Gepubliceerd op
Klastips

Voorkom faalangst in je klas: 11 tips

Log in om te bewaren.

Faalangst voorkomen. Niet gemakkelijk in een prestatiegerichte maatschappij. Toch kan je er als leraar voor zorgen dat leerlingen minder snel bang zijn voor een toets of om fouten te maken.

Jongen met hand voor zijn ogen

1 op de 10 leerlingen kampt met een ernstige vorm van faalangst. Dat zijn 2 kinderen in elke klas. Wat kan je doen?

11 tips om faalangst te voorkomen in je klas

  1. Geef zo duidelijk mogelijk les

    Maak duidelijk wat je van je leerlingen verwacht. Wat moeten ze kunnen?

  2. Geef vertrouwen

    Met aandacht, vertrouwen en positieve feedback toon je je leerlingen dat je er voor hen bent.

  3. Hou rekening met leertempo’s

    Elke leerling heeft zijn eigen individuele leerproces en zet een volgende stap in zijn ontwikkeling op een ander moment.

  4. Focus op de inspanning

    Niet de cijfers zijn belangrijk, wel op de inspanning van de leerling. Heeft hij goed gewerkt, maar toch lage cijfers? Geef hem toch een schouderklop.

  5. Verbeter toetsen zo snel mogelijk

    Zo kunnen leerlingen snel van hun fouten kunnen leren en krijgen zenuwen en onzekerheid geen kans. Maak samen een schriftelijke verbetering of zorg voor extra oefeningen.

  6. Geef duidelijke feedback

    Vertel precies wat de leerling goed heeft gedaan en wat beter kan.

  7. Vermijd competitie in de les

    Vergelijk geen resultaten met elkaar, lees liever geen cijfers hardop.

  8. Spreek positieve verwachtingen uit

    Zeg: “Ik denk dat jullie er klaar voor zijn! We hebben nu goed geoefend. Laten we eens bekijken hoe ver we staan.”

  9. Begin met een gemakkelijke opdracht

    Op examens, toetsen … begin je best met een basisvraag of -opdracht. Zo geef je faalangstige leerlingen vertrouwen.

  10. Geef schouderklopjes

    Vermijd cynische opmerkingen of negatieve kritiek zoals: “Allez, ‘t is weer zover.” Positieve uitingen in de vorm van schouderklopjes zijn erg belangrijk.

  11. Wees voorzichtig met snelle conclusies

    Ga er niet van uit dat jij weet waarom de leerling het slecht doet. “Je zat weer te slapen”, “Je denkt niet na”. Dat kan leerlingen nog meer frustreren.

Abonneer je nú op Klasse Magazine*

  • 4 dikke magazines voor maar € 10
  • Extra in september: een zot zalig fietszadelhoesje
  • En ontdek in ons dossier verschillende manieren om je klas in de hand te houden
Ik word abonnee

*Betaal vóór 1 september
en start je schooljaar sterk!