Zo doen zij het Dit artikel behoort tot de reeks Ouderbetrokkenheid Gepubliceerd op

Foto’s van ouders brengen sfeer op school

4 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

De inkomhal van het Hoger Technisch Instituut Sint-Antonius in Gent hangt vol kamergrote foto’s van leerlingen met hun gezin. Brugfiguur Katrien: “Dit fotoproject is het ideale excuus om aan te kloppen bij ouders en ze te leren kennen.”
 

Wat houdt jullie fotoproject in?

Brugfiguur Katrien: “Een jaar lang werkte onze school rond het thema ‘talent’. Thuis namen de leerlingen een foto die het talent van alle gezinsleden symboliseert met een bal, een keukenschort, een visnet …”

“Met een professionele fotograaf selecteerden we 30 gezinnen om de foto opnieuw te maken, aan de voorgevel van hun huis. Een gezin zonder wettig verblijf fotografeerden we aan de de schoolpoort. We hingen de foto’s op in de centrale hal van de school. Op de bijbehorende bordjes schreven de leerlingen zelf uitleg over de talenten, in hun moedertaal en in het Nederlands.”

“Over de ophangplek was er op school eerst wat weerstand: ‘Die foto’s zullen meteen vol piemels en kruisen staan!’ 3 jaar later hangen ze er nog steeds vlekkeloos bij.”

Katrien Demaeght in de gang van de school met het fotoproject aan de muren

“De foto’s tonen de talenten van de gezinsleden. Mogen tonen waar je goed in bent, is nieuw voor kansarme ouders. Door die positieve ervaring komen ouders wél naar het oudercontact.”

Veel leerlingen leven in kansarmoede. Hoe overtuig je hun ouders te poseren?

Katrien: “Door tijd te nemen om elkaar te leren kennen. In een secundaire school krijg je ouders niet te zien aan de schoolpoort. Daarom bezoek ik ze thuis, organiseer ik koffiemomenten en koken we samen op school. Wanneer ik vorkjes vergeten ben, stop ik mijn fout niet weg. Ik laat zien dat ik ook een mens ben.”

Ik geef de ouders mijn gsm-nummer, niet het nummer van de school. Zo creëer je een vertrouwensband. Wat ook hielp om ouders te overtuigen: vooraf maakten we een voorbeeldfoto van mijn gezin. En de fotograaf woont in dezelfde wijk als onze leerlingen. We wisten dus meteen wat gezegd.”
 

Verandert zo’n project iets op school?

Katrien: “Er ontstaat sfeer, interactie en trots. Tijdens de opening ontmoeten leraren en ouders elkaar. In de hal hoor je leerlingen vertellen over hun gezin. Enkele ouders laten de directeur weten dat ze zich meer willen inzetten voor de school.”

“Met ‘talent’ als thema tonen we dat iedereen fier mag zijn op zichzelf. Mogen tonen waar je goed in bent, is nieuw voor kansarme ouders. Tijdens de shoot zag ik families stralen. Door die positieve ervaring komen ouders wél naar het oudercontact. En ook ik ben veranderd. Door schrijnende gezinssituaties te leren kennen, is mijn respect voor mensen in armoede enorm gegroeid. Kansarmen zijn niet zwak, maar hebben net een enorme veerkracht.”
 

Waarom moeten scholen investeren in foto’s van ouders?

Katrien: “Door foto’s van gezinnen uit te hangen in de school, vertel je ouders dat ze welkom zijn. Onze ouders komen uit alle hoeken van de wereld. Velen onder hen groeiden op in een cultuur waar ouders van school weg moesten blijven. Als school willen we hun vertellen dat we ze nodig hebben, dat ze onze partners zijn. Voor mij als brugfiguur is zo’n fotoproject een positief excuus om aan te kloppen bij de leerlingen thuis, om elkaar te leren kennen.”

Collage van wenskaarten uit het fotoproject

“Elk gezin kreeg een pakketje wenskaarten met hun foto. Trots verstuurden ze die naar hun land van herkomst.”

Wat mag je als brugfiguur niet vergeten tijdens zo’n project?

Katrien: Luister ook naar het lerarenteam. Zowel met enthousiaste reacties als sceptische vragen moet je kunnen omgaan. Laat je niet afschrikken. Vrienden vinden het al te gek dat ik voor mijn job durf aanbellen in appartementsblokken van achtergestelde buurten. Maar wanneer ik ouders zeg dat de school hen nodig heeft, zwaait de deur altijd meteen open. Altijd.”

 


Het HTI Sint-Antonius kreeg voor dit fotoproject subsidies van de Provincie Oost-Vlaanderen in het kader van Gelijke Onderwijskansen. Zo kon de school samenwerken met fotograaf Mieke Dobbelaere en op een professionele manier te werk gaan.