Vlaanderen
Klasse.be

Klik & Print

Gevoelskaartjes: help je leerlingen emoties uitdrukken

  • 16 mei 2017
  • 2 minuten lezen

Druk, verveeld, snel afgeleid? Achter elk gedrag in je klas schuilen gevoelens. Met deze gevoelskaartjes help je je leerlingen die emoties te benoemen.

Helpen om emoties van leerlingen uit te drukken

beeld van gevoelskaartjes

Download hier de Gevoelskaartjes (A4/PDF)

Hoe ga je te werk?

  1. Print de pdf met gevoelsmonstertjes en kopieer hem in kleur voor elke leerling.
  2. Knip de monstertjes uit. Lamineren maakt de kaartjes duurzaam voor de volgende jaren.
  3. Geef elke leerling 4 verschillende monstertjes én een wasknijper.

Hoe gebruik je de gevoelskaartjes?

  1. Bespreek met je leerlingen waarvoor elk monstertje staat. Laat ze zelf voorbeelden bedenken van situaties waarop elk monstertje van toepassing kan zijn.
  2. Laat je leerlingen elke dag het meest toepasselijke monstertje op de bank plaatsen. Hangen ze de wasknijper aan het monstertje? Dat betekent dat ze over hun gevoel willen praten.
  3. Maak tijd om een leerling individueel aan te spreken. Gevoelens zijn heel persoonlijk en erover praten is voor kinderen vaak moeilijk. Gebruik daarom geen ‘waarom-vragen’ waarbij je zelf de monstertjes interpreteert, maar vraag eerder wat dat monstertje wil zeggen. Toon ook dat je aandachtig luistert. Benoem de emoties en erken ze: ‘Ik snap dat dat moeilijk is voor jou’ of ‘Ik begrijp dat dit jou bang maakt’.
  4. Soms wil een kind vooral ventileren. Je hoeft dus niet meteen raad te geven. Laat de leerling eerst zelf nadenken, zo vergroot je z’n vermogen om problemen op te lossen. Raakt hij er niet uit? Dan kan je samen een oplossing bedenken. Voorbeelden van oplossingen: een stressbal gebruiken, even op de gang tot rust komen, samen helpende gedachten bedenken (‘Ook al is het moeilijk, ik kan het aan’, ‘Ik heb het goed geleerd’, ‘Ik probeer het gewoon’, ‘Ik mag om hulp vragen’), buikademhaling toepassen …

Tinne Deboes

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


D

Dejuf

18 mei 2017

Waarom maar 1 "ik voel me goed" monstertje?De andere monstertjes leunen eerder naar het negatieve.

Reageren
A

Amys Kathleen

18 mei 2017

Ik zou ook eerder blije monstertjes laten zien aan de lln.
Opgewekte monstertjes geeft de kleinsten moed!!

Reageren
d

de meester

18 mei 2017

Dus een kind dat met 'negatieve' gevoelens zit, moet dan maar een blij figuurtje kiezen?
Of zullen we dat kind aanmoedigen met wat het al goed kan? Ja, en wegduwen en negeren waar het kind echt mee zit?

Reageren
D

Dejuf

28 mei 2017

Een gelijke verdeling van de monstertjes bedoel ik natuurlijk hieronder.Het zou wel heel erg zijn om negatieve gedachten en gevoelens te negeren!

Reageren
P

Peggy

18 mei 2017

zelfde bedenking hier....

Reageren
T

Tam23

17 oktober 2018

Kan het ook aan een sleutelhanger voor LVB mensen

Reageren
i

irma

11 januari 2019

goed te gebruiken in de groep

Reageren
K

Kristien Timmerman

23 augustus 2020

het is werkelijk onbegrijpelijk dat dergelijke afbeeldingen aan kinderen worden gegeven om emoties uit te drukken en weer te geven. Alsof er geen mooiere afbeeldingen kunnen gemaakt worden ! Nooit zou ik dergelijk materiaal aan kinderen of jongeren geven. Misschien een tip om alles eens te herdenken en vooral te hertekenen. Beelden blijven bij, dus ook deze lelijke tekeningen.

Reageren
L

Louisa

8 november 2021

Mijn zoon vind ze geweldig, hij heeft autisme en vind de monster plaatjes heel erg goed passen bij de emoties die hij voelt, wij volwassen mensen denken vaak te mooi

Reageren

Laat een reactie achter