Vlaanderen
Klasse.be

Positief klas­klimaat

Een pestaanpak, oog voor de talenten van je leerlingen of sterk klasmanagament? Alles begint bij een positief klasklimaat. Lees er alles over in deze reeks.

Steffie De Baerdemaeker diversiteit
Specialist

“Diversiteit gaat niet over de ‘speciallekes’”

Denk jij bij 'diversiteit' aan leerlingen met een migratieachtergrond of een beperking? "Word je bewust van je eigen referentiekader."

Helena Sienaert en Valerie Lehouck over risicovol spelen
Specialist

Waarom we in kleuterklassen te vaak op te veilig spelen

Risico's in de kleuterschool: laat ze niet alleen toe, maar bied ze ook bewust aan. Over spelen met echt werkmateriaal en klimmen in bomen.

kinder- en jeugdpsychiater Eva Kestens
Specialist

“Minder stress in de klas dankzij ritme en rituelen”

Hoe hou je te veel ongezonde stress uit je klas? Jeugdpsychiater Eva Kestens: "Een brein heeft rustmomenten nodig, om daarna beter te leren."

vertelblokjes
Klik & Print

Vertelblokjes: meteen mee met de noden van je leerlingen

In 1 oogopslag checken hoe het met je leerlingen gaat? Download de vertelblokjes en speel snel in op hun behoeften.

Leerligen hangen panelen op met boodschappen - Stella Maris in Merksem
Zo doen zij het

“Dankzij het project COEXIST voelen alle leerlingen zich thuis op onze school”

Stap Stella Maris in Merksem binnen en je voelt het meteen: deze school ademt COEXIST of samenleven. Het woord staat in reuzenletters op de grond en de filosofie erachter zit ook in het pedagogisch project. De boodschap? ‘Hier is plaats voor iedereen.’ © Tine SchoemakerCOEXIST Stella Maris in…

Leraar Corine met haar kleuters op de speelplaats
Zo doen zij het

Wanneer je kleuters de thema’s kiezen

Leraar Corine zwierde haar perfect voorbereide jaarthema’s en werkblaadjes buiten en bepaalt voortaan met de kleuters de agenda. Een gedurfde switch die haar job boeiend en spannend houdt.

illustratie van klasgroep
Tips

Hoe maak je een hechte klasgroep? Benut de ‘gouden weken’.

Je hebt als leraar veel invloed op de fases van groepsvorming, weten leraar Tess Wauters en specialist Maarten Van de Broek. Zij leggen uit waarom de eerste weken van september zo belangrijk zijn voor je klasgroep.

Leerlingenbegeleider Anouk Vroemans in gesprek met leerlingen
Schooltips

“Vroeger zwaaiden we met straf, nu staat herstel centraal”

Leerlingen die hun verantwoordelijkheid opnemen na een incident? HERGO en geweldloze communicatie staan centraal in Pius X Antwerpen. “Zoals je remedieert voor wiskunde, geef je ook kansen om gedrag bij te sturen”, vertelt leerlingenbegeleider Anouk Vroemans.

leerling met smartphone
Duiding

Wanneer wordt sexting een probleem?

Bijna 1 op de 10 jongeren stuurt wel eens een seksueel getinte foto. Vaak verloopt sexting zonder problemen, maar wanneer moet je als school ingrijpen?

Leerlingen maken sfeer op school
Schooltips

Pandemiepret: zo zorg je zelf voor meer sfeer op school

Tijdens de coronacrisis bewaken leraren en leerlingen zélf de goede sfeer op school. En ze worden hoe langer hoe creatiever. Klasse plukt uit een lijst van initiatieven die VSK verzamelde in scholen.

Maarten Vansteenkiste over motivatie bij leerlingen
Specialist

Als de motivatie van je leerlingen op een dieptepunt zit: start met ABC

Zit de motivatie van je leerlingen op een dieptepunt? Keer het tij met het ABC van autonomie, betrokkenheid en competentie: tips van motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste.

Illustratie 'week tegen pesten'
Tips

Digitale druk bij jongeren: 5 dingen die je nog niet wist over online vriendschappen

Sociale media leggen veel druk op vriendschappen bij jongeren. “Als leraar kan je leerlingen er verstandig mee leren omspringen. Dan helpt het als je mee bent.” 5 dingen die je nog niet wist.

