Klastips Gepubliceerd op

Nieuwe klasopstelling: checklist

Reageer

Log in om te bewaren.

Delen
Rommelige banken op elkaar gestapeld

Een nieuwe klasopstelling uitproberen? Voor je met banken en kasten begint te zeulen, denk eerst even na over deze checklist.

  1. Op welke manier geef je graag les?

    Welke werkvormen gebruik je graag en vaak? Als je een kringgesprek, groepsopdrachten of rust in de klas het allerbelangrijkste vindt, onthou dat dan bij de keuze van klasopstelling. Er is er geen ideale klasopstelling die aan al je wensen voldoet. Elke klasopstelling heeft voordelen en valkuilen. Keuzes maken is de boodschap.

    Denk hier ook over na: waar geef je klassikale instructie? Hoe wordt de leerstof verwerkt? Waar ligt het materiaal voor leerlingen die klaar zijn met hun werk?

  2. Waar komt jouw bureau?

    Probeer jouw bureau eens achteraan te zetten in plaats van op de klassieke plek vooraan in het midden. Zo ligt de focus op de leerlingen. En terwijl je achteraan werkt, kan je ze ook goed in het oog houden. Vooraan in een hoek kan ook – handig om spullen op te leggen.

  3. Looplijnen?

    Een nog belangrijkere vraag: waar komen de banken níet? Check bij elke klasopstelling je looplijnen. Geraak je zonder struikelen met een paar passen gemakkelijk bij elke leerling?

    Education World spreekt van rode, gele en groene cirkels rond de leraar. De leerlingen in de rode zone zijn aandachtig, die in de gele zone alleen als je ze aankijkt. De leerlingen in de groene zone kunnen het gemakkelijkste aan je aandacht ontsnappen. Met een goede looplijn kan je met 2 à 3 stappen een groene zone in een gele en een gele zone in een rode veranderen.

  4. Geen eigen klas of loodzware meubels?

    Zelfs als je door omstandigheden niet gemakkelijk kan veranderen van klasopstelling, zijn er toch heel wat mogelijkheden om je opstelling aan te passen aan je leerdoel. Ga bij mooi weer naar buiten en geef daar les op een andere manier. Of voorzie hoekenwerk op bepaalde momenten in het jaar. Zet alle banken aan de kant en laat de leerlingen in een kring op de grond zitten.

  5. Wat vinden je leerlingen ervan?

    Vraag eens aan je leerlingen hoe zij de klasopstelling ervaren. Dat geeft ongetwijfeld inzichten waar je zelf niet aan gedacht had. En het bevordert hun motivatie.