Vlaanderen
Klasse.be

STEM en media­wijsheid

STEM, digitalisering en mediawijsheid: experts en leraren tonen welke invloed digitalisering en technologische ontwikkeling hebben op onderwijs, en hoe je met die innovaties je lessen sterker maakt.

Expert Lieven De Marez (UGent) over de voordelen van een smartphoneverbod
Specialist

Smartphoneverbod op school: “Niets doen was geen optie”

Is een smartphoneverbod op school een goede zaak? Hoe leren we leerlingen met afleiding omgaan? Expert Lieven De Marez wikt het nieuwe beleid.

Hanne Vermeire over klaschats en online pesten
Actueel

Cyberpesten raakt leerling én klas: “Kijk niet weg als leraar”

Hanne Vermeire onderzocht de gevolgen van cyberpesten in klaschats en roddelgroepen bij leerlingen. "Steek als leraar je kop niet in het zand.”

Leraar checkt bij tool wetgeving AI in onderwijs
Actueel

Wat mag (niet) met AI op school?

Wat mag er wel of niet vanuit de wetgeving rond AI in onderwijs? Het antwoord op 13 brandende vragen, zoals mag je toetsen verbeteren met AI?

Illustraties over AI, tijd besparen met AI in de klas
Tips

3x tijd besparen met AI in de klas

Hoge werkdruk? AI kan je heel wat tijd besparen in de klas bij lesvoorbereidingen, toetsen of feedback.

Expert Rani Schoors over AI in onderwijs (artificiële intelligentie)
Specialist

AI in onderwijs: nuttige helper of vervangleraar?

Maken leerlingen sinds artificiële intelligentie nog zelf schrijfopdrachten? Wordt de leraar overbodig? Expert Rani Van Schoors nuanceert.

Leraar Wouter Braet gebruikt AI in de les Nederlands en bij schrijftaken
Zo doen zij het

Taalontwikkeling slim stimuleren met AI

Leerlingen die schrijftaken klakkeloos doorspelen aan ChatGPT? Taalleraar Wouter leert zijn klas AI-tools kritisch in te zetten bij het schrijven.

Leraar vijfde leerjaar Elke Claeys krijgt ondersteuning van AI in lager onderwijs
Zo doen zij het

AI in lager onderwijs: “De digitale helper geeft richting, ik stuur”

Geen kopieën en snelle bijwerkmomenten meer. Leraar Elke krijgt voor de lessen wiskunde en Frans ondersteuning van een AI-robotje.

Leraar ziet een filmpje van haarzelf op TikTok
Specialist

Een leerling zet me op TikTok: wat nu?  

Een leerling filmt je stiekem en zwiert de beelden op sociale media. Hoe reageer je? Krijg je dat offline? En hoe werk je aan herstel?

Illustratie over Artificiële intelligentie in de klas
Tips

Wegwijs met AI op school: 10 navigatietips

AI verantwoord inzetten op school: het is geen koud kunstje. Directeur Rein Bogaert van het Stella Matutina College in Lede deelt 10 tips.

Juf met kinderen en iPad
Specialist

Hoe digitaal is het klaslokaal?

Leraren gebruiken meer technologie in de klas en de ICT-coördinator wordt een ploegje. 7 vaststellingen uit MICTIVO-4 toegelicht. .  

Zo doen zij het

Een reis om de maan in 3D tijdens de les aardrijkskunde

De aarde rond de zon laten draaien of de Poolse bevolking in 2040 opzoeken? Aardrijkskundeleraar Bart geeft les met 3D-animaties en digitale diagrammen.

Still uit video mediawijsheid
Video

Mediawijze leerlingen? Dat lukt met filosoferen

Hoe wapen je je leerlingen lager tegen nepnieuws? Expert Eef Cornelissen maakt hen kritisch en mediawijs met filosofie en de Kritikat.”

Stijn bekijkt op de iPad het spel met de leerlingen
Zo doen zij het

Social media in de lagere school? “Maak ze op tijd mediawijs”

Op 8 jaar krijgen kinderen hun eerste smartphone. Daarom maken Stijn en zijn collega's leerlingen al in de lagere school mediawijs en wijzen ze hen de weg op sociale media.

