Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Leerjaren verbinden helpt tegen pesten

Log in om te bewaren.

Sinds 3 jaar loopt in basisschool Klim-Op in Sint-Truiden het project ‘Verbondenheid’. Een paar keer per jaar vormen de leerlingen leeftijdsdoorbrekende groepen. “Meer verbondenheid tussen de verschillende leeftijden werkt preventief tegen pesten”, zegt directeur Philip Marguillier.

 

Kapiteins op de speelplaats

We verdelen de leerlingen van het eerste tot het zesde leerjaar in 10 groepen, met in elke groep 2 à 3 leerlingen van elk leerjaar. De leerlingen van het zesde zijn de kapiteins. “Bij strubbelingen op de speelplaats zijn zij het eerste aanspreekpunt. Wanneer ze het onderling niet opgelost krijgen, kunnen ze altijd bij mij of een andere ankerjuf terecht”, zegt leraar Kathleen Vanbrabant. “De kapiteins zijn de ideale brugfiguren tussen de andere leerlingen en de directie.”

De leerlingen komen 5 tot 6 keer per jaar samen met hun groep voor een activiteit. “Samen sporten, gezelschapsspelletjes spelen, knutselen … . Het doel is telkens dat de kinderen elkaar beter leren kennen en die verbondenheid ook meenemen naar de speelplaats”, legt Philip uit.
 

Lage drempel

“Pesten was nooit echt een grote problematiek bij ons, maar het is er wel altijd, in elke school”, zegt Philip. “Het gebeurt vaak net op plaatsen waar de leraren het niet zien. Maar wie het wel ziet: de andere leerlingen. We willen met deze methodiek dan ook de sociale controle tussen de leerlingen versterken.”

Kinderen kunnen naar andere kinderen toestappen in plaats van direct naar een leraar. De drempel ligt daardoor lager en pestgedrag wordt sneller gemeld. “Ik denk dat de leerlingen het leuker vinden als een andere leerling komt bemiddelen, dan wanneer een leraar tussenbeide komt”, vertelt Kathleen.
 

Verantwoordelijkheidszin

Voor de zesdejaars is het leerrijk les om zoveel verantwoordelijkheid te krijgen. “Ze leren dat ze hun steentje kunnen bijdragen, dat ze anderen kunnen helpen. Belangrijk voor hun maatschappelijke vorming”, vindt Philip. Ankerjuf Kathleen bevestigt dat. “Als je op straat iets ziet dat niet hoort, is het je plicht als volwassene om in te grijpen. We kunnen er niet vroeg genoeg bij zijn en leerlingen die burgerzin nu al bij brengen.”
 


Voor dit project werkte basisschool Klimop samen met www.centraalmeldpuntpesten.org, een vzw die de Preventieve Pestbuddy methodiek bedacht en scholen begeleidt.

In september sterk starten met Klasse Magazine?*

  • 4 straffe nummers voor slechts € 10
  • Met doorleesdossier, verhalen en tips
  • Extra: zot zadelhoesje voor abonnees
Ik word abonnee

*Betaal vóór 7 juli en krijg een Klasse-kalender als extraatje