Doe het zelf Dit artikel behoort tot de reeks Pesten Gepubliceerd op

Maak je kind weerbaar tegen pesten: 5 oefeningen

11 reacties

Log in om te bewaren.

Delen

Noemen ze je kind ‘dombo’ of ‘dikkerdje’? Negeren! Maar hoe doe je dat? Leer je kind meer weerbaar te worden tegen pesten en groepsdruk met deze 5 oefeningen uit de Rots & Water-methode.

  1. {copyright}

    Weerbaar tegen pesten? Trek je grens

    • Leer je kind om op een sterke manier stop te zeggen tegen pesters op school. Oefen eerst met je kind ‘stop’ zeggen op 3 verschillende manieren. Bijvoorbeeld heel zacht, heel hoog, heel luid. Hoe voelt elke stop voor je kind? Wissel eens om. Hoe komen de verschillende manieren over bij de andere?
    • Voel je het verschil? Steek nu je arm uit met je hand naar achteren gekanteld en oefen een paar keer een sterke ‘stop’ met een stevige, lage stem vanuit de buik.
    • Maak oogcontact met de pester. Zo weet je of je boodschap aankomt. Bewust met je lichaam omgaan, maakt dat je ook bewuster met je emoties omgaat.

     


     

  2. {copyright}

    Negeer pesters in je ballon

    • Leer je kind letterlijk stevig op zijn voeten te staan: de benen wijd, de knieën een beetje gebogen. Probeer je kind zachtjes om te duwen. Je zal na een paar keer versteld staan hoeveel kracht je nodig hebt om het echt om te duwen.
    • Doe alsof je in een grote ballon zit. Die ballon houdt pesters en woorden buiten.
    • Concentreer je op je ademhaling. Kort inademen en lang uitademen, in en uit je buik. Vertel je kind dat je adem en je buik zijn beste vrienden die zo vaak mogelijk bij elkaar willen zijn. Zo krijg je een stevige buikademhaling. Wedden dat die pesters je plots minder interessant vinden als je niet reageert en rustig blijft?

     


     

  3. {copyright}

    Focus op 1 been

    • Ga op 1 been staan. Doe een wedstrijdje om ter langst.
    • Trucjes om te winnen? Zoek een punt om op te focussen en span je buikspieren op. Wedden dat je langer dan een flamingo kan blijven staan?
    • Lukt dat al aardig? Probeer je kind uit evenwicht te brengen. Trek gekke bekken en daag het uit met woorden: ‘onnozelaar’, ‘dombo’, ‘wat heb jij aan’? Prik eens met je vinger op armen, schouder of buik.

     


     

  4. {copyright}

    Denk positief op het toilet

    • Ga letterlijk stevig op je benen staan: wijdbeens, knieën lichtjes gebogen.
    • Steek je armen in de lucht in de vorm van een V. De V van Victorie of oVerwinning. Of: Vandaag gaat het me lukken.
    • Overtuig jezelf luidop: die toets Frans gaat lukken, ik kan het, ik ga mijn best doen. Herhaal. Herhaal. Overtuigd? Je hersens alvast wel na dit trucje van 2 minuten – dat blijkt zelfs uit wetenschappelijk onderzoek.
    • Op school kan je kind dit kort doen voor de speeltijd op het toilet.

     


     

  5. {copyright}

    Wandel weg met je kin in de lucht

    • Pesters die je ‘dombo’ noemen? Negeer het, blijf rustig, zeg ‘stop’ en wandel weg met een krachtige lichaamshouding.
    • Trek 2 denkbeeldige strepen en laat je kind een afstand van 20 à 30 meter wandelen. Eerst met het hoofd naar beneden. Een tweede keer met de kin omhoog. Hoe voelt het verschil? Wedden dat die pesters zo’n reactie niet gewoon zijn?
    • Laat je kind nu met de kin omhoog wandelen. Ondertussen zeg je nare dingen, een beetje zoals die pesters.

 


 

Rots & water-methode

Rots & Water is een wetenschappelijk bewezen weerbaarheidsmethode om pesten te voorkomen en aan te pakken. Kinderen en jongeren leren omgaan met pestgedrag en groepsdruk. Ze leren voor zichzelf op te komen en contact te maken.

De methode is ontwikkeld in Nederland en wordt ondertussen wereldwijd in scholen gebruikt door 50 000 trainers en 2,5 miljoen leerlingen. Van kleuters tot secundair of buitengewoon onderwijs. Kinderen leren wanneer ze rots of water moeten zijn, stevig staan of meegaan. De psychofysieke methode bestaat uit oefeningen vol actie en spel.

Stijn Janssens is master instructor Rots & Water van Sjanstrainingen en puurde 5 Rots & Water oefeningen uit de methode om thuis met je kind te doen.