Blogger Jorgen Briers
Blog

“Lesgeven in bso was de beste leerschool”

In zijn beginjaren ging het lesgeven voor Jorgen niet zonder slag of stoot. Langzaam maar zeker kreeg hij een betere band met ‘zijn jongens'. Die ervaring neemt hij mee naar het internaat.

Mondmaskers in het Lager Onderwijs: illustratie met jongen en meisje met mondmasker
Gesprekstips

Mondmaskers in de lagere school: “Dan maar met handen en voeten”

Mondmaskers: lastig voor leerlingen van 5 en 6 als ze er een poos eentje aan moeten. “Boor hun creativiteit aan", tipt psycholoog Katelijne Van Lommel.

Blog

De kracht van kunstvakken

"Artistieke vakken zijn een gemakkelijke schietschijf", stelt Charlotte De Cooman, leraar muziek en esthetica. Nochtans gebeurt er zoveel moois als je jongeren in aanraking brengt met kunst.

2 leerlingen werken aan elektrische schakeling
Zo doen zij het

“Leerlingenparticipatie tot in de klas geeft meer leerhonger”

Basisschool Ursulinen zet sterk in op leerlingenparticipatie, ook in de klas. Hoe de leerlingen het best leren en welke talenten ze verder willen uitbouwen, bespreken ze samen met de leraar.

Motivatiemeter
Klik & Print

Motivatiemeter: leergoesting zichtbaar maken

Met de motivatiemeter ontdek jij hoeveel leergoesting je leerlingen hebben voor jouw opdracht of vak. Zo weet jij welke didactische ingrepen nodig zijn om de motivatie op te krikken. En dus leerwinst te boeken.

leerlingen op een laptop op de speelplaats
Help elkaar

Zo doorbreek je de coronasleur op school

Gezelligheid in je klas ondanks de mondmaskers en de afstand? Van vertrouwensleerlingen tot een schoolradio, deze ideeën helpen.

Zo doen zij het

“Wij laten leerlingen voelen dat een moeilijke thuis je pad niet bepaalt”

Pedagogisch optimisme erkent moeilijke thuissituaties, maar focust op het potentieel van leerlingen. Hoe doen ze dat op IMS in Borgerhout?

Wandelcoaching / wandelgesprek met leraar Jeroen
Zo doen zij het

Leerlingen begeleiden tijdens een wandelgesprek: “Ik wil dit blijven doen”

Leraar Jeroen kreeg een bericht van een leerling die het moeilijk had. “De lessen op school waren geschorst door corona en een videogesprek leek te afstandelijk. Dus zijn we gaan wandelen. In die ongedwongen context kom je emotioneel heel nabij. Dit wil ik blijven doen.” Bekijk de…

klinisch psycholoog Leentje Vervoort over angst bij leerlingen
Specialist

Angst en onzekerheid? Praat over corona met je leerlingen

Het coronavirus jaagt niet alle leerlingen de stuipen op het lijf. Maar kinderen die van nature bang zijn, krijgen er een stevige schep angst bovenop. En de onzekerheid knaagt bij iedereen. Leentje Vervoort, klinisch psycholoog aan UGent, vertelt wat je als leraar kan doen. “Maak videocontact en let op afwijkend gedrag. Want dat verraadt vaak dat ze bang zijn.

Computers vergaderen rond een warm kampvuur.
Gesprekstips

Warme tips voor een virtueel klasgesprek

Hoe raak je online aan de praat met je klas? Hoe maak jij de verbinding tussen je leerlingen warmer dan wifi? 5 tips en een handvol vragen.

Anja Andries, ‘t Mulderke, Nieuwenrode
Tips

Creatieve oplossingen voor speeltijd, feestjes en klasactiviteiten op afstand

Niet alleen de lessen kunnen tijdens een coronapiek opgeschort zijn, maar ook alle leuke activiteiten. Creatieve leraren vinden er wat op: 6 voorbeelden.

Tips

Zo maak je van een moeilijke klas een aangename klas

Door de klas lopen. Praten tijdens je uitleg. Gekke geluiden maken. Een gom die door de klas vliegt. Als dat de hele dag zo doorgaat in je klas, ben je ’s avonds moe en gefrustreerd. Gedragsdeskundige Kees Van Overveld geeft tips om dat ‘klein’ probleemgedrag te voorkomen. En zo van een moeilijke klas een aangename klas te maken.

