Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Voorkom faalangst in je klas: 11 tips

  • 27 april 2015
  • 2 minuten lezen

Faalangst voorkomen. Niet gemakkelijk in een prestatiegerichte maatschappij. Toch kan je er als leraar voor zorgen dat leerlingen minder snel bang zijn voor een toets of om fouten te maken.

1 op de 10 leerlingen kampt met een ernstige vorm van faalangst. Dat zijn 2 kinderen in elke klas. Wat kan je doen?

11 tips om faalangst te voorkomen in je klas

1. Geef zo duidelijk mogelijk les

Maak duidelijk wat je van je leerlingen verwacht. Wat moeten ze kunnen?

2. Geef vertrouwen

Met aandacht, vertrouwen en positieve feedback toon je je leerlingen dat je er voor hen bent.

3. Hou rekening met leertempo’s

Elke leerling heeft zijn eigen individuele leerproces en zet een volgende stap in zijn ontwikkeling op een ander moment.

4. Focus op de inspanning

Niet de cijfers zijn belangrijk, wel op de inspanning van de leerling. Heeft hij goed gewerkt, maar toch lage cijfers? Geef hem toch een schouderklop.

5. Verbeter toetsen zo snel mogelijk

Zo kunnen leerlingen snel van hun fouten kunnen leren en krijgen zenuwen en onzekerheid geen kans. Maak samen een schriftelijke verbetering of zorg voor extra oefeningen.

6. aGeef duidelijke feedback

Vertel precies wat de leerling goed heeft gedaan en wat beter kan.

7. Vermijd competitie in de les

Vergelijk geen resultaten met elkaar, lees liever geen cijfers hardop.

8. Spreek positieve verwachtingen uit

Zeg: “Ik denk dat jullie er klaar voor zijn! We hebben nu goed geoefend. Laten we eens bekijken hoe ver we staan.”

9. Begin met een gemakkelijke opdracht

Op examens, toetsen … begin je best met een basisvraag of -opdracht. Zo geef je faalangstige leerlingen vertrouwen.

10. Geef schouderklopjes

Vermijd cynische opmerkingen of negatieve kritiek zoals: “Allez, ‘t is weer zover.” Positieve uitingen in de vorm van schouderklopjes zijn erg belangrijk.

11. Wees voorzichtig met snelle conclusies

Ga er niet van uit dat jij weet waarom de leerling het slecht doet. “Je zat weer te slapen”, “Je denkt niet na”. Dat kan leerlingen nog meer frustreren.

Alexander Callewaert

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


Laat een reactie achter