Gepubliceerd op
Zo doen zij het

Hoe komen leerlingen je les binnen? Doe een check-in

Een leerling met zijn hoofd op zijn bank, vindt jouw les niet interessant. Babbelaars willen jou alleen maar tegenwerken. “Zulke veronderstellingen zijn niet altijd correct”, zegt CVO-lector Lieve Hendrickx. “Met een check-in bij het begin van je les kijk jij in de hoofden van je leerlingen.” Bekijk de video.
 

Lieve Hendrickx, lector HBO5 orthopedagogie, CVO Horito Turnhout: “Aan het begin van de les stel ik in de kring een tweetal richtvragen. Bijvoorbeeld: “Wat hindert jou vandaag om met je volle aandacht aanwezig te zijn?” Ik beantwoord die vraag eerst zelf. Daarmee breek ik het ijs en geef ik richting aan het verdere verloop van de check-in.”

Lieve: “Vervolgens antwoorden de leerlingen. Niemand is verplicht, maar ik moedig leerlingen die zich in een uitspraak herkennen wel aan om een stap vooruit zitten. Zo voelt degene die de uitspraak deed zich niet alleen en krijg ik zicht op wat er eventueel onderhuids speelt bij verschillende ‘partijen’ in de klas.”

Lieve: “Soms zijn er immers dingen aan de gang in een groep waar je als leraar geen zicht op hebt. Je weet niet of er een conflict speelt tussen leerlingen, of wat er zojuist op de speelplaats gebeurde. Maar dat heeft wel invloed op je les en de sfeer in de klas. Met een check-in breng je die onzichtbare groepsprocessen boven de waterlijn.”

Lieve: “Maar ook over individuele leerlingen leer je soms onverwachte dingen, die je helpen om hun gedrag beter te interpreteren. Zo leerde ik dat de leerling die volgens mij verveeld in de klas zat, eigenlijk vermoeid is omdat zijn dochtertje niet goed doorslaapt. Ik ken mijn leerlingen door die check-ins beter en kan daardoor beter lesgeven. Maar omdat ik zelf ook meedoe, begrijpen de leerlingen mij ook beter. Door je eigen weerstanden in de groep te brengen en bespreekbaar te maken, vermijd je wederzijds onbegrip.”

Lieve: “Aan het einde van de check-in is het belangrijk dat je even samenvat wat allemaal werd gedeeld. Daardoor voelen leerlingen zich gehoord, maar kunnen ze ook toevoegingen doen wanneer je iets gemist hebt of verkeerd begreep. Nadat iedereen even heeft losgelaten wat door zijn of haar hoofd spookt, kan de les veel efficiënter van start.”

Het beste van Klasse in je mailbox?

  • Al 51.000 leraren zijn abonnee
  • 1 keer per week en helemaal gratis
  • Verhalen van collega’s, concrete praktijktips, exclusieve wedstrijden ...