Wim Hanssens heeft straffen afgeschaft.
Zo doen zij het

School zonder straf: “Wacht niet tot iemand een stoel door de klas keilt”

Van een school waar verbale en fysieke agressie dagelijkse kost was naar een plek waar leraren én leerlingen zich veilig voelen. Wim en zijn team van Don Bosco Groenveld maakten de switch naar een school zonder sancties.

cyberpesten: illustratie van jongen die uitgescholden wordt in smartphone-bericht
Duiding

Cyberpesten: ken jij deze 6 vormen van online pesten al?

Cyberpesten is zo oud als het internet. Op verschillende platformen keren 6 vormen van online pesten steeds terug. Wat kan je daar als leraar tegen doen?

Saskia van CLWA Het Leerpunt in Merksem.
Zo doen zij het

Pesten voorkomen met pingpong en panna

Pesten maakt dat leerlingen niet graag naar school gaan. In CLW Het Leercentrum in Merksem werken leraren en leerlingen samen aan een fijne sfeer. “Als er met een ander wordt gelachen, corrigeren we elkaar direct.”

groepswerk: wat als 1 leerling de kar trekt en de rest achterover leunt
Specialist

Hoe help jij leerlingen om taken eerlijk te verdelen bij groepswerk?

Hoe vermijd je 'profiteurs' onder de leerlingen bij groepswerk? Duidelijke afspraken, ruimte voor overleg en evaluatie samen met je leerlingen: 3 tips van expert Jan T'Sas.

Goedele De Swaef van Atheneum Wispelberg gaat aan de slag met Gentle Teaching in haar klas.
Zo doen zij het

Gentle Teaching: agressie voorkomen met goede relaties

Agressief gedrag op school aanpakken én voorkomen? “Dat lukt niet door het af te leren of te bestraffen, maar door een goede relatie met je leerlingen”, vertelt leraar Goedele. Welke rol speelt Gentle Teaching in haar klas?

grafiek: agressiecurve
Duiding

Wat kan jij doen wanneer een leerling agressief gedrag stelt?

Wat doe je wanneer een leerling uit een gevoel van onmacht of frustratie agressief reageert? In deze curve ontdek je dat je zo’n agressieincident kan opdelen in 5 fasen en hoe je bij elke fase krachtig kan optreden.

leerlingen presenteren groepswerk
Zo doen zij het

Deze leerlingen organiseren zelf hun schoolreis: “Wij willen naar Londen”

Leraar Mitte over de leerwinst, de valkuilen en je rol als coach: deze vijfdejaars organiseren zelf hun schoolreis naar Londen.

Basketwedstrijd topsportschool
Zo doen zij het

Kan elke school scoren zoals een topsportschool?

Stedelijk Lyceum Topsportschool kweekt talenten als Seppe Smits of Mousa Dembélé. Hoe begeleid je hen op het veld én de schoolbanken? En kunnen gewone scholen daar iets van leren?

Paul Van Den Bosch
Zo doen zij het

Wat kan je als leraar opsteken van een topcoach?

"Stel doelen, toon de weg en geef feedback." Topcoach Paul Van Den Bosch verklapt hoe je van elke leerling een topper maakt.

juf Nicky over Positive education in de klas
Zo doen zij het

Positive education: een dag in de klas van Juf Nicky

De Nicolaasschool doet aan positive education. Het team zet in op veerkracht en welbevinden. Hoe vertaalt zich dat naar de klas van juf Nicky?

Illustratie over positive education
Tips

Positive education in de klas. 10 oefeningen met je leerlingen

Positive education maakt je als leerling én als leraar sterker. Je zit (of staat) met een goed gevoel in de klas en je floreert. Deze 10 oefeningen zetten je op weg. Je kan ze meteen uitproberen met je leerlingen in de klas.

Helpende gedachten: Positieve gedachteslinger
Klik & Print

De positieve gedachteslinger

"Ik kan dat niet", "Niemand vindt mij fijn", "Ik ben de domste". Deze positieve gedachteslinger helpt je klas om anders te denken.

Piekeraars in de klas: gedragstherapeut Wendy de Pree
Specialist

Hoe help je piekeraars in de klas? 

Ze zitten in elke klas: de piekeraars. Ze vinden zichzelf ‘het lelijke eendje’, of ‘de domste van de klas’, ‘niemand wil hun vriend zijn’, ze geloven dat ze ‘het nooit zullen kunnen’. Hun gedachten helpen hen niet. Hoe keer jij het tij?

illustraties over het coachen van leerlingen
Tips

Coach je leerlingen: deze 10 ingrepen zetten je klas in groei

"Iedereen vooruit!" roepen is alvast geen optie. Maar hoe breng je je klas wél zo ver mogelijk? Met deze coaching-ingrepen sta je scherp aan de zijlijn.

