.
Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


M

Marc Gommé

13 februari 2016

Als oude onderwijskrokodil vind ik dit lijstje iets te paternaliserend en denigregend i.v.m. het " gezond verstand" dat elk onderwijsindividu verondersteld wordt te bezitten ...

Reageren
V

Veroniek

19 februari 2016

Ik vind dit soort lijstjes overal terug. het klinkt zo mooi.
Wat ik bijna altijd mis is dit: hoe pak je dit in een concrete situatie aan?

Dit passen wij zo veel mogelijk toe, als leerkracht en als team. Toch blijven veel leerlingen onwillig en ongehoorzaam.
Hoe ga je om met een leerling die elke dag, elke les opnieuw heel erg stoort voor alle leerlingen? Zeer concreet?
Vooral in 'chronische' situaties is het ontzettend moeilijk. Je weet dat kinderen thuis zwaar in de problemen zitten en zich afreageren op school. Je wil dat kind helpen en ondersteunen maar je wil ook verder met je klasgroep.

Hoe ga je dan om met beloning en straf? En hoe ga je om met de andere kinderen? (jaloezie bij vermeende privileges)

Reageren
H

HD

23 februari 2016

voorbeelden van straffen of alternatieven meer dan welkom!

Reageren

Laat een reactie achter