Leerling achter laptop voor afstandsonderwijs
Zo doen zij het

“Afstandsonderwijs? Da’s vaak nog aftasten”

Professionaliseren met je team terwijl je leerlingen thuis digitaal leren. Ontdek de voordelen van enkele dagen afstandsonderwijs.

leerling met smartphone
Duiding

Wanneer wordt sexting een probleem?

Bijna 1 op de 10 jongeren stuurt wel eens een seksueel getinte foto. Vaak verloopt sexting zonder problemen, maar wanneer moet je als school ingrijpen?

Robbe Wulgaert met een smartphone bij zijn leerlingen
Zo doen zij het

ChatGPT in de klas: wat doen we ermee?

Nieuwe ontwikkelingen stellen schoolteams altijd voor nieuwe vragen. ICT-leraar Robbe Wulgaert deelt 4 inzichten over ChatGPT.

Portret van leraar Miek Feys tijdens de STEM-les
Zo doen zij het

“STEM-lessen draaien niet in het luchtledige”

Onze planeet is het speelterrein van de STEM-lessen van leraar Miek in het vierde en zesde leerjaar. Ook daar kan je hoog mikken.

Een digicharter met afspraken over online communicaite
Schooltips

Minder digitale druk op school met een digicharter

Online communicatie geeft stress. Duidelijke afspraken zijn nodig. Maak ze samen. De krachtlijnen passen op dit compacte digicharter.

Leraar geeft presentatie voor leerlingen
Tips

Zo zet je een presentatietool goed in tijdens je les

Aandacht vangen met je presentatie in de les? Jean-Pierre Pluymers verklapt 5 vuistregels bij het gebruik van presentatietools.

Kristof De Ridder bij leerlingen in de klas
Zo doen zij het

In 5 stappen naar een succesvol ICT-beleid in de basisschool

Hoe werk je in het basisonderwijs toe naar een krachtig ICT-beleid? Met het stappenplan van Digisprong bereidt je school zich goed voor.

Hanne Rosius en Jochen Didden - PXL
Specialist

5 misvattingen over digitalisering in de kleuterklas

Waarom al in de kleuterklas starten met ICT-vaardigheden? En hoe doe je dat zinvol? Hanne Rosius en Jochen Didden (PXL) over 5 misvattingen.

Experten Mehtap Akgüre, Annemie Hermans en Sarah Jooken
Zo doen zij het

Zo surfen je bso-leerlingen met een kritische blik

Maar 24% van de bso-leerlingen 3e graad haalt de eindtermen mediawijsheid en kritisch denken. 3 leraren vertellen wat werkt in hun les.

specialist radicalisering Emilie Le Roi over propagandatechnieken
Duiding

Kritisch denken: help je leerlingen 4 manipulatietechnieken herkennen

Achter heel wat communicatieboodschappen zitten een of meer van deze propaganda- of manipulatietechnieken. Help jij je leerlingen ze te identificeren?

juf Sarah Mariën leest een prentenboek voor in haar klas
Zo doen zij het

“Er zit meer in een prentenboek dan je denkt”

Joris Van Elsen en Emke Op ‘t Eynde onderzochten hoe je met prentenboeken wiskundige en probleemoplossende vaardigheden stimuleert bij kleuters. Kijk hoe juf Sarah dat aanpakt.

GDPR op school, illustratie
Schooltips

Is je school GDPR-proof? 6 vragen die de digitalisering oproept

Scholen zitten op een berg informatie van leerlingen. De digitalisering in onderwijs roept nieuwe vragen op rond GDPR. De Data Protection Officers (DPO) van de onderwijsverstrekkers geven helder antwoord.

Portretten van Jeroen Vynck , Bertien Boon en Pieter Kemme
Tips

Digitale (r)evolutie op school: wat doet een ICT-coördinator vandaag?