Portret Hilde Rabaut, lector wiskunde aan de Hogeschool Gent
Specialist

Kleuters klaar voor wiskunde? Reken maar van wel.

Kleuters houden van wiskunde, stelt Hilde Rabaut, lector wiskunde aan de Hogeschool Gent. Hun leraren vaak iets minder. Daardoor missen ze kansen. “Zonde, want zonder goed uitgewerkte wiskundelessen op leeftijd doen we kinderen tekort.”

Illustratie over groen op de speelplaats
Gesprekstips

Voorkom deze 5 energievreters tijdens je toezicht

Voortdurend brandjes blussen tijdens je toezicht op de speelplaats waardoor je zelf amper op adem komt? Marit Goossens verklaart hoe dat komt én geeft tips om het te vermijden.

foto van kaartjes met ezelsbruggetjes voor verbindend communiceren
Gesprekstips

Verbindend communiceren: 6 ezelsbruggetjes

Verbindend communiceren verbetert je gesprekken. Maar op een drukke schooldag schiet het er vaak bij in. Daarom 6 ezelsbruggetjes als geheugensteuntje.

leerlingen van het Lucernacollege in Merksem met hun mini-onderneming
Zo doen zij het

Mini-onderneming: “Zeepjes verkopen werkt niet meer”

‘A plastic free school’ is mini-onderneming 2.0. De meisjes uit 6 Handel zijn plastic experts, maken producten van afval en sensibiliseren schoolgenoten.

Veerle Van Vlaenderen en Kristien Lefebvre over straffen en belonen
Tips

Kan het zonder straffen en belonen?

Juf Veerle en juf Kristien hebben geen belonings- of sanctiesystemen nodig in hun zesde leerjaar van lagere school Sint-Agnes in Hoboken. Wat zijn hun tips?

CVO-lector Lieve Hendrickx met haar klasgroep
Zo doen zij het

Hoe komen leerlingen je les binnen? Doe een check-in

“Met een check-in kijk jij in de hoofden van je leerlingen", zegt CVO-lector Lieve. "Dat leidt tot meer welbevinden en efficiënter lesgeven.” Bekijk de video.

portret Paul Verhaeghe
Specialist

Weer wat strenger worden? “Zo simpel is het niet”

Hoogleraar psychologie Paul Verhaeghe ziet dat jongeren steeds mondiger worden en leraren meer dan ooit worstelen met gezag. Klasse-redacteur Nele sprak met Verhaeghe over de nieuwe autoriteit, de veranderende rol van directeurs en grote toename van leerproblemen in de klas.

Leerling van PISO-instituut in Tienen doet vrijwilligerswerk in plaats van strafstudie in rusthuis
Zo doen zij het

Vrijwilligerswerk in plaats van strafstudie: “Straf moet nuttig zijn”

De leerlingen van het PISO-instituut in Tienen doen vrijwilligerswerk in de plaats van strafstudie. Ze draaien mee in het woonzorgcentrum vlakbij de school. Zo is strafstudie geen tijdverlies, maar leren ze echt iets bij.

Professor Maarten Vansteenkiste (UGent)
Tips

Hoe leg je de lat hoog zonder druk te zetten?

"Leerlingen hebben hoge verwachtingen nodig om te excelleren", stelt professor Maarten Vansteenkiste (UGent). Maar wanneer slaan die om in verlammende prestatiedruk?

juf Hanne van kleuterschool De Gummi’s in de klas met leerlingen
Zo doen zij het

Kleuters lossen zelf conflict op aan herstelmuur

Een snelle sorry na een conflict? Dat vond juf Hanne niet genoeg. Daarom maakte ze met haar kleuters een herstelmuur. Hoe die werkt, zie je in de video.

Uitgeprinten HALLO-kaarten op tafel
Gesprekstips

Met HALLO-kaarten bied jij leerlingen een luisterend oor aan

Met deze ‘HALLO’-postkaarten toon je aan je leerlingen dat je er voor hen bent en maak je duidelijk wanneer je tijd voor hen hebt.

Illustratie van een cavia
Klik & Print

Download: 3 posters voor een warme sfeer op school

Laat jij aan leerlingen en ouders weten dat jouw school inzet op welbevinden? 3 vrolijke posters met een korte krachtige boodschap doen het werk. Print en hang ze in je school of klas.

