Gepubliceerd op
Klastips

Bestaat de ideale klasopstelling?

Kies jij voor een klassieke klasopstelling met banken op rijen of een interactieve U-vorm? Klasse dook in onderzoek en serveert 4 wetenschappelijke weetjes.

  1. Dé ideale klasopstelling bestaat niet

    De ideale klasopstelling hangt af van wat je wil bereiken bij je leerlingen: concentratie tijdens een toetsenweek, samenwerking in kleine groepjes of gewoon minder getetter en gewiebel. Eerst leerdoel, dan pas klasopstelling dus. En elke opstelling heeft voor-en nadelen.

  2. Klasopstelling met rijen geen slecht idee

    Wil je dat je leerlingen vaker hun hand opsteken, gemakkelijker doen wat je vraagt of instructies opvolgen? Leerlingen op rijen vertonen volgens onderwijsprofessor Nigel Hastings 15% meer wenselijk gedrag. Rijen zijn ook beter voor individueel werk omdat leerlingen niet tegenover elkaar zitten en zich beter kunnen focussen.

    In groepjes verhoogt de tijd die leerlingen gemiddeld aan een taak besteden. Leerlingen op rijen leveren dezelfde kwaliteit af als in groepsopstellingen, maar werken sneller en maken dus meer oefeningen of taken. Eerst goed nadenken als je een klasopstelling kiest is dus de boodschap.

  3. Meisjes en jongens zet je het best door elkaar

    Leerlingen zelf hun plekje laten kiezen? Veel kans dat meisjes naast hun vriendinnen zitten en ook de jongens elkaar opzoeken. Toch is het beter om jongens en meisjes door elkaar te zetten. Het wenselijk gedrag stijgt dan opnieuw met 15%.

  4. De leraar kiest het best de plekken

    Een Amerikaanse leraar onderzocht voor haar masterthesis het effect van klasopstellingen in haar wetenschapsklassen. Ze zette haar 100 leerlingen gedurende 16 weken op 3 verschillende manieren: de leerlingen kiezen zelf hun plekje in de klas, leerlingen krijgen een willekeurige plek, de leraar kiest de plekken en houdt daarbij rekening met noden van leerlingen, maar ook wie met wie goed kan samenwerken.

    Wat bleek? Dat de leraar het best gericht zijn leerlingen een plek geeft. De leerlingen haalden zo betere resultaten. In bepaalde gevallen zelfs 30% meer.

  5. Met dank aan professor onderwijsmanagement Martin Valcke en professor vakdidactiek humane wetenschappen en onderwijstechnologie Jo Tondeur.

In 4 weken naar beter klasmanagement?

Schrijf je in voor de gratis online tipreeks en krijg in je mailbox:

  • inspirerende praktijken van collega's
  • strategieën om te proberen bij jouw leerlingen
  • kant-en-klare tools