Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Vrijdag MagDag met de hele school Gepubliceerd op

“Geen stress meer in de refter”

21 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

In rijen naar de refter lopen, op een vaste plaats gaan zitten en zwijgen tot iedereen gegeten heeft? Niet in Basisschool Kameleon in Turnhout. “De leerlingen kiezen zelf wanneer ze spelen en wanneer ze hun boterhammen komen opeten in ons open restaurant”, vertelt directeur Debbie Dekien.

De leerlingen vonden de middagpauze absoluut niet fijn. Dat bleek 2 jaar geleden uit het kinderparlement en een tevredenheidsenquête bij kinderen en ouders. Niet verwonderlijk, vindt directeur Debbie Dekien: “Vroeger wandelden de leerlingen in rijen naar de refter. Iedereen naar het toilet en daarna weer in de rij tot het stil was. Dan gingen ze aan lange tafels zitten en was het 10 minuten zwijgen om rustig te kunnen eten. Dat was voor niemand leuk.”

Directrice Debbie Dekien

Debbie Dekien – directeur Basisschool Kameleon: “Leraren moesten altijd ‘gendarme’ spelen.”

Weg met de ‘gendarme’

“De leraren deden ook niet graag toezicht omdat ze altijd ‘gendarme’ moesten spelen. Kinderen tot de orde roepen, doen zwijgen, straffen als dat niet lukte. Bovendien ging meer dan het helft van de middagpauze op aan in de rij staan, wachten en zwijgen. Er bleef maar een klein half uur meer over om buiten te spelen. Terwijl dat net zo belangrijk is.“

Erika Frans van Sensoa

Gezellig

Daarom herdacht het team de middagpauze volledig. “We zwierden de helft van de tafels en stoelen uit de refter. Nu zijn er gewone tafels, maar ook statafels en krukken aan de toog. Er zijn lage tafels voor de jongste kinderen. En er is een extra brede vensterbank met krukjes zodat de leerlingen naar buiten kunnen kijken. We installeerden ook een soepbar met dagelijks verse soep. De bloempotjes op de tafels, de groenteknuffels aan het plafond, de groene gordijnen en de kunstwerken van de kinderen aan de muur maken er een gezellige plek van”, vertelt Debbie Dekien.

leerlingen tijdens de middagpauze in de refter

Middagpauze zelf kiezen

De school maakte niet alleen de refter gezelliger. Ze deelde ook de middagpauze anders in. “Die middagpauze start om 12 uur. Dan kiezen de kinderen zelf of ze eerst eten in ons open restaurant ‘Kamiel’s place’ of eerst spelen. Soms is het restaurant volzet en dan moeten ze even wachten. Ze mogen kiezen waar ze gaan zitten, met wie en hoe lang. Sommigen zitten een uur naast de verwarming. Anderen willen 10 minuten eten en 50 minuten voetballen. Dat mag. Ze mogen ook babbelen. Doordat er nu maximaal 70 in de plaats van 140 kinderen samen eten, is dat doenbaar”, zegt Debbie Dekien.

Die nieuwe middagpauze is een succes. “Aan het begin van elk schooljaar maak ik met de kinderen goede afspraken zodat ze goed begrijpen hoe ze hun middagpauze moeten aanpakken en verantwoordelijkheid leren nemen. Zo mogen ze bijvoorbeeld onderweg naar de speelplaats niet blijven hangen.”

leerlingen tijdens de middagpauze in de refter

Eerste hulp bij middageten

De school biedt wel wat hulpmiddeltjes aan. “Kinderen die vergeten te eten krijgen een restaurantkaartje dat ze moeten laten aftekenen. Maar dat is de uitzondering. En om half 1 rinkelt er op de speelplaats een belletje. Zo weten kinderen die nog niet gegeten hebben dat ze naar het restaurant moeten vertrekken”, legt Debbie Dekien uit. “En soms moeten we bijsturen als het in het begin van de middagpauze te druk is. We vragen de oudere kinderen om toch even te wachten. De jongste kinderen stimuleren we wel om meteen te gaan eten, want zij kunnen nog niet zo goed met die tijdsindeling omgaan.”
 

leerlingen tijdens de middagpauze in de refter

Debbie Dekien – directeur Basisschool Kameleon: “Waarom moeten kinderen in de rij staan? Dat is prehistorisch, net als zwijgen aan tafel.”

Sociaal leren

De nieuwe middagpauze kadert in de visie op leren van Basisschool Kameleon. “Ons open restaurant past in ‘sociaal leren’. We stimuleren dat leerlingen bij elkaar gaan zitten, dat ze praten met elkaar … Dat bereiken we meer dan vroeger. Ze leren ook zelf keuzes maken en zichzelf bijsturen. Hoe wil ik mijn middagpauze doorbrengen? Dat lukt hen heel goed. Kindjes van een eerste leerjaar doen dat in september al perfect. En kinderen die niet van drukte houden, komen later eten als het rustig is.”

“We denken altijd: wat willen de leraren tijdens de pauze? De ene wil een uur met koffie in de lerarenkamer zitten. De andere wil rustig in zijn klas werken. Waarom zouden kinderen dan niet op hun eigen manier de middagpauze willen doorbrengen?”
 

Erika Frans van Sensoa

Wat denken leerlingen en leraren?

Nouria, Yasmine en Salaheddine (leerlingen 5de leerjaar): “De middagpauze is nu veel ontspannender dan vroeger. Toen moesten we zwijgen, op een vaste plek zitten en wachten tot iedereen klaar was voor we mochten gaan spelen. Nu mogen we babbelen en meteen gaan spelen.”

Annick Allaerts (leraar vijfde leerjaar): “Vroeger betekende de middagpauze stress, mopperen, kinderen straf geven. Nu is het soms ook druk, maar je kan het beter verdragen omdat ze met minder zijn en na een half uurtje neemt de drukte al af. Vroeger stonden we met 2 op de speelplaats en met 2 in de refter. Nu alleen. We hebben dus ook maar 1 keer per week toezicht meer in de plaats van 2.”