Leerlingen Marlies, Simka & Karel over warm zorgbeleid
Zo doen zij het

“Een warm zorgbeleid is nooit af”

1 op de 5 Vlaamse jongeren voelt zich niet goed. Met welk warm zorgbeleid vang je ze op school op? Secundaire school Sint-Paulus in Gent vertelt.

Juf Hanne leest boek met 2 leerlingen
Tips

Kleuterklas zonder strafstoel of beloningsstickers

Straffen en belonen bij kleuters? Juf Hanne van de kleuterschool De Gummi's doet het in haar klas zonder strafstoel of beloningsstickers.

adjunct-directeuren Stig Van Heurck en Elly Huybrighs over sanctiebeleid
Schooltips

Sanctiebeleid: “Geen file meer bij de directeur”

Een studielokaal dat uit zijn voegen barst door te veel gestrafte leerlingen. Dat moet anders, dacht het KTA Brasschaat. Wat kan jij leren van hun nieuwe sanctiebeleid?

Communicatie- en organisatiedeskundige Marit Goossens over straffen en belonen
Specialist

Straffen en belonen: 12 tips en inzichten

Alweer boeken vergeten en onbeleefde reacties? Communicatiedeskundige Marit Goossens geeft 12 tips over straffen en belonen om je klas weer meester te worden.

Leraar en leerlingen kijken naar muur met complimenten
Zo doen zij het

In de Japanse school: “Presteren en je goed voelen gaan samen”

De druk op de leerlingen van de Japanse school in Brussel ligt hoog. Voor de directeur een extra reden om aandacht te hebben voor welbevinden.

directeur An deelt verjaardagskaartjes uit
Schooltips

Positief contact met elke leerling: directeur deelt kaartjes uit

Wie jarig is in basisschool Zavelput, mag bij directeur An langsgaan voor een dikke knuffel en een verjaardagskaartje. “Sommige kinderen kijken echt uit naar dat momentje persoonlijke, positieve aandacht.”

preventie tegen pesten: meisjes werken samen in de klas
Zo doen zij het

Leerjaren verbinden helpt tegen pesten

"Een paar keer per jaar vormen de leerlingen leeftijdsdoorbrekende groepen. Meer verbondenheid is de ideale preventie tegen pesten.”, zegt directeur Philip Marguillier uit Sint Truiden.

Juf Jelke zit op een bank met kleuter Andy
Specialist

Hoe bouw je een hechte relatie op met je kleuters?

Kwetsbare kinderen hebben een hechte relatie nodig met hun leraar. Hoe bouw je dat op in de kleuterklas? En lukt dat met kinderen die storend gedrag stellen?

afbeelding motivatiekaartjes
Klik & Print

Motiveer je leerlingen met deze kaartjes

Wil je het beste halen uit je leerlingen? Geef regelmatig een schouderklopje. Met een positief klimaat creëer je ruimte voor leren en kennisontwikkelende feedback.

straatcultuur: leerlingen op straat voor het school
Zo doen zij het

Hoe de straatcultuur op deze school verdween

"Wat jongeren op straat leren, helpt ze niet op school. Integendeel, ze staan meteen 0-3 achter", vertelt de Rotterdamse directeur Selma Klinkhamer. Samen met haar leraren houdt ze de straatcultuur uit de school.

digitale zorgleraren Bert van Leemputte en Hild Dekoninck
Zo doen zij het

Digitale zorgleraar: wapen tegen cyberpesten

Cyberpesten bestrijden, leerlingen mediawijs maken en hun privacy leren beschermen. In een positief digitaal schoolklimaat. Bert van Leemputte (51) en Hild Dekoninck (44) zijn digitale zorgleraar. Hoe helpen zij hun leerlingen?

leerling geeft emoties een plaats en bokst tegen boksbal op school
Gesprekstips

Voorkom lastig gedrag met gevoelensplekken op school

Als leerlingen boos worden, krijgen ze vaak straf. Geef ze liever de kans om hun gevoel letterlijk een plaats te geven: een troosthoek of een 'boze plek'.

Jongen wandelt naar buiten met rugzak
Mag dat?

Wat is het verschil tussen schorsing en uitsluiting?

Een leerling zet geregeld je klas op stelten. Je ondernam al actie, maar zonder resultaat. Wat nu? Schorsing of uitsluiting? Wat is het verschil?

