Gepubliceerd op
Mening

“Mijn punten graag!”

“’Hoe vlug heb ik gelopen?’ Elke atleet wil het resultaat van zijn prestatie zien”, zegt Jef Staes (auteur, spreker en innovatie-expert). “Net zoals atleten moet je leerlingen uitdagen om te scoren. Mét punten. Enkel dan ontwikkelen ze écht hun talenten.”
 

Jef Staes

Mensen met passie willen punten

“Ik ken geen enkele olympische atleet die niet uitkijkt naar zijn ‘punten’ na zijn prestatie. Of je die prestatie nu meet in tijd, meters of gewoon punten, maakt niet uit. Allen willen ze het resultaat zien. Allen willen ze geëvalueerd worden, op hun talenten en op de passie voor hun talenten.”

“Door die passie voor hun talenten genieten ze van ‘dopamine’. Die stof komt vrij in onze hersenen wanneer we onze eigen grenzen verleggen en zorgt voor een gevoel van blijdschap, genot en welzijn. Op die momenten zijn mensen in ‘flow’ met zichzelf. Passie en talenten staan in lijn met elkaar en dat wordt beloond met resultaten.
 

Intrinsieke motivatie

“Hetzelfde gebeurt bij kinderen als ze gamen. Kinderen raken niet ‘verslaafd’ aan een spel dat ze steeds verliezen. Neen, kinderen hoppen van spel naar spel tot ze op een spel botsen waarin ze kunnen winnen. Op dat moment willen ze nog meer afzien, hun grenzen verleggen door intrinsieke motivatie. Op dat moment willen ze spontaan meer leren. Omdat ze – net als atleten – in de groove zitten met hun talenten en beloond worden met dopamine.”

“Game-ontwikkelaars weten dat en spelen een subtiel spel met de moeilijkheidsgraad van de verschillende levels in een game. Niet te makkelijk en niet te moeilijk, maar juist moeilijk genoeg zodat je met de nodige passie om af te zien en het juiste talent verder kan raken.”
 


Leerlingen willen hun grenzen verleggen. Dat motiveert hen, net zoals bij een game.

Jef Staes

Punten tonen evolutie

“Het subtiele spel van wanneer en hoe punten geven, heet ‘gamification’. In onderwijs betekent het gewoon: de hunker naar dopamine gebruiken om leerlingen te blijven uitdagen om hun talenten met passie te blijven ontwikkelen. Zo maak je leerlingen ‘verslaafd’ aan hun eigen talenten. Ze worden beloond met dopamine op het moment dat ze, net als bij atleten, kunnen scoren. En dat lukt beter als ze passie hebben voor hun talenten.”

“Mensen met passie voor iets waar ze geen talent voor hebben, krijgen veel minder dopamine. Daarom hebben we punten of een score nodig. Zonder punten zien we onze evolutie niet. Zonder ‘wedstrijdelement’ krijgen we geen dopamine. Zonder echte uitdaging ontdekken we onze talenten nooit.”
 

Passie en sociale media

“De passie van leerlingen om hun grenzen te verleggen is net zoals bij gaming de grootste motivator om te willen leren. Ze hunkeren naar die informatie die hen slimmer of competenter maakt. Steeds willen ze hun grenzen in het nieuwe verleggen.”

“Mensen met passie om te leren staan ook veel meer open om sociale media te gebruiken omdat ze zeer goed beseffen dat ze op die manier veel sneller aan de juiste informatie raken en daardoor sneller kunnen leren.”
 

Het diploma is dood

“Hoewel ik pleit voor punten in onderwijs, meen ik dat we afscheid moeten nemen van diploma’s. We worden overspoeld met jongeren die hun diploma behaalden op basis van discipline en intelligentie in een vastgelegd aantal ‘vakken’. Die zijn slechts een flauw afkooksel van passie en talent.”

“Veel van die afgestudeerden hebben nooit mogen proeven van hun echte potentieel. Hun lading dopamine kwam niet uit het onderwijs maar uit hun activiteiten buiten het onderwijs. Veel van die jongeren gaan nooit werken in hun ‘afstudeerrichting’ omdat ze er de passie en het talent voor missen.”
 


Veel afgestudeerden hebben nooit mogen proeven van hun echte potentieel.

Jef Staes

Gamification of Education

“We moeten gaan naar een onderwijs waar jongeren in de groove kunnen raken met hun talenten en dit vanuit een onblusbare passie om af te zien. Daardoor ontwikkelen ze een intrinsieke behoefte om punten te scoren en dan pas leren ze echt. Dat is de ‘Gamification of Education’.”

“Dan studeren leerlingen niet meer voor een diploma maar werken ze hun hele leven aan hun persoonlijke ‘competence playlist’. Het is niet een steeds evoluerende ‘music playlist’ met muziek die ze graag horen maar een steeds veranderende lijst van competenties die ze graag inzetten omdat ze beloond worden met dopamine. Levenslang ontwikkelen ze zo hun ‘competence playlist’ op basis van hun steeds veranderende passies voor de verschillende talenten waarmee ze zijn geboren.”
 

Gevangenis of school?

“Daarom moeten leerlingen met passie en talenten in een vak het recht krijgen om hun leersnelheid dramatisch te verhogen. Leerlingen zonder passie en talent in een vak moeten het recht krijgen om te vertragen of de mogelijkheid krijgen om à la carte andere vakken te kiezen. Als onderwijs dat niet voor elkaar krijgt, bouwt het gevangenissen in plaats van scholen.”

Jef Staes

Bekijk een interview met Jef Staes.

Klasse Magazine = cadeau aan jezelf *

  • 4 kwaliteitsnummers met inspiratie van leraren en experts.
  • Fraai ondersteunend materiaal (kalender, poster, ...)
  • Je Lerarenkaart 2020 valt gewoon in je brievenbus.
*Betaal vóór 30 oktober en krijg je Lerarenkaart 2020 thuisbezorgd.