Vlaanderen
Klasse.be

Tips

Klasmanagement: gooi niet direct met straffen

  • 10 februari 2022
  • 2 minuten lezen

Samen afspraken opstellen en je consequent aan die afspraken houden, helpt jou en je leerlingen. Maar soms blijft een leerling na meerdere opmerkingen je les dwarsbomen. Hoe betrek je die leerling terug bij je les?

10 technieken: ga telkens een stapje verder

  1. Negeer de storende leerling.
  2. Kijk de leerling aan en ga door met de les.
  3. Stop even met de les en kijk de leerling aan.
  4. Noem de leerling bij naam en ga door met de les:
    “Op dit beeld, Joren, zie je …”
  5. Stop even met je les en noem de leerling bij naam:
    “Is er een probleem Joren?”
  6. Noem de naam en gebruik een ik-boodschap:
    “Joren, ik vind het heel vervelend dat je voortdurend zit te kletsen.”
  7. Waarschuw de leerling, bv. dat je hem van plaats gaat veranderen.
  8. Verplaats de leerling in de klas:
    “Joren, kom even hier zitten, je wordt daar te veel afgeleid.”
  9. Laat de leerling na de les bij je komen voor een gesprek. Leg uit wat het storende gedrag bij jou teweegbrengt. Achterhaal waarom de leerling zich zo gedraagt en toon begrip als dat kan.
  10. Stuur de leerling met werk de klas uit. Formuleer een concrete, milde en leergerichte opdracht. Overleg met collega’s en eventueel met de directie.
Maatregelenladder: De 10 stappen uitgewerkt in een getekend schema (spiekbriefje voor leraren)

Wat na de clash?

  • Zet je leerling enkel aan de deur als de les echt niet verder kan gaan.
  • Zet je leerling niet zomaar op de gang of speelplaats. Geef altijd een duidelijke opdracht of taak mee en zeg ook waar hij naartoe moet of bij wie hij zich moet aanmelden (naar de zorgjuf, het secretariaat, de leerlingenbegeleider…).
  • Maak een afspraak voor een vervolggesprek: daarin probeer je met de leerling de problemen uit te klaren en nieuwe afspraken te maken.
  • Hou bij wie je uit de klas hebt gezet, wanneer dat was, waarom je dat gedaan hebt en wat het vervolg was.
  • Overleg na afloop met je collega’s en je directie en vraag hun feedback en advies.
  • Zet leerlingen niet te vaak uit de les. Als je meer dan eens om de 8 weken een leerling aan de deur zet, heeft je maatregel geen effect meer, zo blijkt uit onderzoek.

Je vindt deze ladder en andere reflectiemodellen in ‘Praktijkwijzer basisonderwijs’ (Joke Gerritsen en Corine Klapwijk, Uitgeverij Coutinho).

Michel Van Laere

Voeg dit artikel toe aan je bewaarde artikels

Log in om te bewaren


A

Astrid

9 augustus 2015

Waarom tonen ze ons zoiets niet kn de lerarenopleiding? Heel nuttig, bedankt!

Reageren
M

Marijke

3 september 2015

Heel nuttige tips!

Reageren
M

Mickey M.

19 september 2015

Pas ik altijd toe. In de praktijk is het altijd anders, hé. Als je zo'n 30-tal leerlingen voor je ziet staan, wordt het pas echt leuk...

Reageren
L

Leraar

23 november 2015

Echt wel, de praktijk is vaak heel anders ! Dit werkt niet als je op vrijdagmiddag een klas van 24 hebt die allemaal lastig doen.

Reageren
E

Ellen

18 januari 2017

Hallo,

Ik vind dat deze tips vooral toegepast kunnen worden, wanneer je docerend lesgeeft. En het is al bewezen dat juist met actieve werkvormen lesgeven de basis is om vervelende leerlingen te vermijden. Als hun brein over een interessante oefening moet nadenken, hebben ze vaak minder tijd om vervelend te zijn. (Behalve op vrijdagnamiddag, natuurlijk ...)

Daarnaast nog een goede tip: ga naar de leerling toe, ga een beetje dichter bij hen staan dan ze zouden willen (ze worden daar oncomfortabel van) 1. Stel een paar vragen over de oefening die ze moeten maken. Geef ze complimenten als ze het juiste antwoord hebben. 2. Als ze blijven storen, ga terug naar hen toe en zeg hen heel zachtjes dat zijn/haar gedrag je stoort en of het een beetje minder kan.
Op die manier staan ze minder voor schut voor de hele klas en staan ze meer open om zich aan te passen. Je maakt er dus minder een klassikale strijd van.

Reageren
k

kathleen

23 november 2018

en je kan je afvragen wat deze jonge mens nodig heeft, en misschien niet alleen deze mens, misschien de andere klasgenoten ook, of jij zelf: frisse lucht? rust? verbinding? als je weet wat iedereen nodig heeft, kan je samen iets bedenken dat voor iedereen werkt, ook voor jou (als je er op dat moment ook in slaagt om erachter te komen waar je zelf behoefte aan hebt natuurlijk!). achter elk gedrag, hoe tragisch ook, zit een nood. ontdekken maar, die handel, en levensverrijkend les geven!

Reageren
G

G. De Vos

3 maart 2022

Reageer inderdaad zo subtiel mogelijk. Overreageren leidt tot conflicten die je het hele schooljaar meesleept. Toch is er een voorafje en een achterafje. VOORAF je verwachtingen expliciteren. Focus op de nieuwe regels in het schoolreglement en die waar de leerlingen het moeilijk mee hebben. Gebruik argumenten die bij hen aanslaan. Als één opmerking niet volstaat, bespreek je het gedrag ACHTERAF met de collega's en spoor je hen aan tot collegiale actie. Als de school een tuchtprefect heeft, spreek je met hem/haar af dat je een leerling gaat buitenzetten. Leg een taak klaar die de eigenlijke les vervangt. De tuchtprefect peilt naar de leerbereidheid. Leerlingen die gevormd zijn door de straatcultuur komen beter niet in het zorgcircuit terecht. Zij gaan dat naar hun hand zetten om hun eigen belangen te verdedigen. Leerlingen moeten zich aanpassen aan de schoolcultuur. Anders kunnen ze niet functioneren in klassikaal onderwijs. Dan moeten ze maar lesvoorbereidingen blijven schrijven in de studieruimte.

Reageren

Laat een reactie achter