Klik & Print Dit artikel behoort tot de reeks Vrijdag MagDag met de hele school Gepubliceerd op

Talentenkaart: zit jouw lerarenkamer vol talent?

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen

Deze Talentenkaart geeft in 1 beeld de talenten binnen jullie team weer. Je ziet meteen bij wie je waarvoor terechtkan. Je school, team en jijzelf worden sterker.

Talentenkaartjes op een tafel

Wat heb je nodig?

  • Print Talentenkaarten volgens de grootte van je team. Plak ze aan elkaar tot 1 grote kaart.
  • Print voor elke collega een persoonlijk kaartje.
  • Voorzie balpennen en kies een ruim lokaal.

 


 

Hoe werkt het?

  1. Vind talenten

    • Geef elke collega een persoonlijk kaartje waar zijn talenten op komen.
    • Ga bij 2 collega’s zitten die je minder goed kent of met wie je minder samenwerkt. Ga op zoek naar 2 talenten per collega en zet ze op hun kaartje. Vertel waarom.
    • Ga daarna bij 2 collega’s staan die je goed kent of met wie je vaak samenwerkt. Bespreek de talenten die al op zijn persoonlijke kaartje staan en vul ze aan met 2 nieuwe talenten. Vertel waarom.
    • Bekijk dan even je eigen persoonlijke kaart. Vul aan of schrap.
  2.  

    Moeilijk om talent te benoemen?

    Denk aan wat je collega goed kan in de klas (omgaan met diversiteit, evalueren, vakoverschrijdend werken …) en aan zijn talenten inzetbaar op schoolniveau (fotografie, ICT, pr, fondsen werven …).

    Waar ligt zijn inhoudelijke expertise (dans, spelling, Franse grammatica, viertaktmotor …)? Wat zijn persoonlijke kwaliteiten (nauwgezet, motivator, verzoener, idealist …)?

    Print hier een talentenlijst die je inspireert.

     

  3. Vul de Talentenkaart

    • Leg de grote Talentenkaart (die je zelf vooraf print en aan elkaar plakt) in het midden van de lerarenkamer.
    • Schrijf van elke collega nu de belangrijkste 4 of 5 talenten op de poster.
    • Hang de poster in de lerarenkamer op.
    • Wie maakt de Talentenkaart voor collega’s die afwezig zijn?
  4.  

  5. Blaas de Talentenkaart leven in

    • Ga (samen) voor de Talentenkaart staan en sta verwonderd: hoe veel, divers, ongekend, gekend … talent. Bekijk je eigen talenten: welke zouden nog beter tot hun recht kunnen komen op school?
    • Bespreek ook de talenten van het team: welke talenten van collega’s kende ik al? Op welk talent deed ik al een beroep? Van welke talenten was ik me nog niet bewust? Op welke talenten van collega’s zou ik graag vaker een beroep doen? Welke talenten moeten we als team meer benutten?
    • Knoop volgende week een gesprek aan met 2 collega’s over een talent van hen dat jou interesseert, dat je kan helpen, ondersteunen, inspireren.
    • Spreek 2 collega’s aan over iets wat je goed kan en waar je fier op bent en waarvan je verwacht dat het een collega of school vooruit kan helpen.
  6.  

  7. Blijf leren van elkaar

    • De Talentenkaart is 1 manier om het leren van elkaar te stimuleren. Hoe kan dat nog, wat zou op jouw school werken? Hou daarover een brainstorm.
    • Ga in groepjes zitten en schrijf elk idee op een A4.
    • Ga met elk groepje langs bij alle ideeën en kleef een stickertje op een waardevol idee. Welke ideeën kregen veel waardering? Welk idee is op korte termijn haalbaar?
    • Maak een top-5 van de beste ideeën. Maak een plan om in groepjes minstens 3 ideeën uit te werken op lange of korte termijn.

 


Voor deze Talentenkaart werkte Klasse samen met het project ‘Supporteren voor de startende leraar’ en de Talentenkaart van Odisee Aalst in samenwerking met Universiteit Maastricht.

Meer info (en hoe je met een expert aan de slag kan) vind je op www.talentenkaart.be