Portret Kristien Druyts
Verhaal

Sexting op school: “Er circuleerden naaktfoto’s van leerlingen”

Toen leerlingen naaktfoto’s van tientallen meisjes verspreidden via sociale media stond het Sint-Theresiacollege in Kapelle-op-den-Bos op zijn kop. “Dit sexting-incident is zo groot dat je niet zomaar de 'daders' van school kan sturen”, wist directeur Kristien meteen.

leerlingen tijdens middagpauze in de refter
Zo doen zij het

“Geen stress meer in de refter”

In rijen naar de refter lopen, op een vaste plaats gaan zitten en zwijgen? Niet in Basisschool Kameleon. “De leerlingen kiezen zelf wanneer ze spelen en wanneer ze hun boterhammen opeten in ons open restaurant”, vertelt directeur Debbie Dekien.

Jo Christiaens over respect in de klas
Zo doen zij het

Wederzijds respect in je klas: hoe kweek je dat?

Leraar Jo is een ervaren rot voor de klas. De meeste leerlingen krijgt hij al jaren mee door wederzijds respect. “Ik hoop dat de leerlingen mijn lessen en mij interessant genoeg vinden en de regels gewoon respecteren."

meisje neemt een gevoelskaart van magneetbord
Zo doen zij het

Geef emotie een plaats in de klas met gevoelsmannetjes

Silke geeft les in het derde leerjaar. Zij zocht een tool om emotie een plek te geven in de klas. De gevoelsmannetjes helpen om in gesprek te gaan.

beeld van een gevoelskaartje
Klik & Print

Gevoelskaartjes: help je leerlingen emoties uitdrukken

Druk, verveeld, snel afgeleid? Achter elk gedrag in je klas schuilen gevoelens. Met deze gevoelskaartjes help je je leerlingen die emoties te benoemen.

Portret Hilde Colpin
Tips

Zo pak je gedragsproblemen consequent aan

Gedragsproblemen aanpakken is niet gemakkelijk. Een consequente en positieve aanpak werkt, blijkt uit onderzoek van de KU Leuven en Thomas More Antwerpen.

filmpje met tips over pesten
Opvoedtips

Eerste hulp bij pesten: 3 tips voor ouders

Een kind dat gepest wordt, heeft nood aan begrip, troost en hoop. De school kan dat niet alleen oplossen. Met 3 handelingen geven ouders hun kind de eerste hulp.

foto van Andrea
Blog

“Leraren, laat kinderen niet alleen bij pesterijen”

Andrea (21) werd op school jarenlang gepest. Leraren grepen niet in. Ze hoopt dat kinderen vandaag wel leraren treffen die pesterijen aanpakken.

Jop Van der Auwera onderzoeker pesten bij allochtonen
Duiding

Allochtonen vaker slachtoffer én dader van pesten: waarom?

In zijn masterscriptie ging Jop Van der Auwera (KU Leuven) na of er verschillen zijn in pestgedrag tussen autochtonen en allochtone jongeren. Hij pleit voor een gezonde mix in scholen.

Ben jij fixie of growie?
Duiding

Zo help jij leerlingen zich te richten op groei

Hoe kinderen over zichzelf denken, bepaalt hoe ze leren. Wie in jouw klas heeft een fixed, en wie een growth mindset? En hoe buig je dat als leraar om?

Naïma geeft uitleg aan leerlinge
Zo doen zij het

Zelfvertrouwen kweken in de huiswerkklas

Het geheime ingrediënt van de huiswerkklas van leraar Naïma? Dat is een op groei gerichte kijk op leren, een 'growth mindset': leerlingen bewust maken van hoe ze leren en hoe hoe je je brein kan trainen. Zeggen: "ik kan dat nog niet" in plaats van "ik kan dat niet". En dat werkt.

leraar met leerling
Schooltips

Sanctiebeleid op school: kies de juiste maatregel

Hoe vermijd je grensoverschrijdend gedrag bij leerlingen? "Trek de juiste 'lade' maatregelen open", zegt nascholer Monique D'Aes. Zij ontwikkelde het 4- lademodel. Inspiratie voor jouw sanctiebeleid op school?

meisjes in dialoog
Zo doen zij het

“Leerlingenbemiddelaars zetten de sfeer op school”

"Bij een conflict tussen leerlingen sturen wij 'Conflixers' uit", zegt leerlingenbegeleider Paul Van Thienen. "Hun missie: een fijne sfeer op school."