Meer middelen voor ICT, maar ook meer taken en uitdagingen. Met deze tips van 3 ICT-coördinatoren boek je digitale winst op school.

directeur Veerle Scheirs over haar ICT-beleid
Zo doen zij het

“ICT-beleid start niet met laptops kopen”

Digitale omslag: ICT in elk vak, een laptop voor elke leerling. “Maar maak eerst je pedagogische visie”, waarschuwt directeur Veerle. "Zodat die laptop een middel blijft, en geen doel op zich wordt."

Brecht Decoene
Specialist

“Kritisch denken: een krachtig medicijn tegen onzin”

Hoe krijg je leerlingen met kritisch denken zover om onzin te doorprikken en niet alleen andermans maar ook hun eigen waarheid te bevragen?

Maarten Devos
Zo doen zij het

Adaptieve tools: 5 voordelen

Secundaire Freinetschool ‘tvier zoekt al jaren haar weg in adaptieve tools en schudt 5 voordelen uit de mouw.

ICT kleuters digitaal in de kleuterklas
Zo doen zij het

ICT in de kleuterklas: meer dan pret met de tablet

"Als we tablets reduceren tot amusement dan onderschatten we kleuters", stellen CT-coördinator Ann en kleuterleraar Anneloor: Daarom start hun prikkelende ICT-leerlijn al in de kleuterklas.

Illustratie Fake News - doorprikken
Duiding

Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven

Jongeren zijn vatbaar voor fake news. Hoe komt dat? Waar komt fake news vandaan? Hoe leer jij je leerlingen kritisch kijken? En waar vind je goed lesmateriaal?

Professor Wijnand Ijsselsteijn
Trend

Virtual reality in de klas: “Er is al heel veel mogelijk”

Met een VR-bril in de grafkamer van Toetanchamon rondneuzen, door het zonnestelsel zweven of leven in een vluchtelingenkamp. Professor Wijnand Ijsselsteijn toont wat je nu al kan met virtual reality in de klas en blikt vooruit.

Professor informaticawetenschappen Frank Neven over computationeel denken
Specialist

Computationeel denken: “Ja, zeker in tijden van AI”

Professor informaticawetenschappen Frank Neven loodst je door het abc van computationeel denken. En wat moeten leelringen zelf kunnen in tijden van AI?

Portret Hilde Rabaut, lector wiskunde aan de Hogeschool Gent
Specialist

Kleuters klaar voor wiskunde? Reken maar van wel

Kleuters houden van wiskunde, stelt Hilde Rabaut, lector wiskunde aan de Hogeschool Gent. Hun leraren vaak iets minder. Daardoor missen ze kansen. “Zonde, want zonder goed uitgewerkte wiskundelessen op leeftijd doen we kinderen tekort.”

leraar laat filmpje zien op laptop
Mag dat?

Wat met auteursrechten als je een film(fragment) vertoont op school?

Als ik als leraar een film(fragment) vertoon in de klas, moet ik dan toestemming hebben van de maker en SABAM een vergoeding betalen? Geldt dit ook voor YouTube-filmpjes?

programmeren in de klas voor dummies: pixel-monster
Tips

Programmeren in de klas voor dummies

In de lagere school leren programmeren: niets voor jou? Onvoldoende computers? Of andere drempels? ICT-coördinator Lies en CoderDojo-coach Toon helpen je erover.

Portret Kristien Druyts
Verhaal

Sexting op school: “Er circuleerden naaktfoto’s van leerlingen”

Toen leerlingen naaktfoto’s van tientallen meisjes verspreidden via sociale media stond het Sint-Theresiacollege in Kapelle-op-den-Bos op zijn kop. “Dit sexting-incident is zo groot dat je niet zomaar de 'daders' van school kan sturen”, wist directeur Kristien meteen.

kleuters kleuren water
Zo doen zij het

STEM met kleuters: 5 tips

Je hoeft geen techneut te zijn om met je kleuters rond STEM te werken. Kijk hoe juf Lieselot haar klas onderdompelt in de wereld van wetenschap en techniek. Of is het omgekeerd?

Andere thema's binnen Klastips