Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Kleuters lossen zelf conflict op aan herstelmuur

Een snelle sorry na een conflict? Dat vond juf Hanne van kleuterschool De Gummi’s niet altijd genoeg. Daarom maakte ze met haar klas een herstelmuur. Hoe die werkt, zie je in de video.

Stilstaan bij conflicten

Juf Hanne: “Tijdens een kringgesprek bij het begin van het schooljaar praatte ik met de kinderen over ruzie: wat is voor hen belangrijk om het weer bij te leggen? Zo vonden we samen al snel allerlei leuke manieren om een conflict te ‘herstellen’: een high five of een knuffel geven, een tekening maken voor elkaar, samen spelen en delen, maar ook: stop zeggen tegen ongewenst gedrag.

Juf Hanne: “Daarna gingen we nadenken over hoe we die goedmaak-ideetjes konden visualiseren. We besloten er samen foto’s van te maken. Die staan nu op het ‘vriendjesblad’ dat ophangt aan onze herstelmuur en helpt wanneer de emoties wat oplopen.”
 

Sorry is niet voldoende

Juf Hanne: “Wanneer er een conflict is tussen de kleuters, verwijs ik naar die herstelmuur. Dan moeten zij samen op zoek naar een manier om de relatie te herstellen. Dat korte overlegmoment laat hen even stilstaan bij het probleem en leert hen oplossingsgericht denken. In het begin moet je die gesprekjes natuurlijk begeleiden, maar je merkt al snel dat ze er zelfstandig mee aan de slag gaan en zich een stuk empathischer gaan opstellen in de klas.”

Juf Hanne: “Belangrijk is dat beide partijen zich in de voorgestelde oplossing kunnen vinden. Volstaat een welgemeende ‘sorry’, dan is dat prima, maar snelle excuses vind ik niet genoeg. Terwijl ze een tekening maken, staan kinderen immers wat langer stil bij bij hun gedrag. En na een high five of een vuistje zie ik al snel weer een glimlach op hun gezicht verschijnen.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...