Geert Heymans
Verhaal

Faalverhaal: “De sfeer in de klas bleef slecht”

“Ik heb gefaald", vertelt Geert Heymans, leraar zesde leerjaar. "Ik probeerde een pestprobleem op te lossen in mijn klas." Lees het faalverhaal van Geert en wat hij eruit leerde.

close-up van de checklist Schooldoetgoed
Klik & Print

In actie voor een goed gevoel op school

Deel een checklist uit vol goede daden. Laat leraren, leerlingen en ouders elkaar verrassen, helpen, op het verkeerde been zetten, complimenten geven. Een week feest op school: school doet goed.

Mama met kind doen mindfulness in zetel
Doe het zelf

Mindfulness voor kinderen: rust en concentratie

Zitten je leerlingen vol spanning en emotie? Of kunnen ze zich moeilijk concentreren? Kom samen tot rust met deze leuke oefeningen. Doe spaghetti na of brul als een leeuw.

jongens in voetbalkleedkamer
Zo doen zij het

Leer lesgeven zoals een voetbalcoach

"Een voetballer leert niets als je hem telkens dezelfde oefening laat herhalen", zegt toptrainer Michel. Hoe dan wel? Met breincentraal leren.

Mieke
Mening

“Leraren, praat met ons over gevoelens”

"Leraren die praten over gevoelens zijn kostbaar. Ze hielpen mij en een hele hoop leerlingen”, zegt Mieke (18). Daarom doet ze (18) een oproep aan alle leraren.

meisjes zit gehurkt met hoofd in handen
Schooltips

Zo werk je aan geestelijke gezondheid op school

1 op 3 leerlingen kampt met psychische problemen. Maak een draaiboek en een beleid rond geestelijke gezondheid op school.

Leerlingenbemiddeling in de lagere school
Zo doen zij het

Lachende gezichten op de speelplaats, dankzij leerlingenbemiddeling

“Amper 10 jaar geleden was het oorlog op onze speelplaats”, vertelt juf Mieke van Sint-Guido en Sint-Pieter in Anderlecht. “Nu zijn we een warme school met weinig conflicten. En als ze er zijn, lossen de kinderen ze vaak zelf op.” Hoe de school dat aanpakte?

Een jongen steekt zijn hand uit en toont 5 vingers
Doe het zelf

Zo maak je kinderen weerbaar tegen pesten: 5 oefeningen

Noemen ze een kind 'dombo' of 'dikkerdje'? Negeren die pesters! Maar hoe doe je dat? Leer het kind meer weerbaar te worden tegen pesten en groepsdruk met deze 5 oefeningen uit de Rots & Water-methode.

Kinderen spelen op speelplaats
Zo doen zij het

8 tips voor een warm schoolklimaat en minder pesten

"Maak geen antipestplan", zegt directeur Gunther Wens van basisschool De Toverboom. "Investeert in een warm schoolklimaat." Hoe hij dat aanpakt?

illustratie van dynamietstaven
Doe het zelf

Denk 11 keer na voor je straf uitdeelt in de klas

Straffen veroorzaakt boosheid bij leerlingen en is gericht op uitsluiten en isoleren. Denk dus goed na voor je een straf geeft. Deze checklist helpt.

groepje jongens praat over meisje in de achtergrond
Hulplijnen

Waar kan ik terecht bij pesten?

Scholen staan er niet alleen voor in hun aanpak van pesten en andere vormen van geweld. Ook voor ouders en leerlingen bestaan er verschillende hulplijnen.

leraar legt hand op de schouder van meisje
Tips

Jouw eerste reactie bij pesten in de klas?

Leerlingen verwachten dat leraren ingrijpen bij pesten. Maar hoe pak je het aan? Met deze tips bied je eerste hulp bij pestproblemen.

Meisje krijgt verwijtend bericht op smartphone
Duiding

Wat is pesten?

Wat betekent pesten precies? Wat is het verschil met plagen? Waarom pesten jongeren en kinderen? En welke vormen bestaan er?

meisjes zijn vaker slachtoffer van cyberpesten dan jongens
Duiding

Pesten op school: de cijfers

Het aantal pestslachtoffers is de laatste 4 jaar gedaald van 25 naar 20 procent. “Die positieve evolutie is goed nieuws,” zegt pestexpert Gie Deboutte, “maar blijvende aandacht is nodig.” Hij vertelt wat we kunnen leren uit de cijfers.

foto van getuige Cagla
Verhaal

Pestslachtoffers: dit deed pesten met Tuur, Cagla en mama Martine

Tuur werd in de lagere school gepest. Pestslachtoffer Cagla begon zelf te pesten, maar is nu leerlingenbemiddelaar. En mama Martine vraagt zich af waarom ze niet eerder de signalen bij haar dochter Lisa zag. 3 openhartige videoverhalen over pesten.

