Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Vrijwilligerswerk in plaats van strafstudie: “Straf moet nuttig zijn”

Uren straf schrijven op woensdagnamiddag, dat is verleden tijd in het PISO-instituut in Tienen. Leerlingen uit de derde graad draaien mee in het woonzorgcentrum vlakbij. Zo is strafstudie geen tijdverlies, maar leren ze echt iets bij. Bekijk de video:

Paulette Wouters, directeur PISO Tienen : “We willen in onze school hard inzetten op stiptheid, orde en discipline. We werkten daarvoor een streng sanctiebeleid uit, maar dat had geen effect: onze leerlingen maakten geen vooruitgang, we konden hen niet motiveren om het beter te doen.”
 

Geen straffen maar acties

Paulette : “Daarom zijn we gaan nadenken over alternatieve straffen, waar ze iets van leren en waar hun helpende handen heel welkom zijn. We willen herstelgericht werken, ze iets goeds laten doen nadat ze een fout hebben gemaakt, en er achteraf over laten reflecteren. Want een straf moet nuttig zijn, niemand wil tijd verliezen. Ik noem het zelfs liever geen straffen, maar acties.

Leerlingen mogen zelf kiezen: een klassieke strafstudie of vrijwilligerswerk. Maar ze kiezen allemaal voor de alternatieve straf. Daarvoor werken we samen met het woonzorgcentrum. Leerlingen helpen er op woensdagnamiddag 2 uur mee: koffie en maaltijden rondbrengen, en vooral: tijd maken voor de bewoners, voor een goed gesprek. Medewerkers van het woonzorgcentrum begeleiden hen daarbij.”
 

Openbloeien in het zorgcentrum

Cindy Jonkman, directeur WZC Twee Poorten Tienen : “We merken dat jongeren openbloeien. Leerlingen die op school heel stil zijn, gaan hier spontaan in gesprek met onze senioren. En jongeren die op school regelmatig voor problemen zorgen, passen zich aan en tonen respect voor ons en de bewoners. Ze krijgen het vertrouwen om zelfstandig taken uit te voeren, en tonen dat ze dat waard zijn.”

Liam, 5e jaar elektriciteit : “Zo’n gesprek starten met een resident is niet gemakkelijk, want je kent die mensen niet. Ik vraag hoe het gaat, of ze hier graag wonen, en ik laat ze vertellen over vroeger. Ik leerde dat ik met hen anders moet omgaan dan met mijn vrienden. Veel rustiger. Ze hebben zoveel meer meegemaakt dan wij. Ik ben wat voorzichtiger in wat ik zeg en doe.”
 

Duidelijk effect: minder straffen

Liam, leerling : “Ik voel dat ik de bewoners blij maak door naar hen te luisteren. Maar ik ga toch proberen om geen strafstudie meer te krijgen. Want het is nog altijd leuker om op woensdagmiddag thuis of bij vrienden te zijn.”

Paulette : “Het blijft een soort straf, want ze zijn hun vrije namiddag kwijt. Maar als ik hier kom kijken, zie ik vaak een glimlach op hun gezicht. Helemaal anders dan de lange gezichten op woensdagnamiddag in de studiezaal. Alleen al daarom is het project voor mij geslaagd.

Maar er is meer: we zien ook een duidelijke gedragsverandering bij onze leerlingen. Sinds we met het project van start gingen, moeten we minder vaak strafstudies en andere straffen uitdelen.”
 

Vrijwilligers bij de circusschool

Paulette : “Onze nieuw strafbeleid loopt goed, maar we zien nog groeikansen. We willen onze leerlingen laten proeven van verschillende sectoren. Vorig schooljaar hielpen leerlingen op woensdagnamiddag bij een project van de circusschool. Die organiseerde een dag voor kinderen met een beperking. Onze leerlingen hebben die kinderen mee begeleid. Door die goede ervaringen in het wooncentrum en de circusschool, willen we in de toekomst nog meer partners zoeken.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...