groepje meisjes roddelt over een ander meisje
Duiding

Omstaanders hebben grote impact bij pesten

De pester en zijn slachtoffer zijn niet de enige betrokkenen in een pestsituatie. Ook de omstaanders nemen verschillende rollen op. Zij spelen zelfs een belangrijke rol bij pesten.

groepje jongeren kijkt jongen na
Specialist

5 vragen over pesten structureel aanpakken

Pesten los je niet op met eenmalige acties. Een schoolbrede aanpak is wel effectief. Maar hoe begin je daaraan? Pestexperten Heidi Vandebosch en Gie Deboutte beantwoorden enkele veelgestelde vragen.

twee vechtende meisjes
Duiding

Conflicten aanpakken met leerlingenbemiddeling

Soms mondt een onschuldige ruzie of misverstand uit in pesten. Om dat te vermijden, moet je het conflict snel ontmijnen. Bij leerlingbemiddeling of peer mediation nemen leerlingen die taak op zich.

leraar houdt klasgesprek met jongeren
Tips

Hoe praat je met jongeren over controversiële thema’s?

Hoe voer je op een gepaste manier met jongeren een discussie over controversiële thema's als de aanslagen in Parijs? Leraren vermijden vaak ‘heikele’ onderwerpen als ze die te complex vinden, of als ze bang zijn voor de vaak heftige emoties en meningen van hun leerlingen. Toch is erover praten een goed idee. Hoe pak je dat aan? 11 tips voor je les.

foto van getuige Tuur
Tips

Herken jij signalen van pesten?

Pesten los je niet op met een actieweek of anti-pestcampagne. Er is blijvende alertheid nodig zodat leraren pesten snel doorhebben. Herken jij de signalen? Deze lijst helpt je.

Illustratie van storende leerling
Tips

Klasmanagement: gooi niet direct met straffen

Soms blijft een leerling na meerdere opmerkingen je les dwarsbomen. Hoe betrek je die leerling terug bij je les? 10 technieken.

pestende meisjes
Duiding

Zo venijnig pesten meisjes

Kliekjes vormen, vriendinnen buitensluiten of klasgenoten zwartmaken. “Queen bees pesten zo subtiel dat leraren er niets van merken. Ze doden met blikken”, zegt de Nederlandse onderwijsspecialist Anke Visser. Want meisjes pesten geniepig, non-verbaal én buiten het zicht van leraren.

Jongen blaast 6 kaarsjes uit terwijl zijn vriendjes kijken
Help elkaar

Verjaardag vieren in de klas? Zo kan het ook!

Elke keer weer datzelfde lied, diezelfde kroon en cupcakes. “Hoe vieren jullie een verjaardag in de klas?” vroeg startende leraar Sandy aan de collega’s op de Facebookgroep van Pas voor de Klas. Met deze tips verdubbel je het plezier en verlaag je de kosten.

Kaartjes uit het talentenspel
Klik & Print

Speel het talentenspel

We zeggen vaak wat kinderen nog niet goed kunnen. Kinderen weten dat ook van elkaar. Maar praten ze ook genoeg over hun talenten? Speel samen dit talentenspel en ontdek elkaars straffe eigenschappen.

Meisje houdt droevige tekening voor haar gezicht
Klik & Print

Help kleuters gevoelens tonen

Kleine kinderen kunnen nog niet goed verwoorden hoe ze zich voe­len. Maar met de gevoelskaartjes kan elk kind tonen hoe het zich voelt. Zo’n babbel hoeft niet meer dan 3 minuten te duren.

Jongen kijkt droevig door het raam
Tips

Beter omgaan met pestgevallen in je klas

Robbe werd jarenlang gepest door Xander. Pestdeskundige Gie Deboutte en kinderpsychologe Marjan Gerarts leggen de mechanismen bloot van deze pestsituatie en geven tips.

Leraar durft klas niet binnen ivm pesten
Specialist

Hoe reageer je als leerlingen je pesten?

“Leraren die weggepest worden door hun eigen leerlingen: het blijft een taboe”, zegt Anke Luts van vzw Limits. Slachtoffers van pestgedrag weten vaak niet hoe ze moeten reageren. Nochtans is erover praten net de eerste stap om pesten te stoppen.”

Andere thema's binnen Klastips