Gepubliceerd op
Klastips

Klasmanagement: gooi niet direct met straffen

Samen afspraken opstellen en je consequent aan die afspraken houden, helpt jou en je leerlingen. Maar soms blijft een leerling na meerdere opmerkingen je les dwarsbomen. Hoe betrek je die leerling terug bij je les?

10 technieken: ga telkens een stapje verder

  1. Negeer de storende leerling.
  2. Kijk de leerling aan en ga door met de les.
  3. Stop even met de les en kijk de leerling aan.
  4. Noem de leerling bij naam en ga door met de les:
    “Op dit beeld, Jos, zie je …”
  5. Stop even met je les en noem de leerling bij naam:
    “Is er een probleem Jos?”
  6. Noem de naam en gebruik een ik-boodschap:
    “Jos, ik vind het heel vervelend dat je voortdurend zit te kletsen.”
  7. Verplaats de leerling in de klas:
    “Jos, kom even hier zitten, je wordt daar te veel afgeleid.”
  8. Laat de leerling na de les bij je komen voor een niet-belerend gesprek. Leg uit wat het storende gedrag bij jou teweegbrengt. Achterhaal waarom de leerling zich zo gedraagt en toon begrip.
  9. Stuur de leerling met werk de klas uit. Formuleer een concrete, milde en leergerichte opdracht. Overleg met collega’s en eventueel met de directie.

 
De 10 stappen uitgewerkt in een getekend schema (spiekbriefje voor leraren)

Wat na de clash?

  • Zet je leerling enkel aan de deur als de les echt niet verder kan gaan.
  • Geef altijd een duidelijke opdracht of taak mee.
  • Maak een afspraak voor een vervolggesprek: daarin probeer je met de leerling de problemen uit te klaren en nieuwe afspraken te maken.
  • Hou bij wie je op de gang hebt gezet, wanneer dat was, waarom je hem op de gang hebt gezet en wat het vervolg was.
  • Overleg na afloop met je collega’s en je directie en vraag hun feedback en advies.
  • Zet leerlingen niet te vaak uit de les. Als je meer dan eens om de 8 weken een leerling aan de deur zet, heeft je maatregel geen effect meer, zo blijkt uit onderzoek.

Lees meer over de maatregelenladder op www.knaplastig-aps.blogspot.nl. Je vindt deze ladder en andere reflectiemodellen in ‘Praktijkwijzer basisonderwijs’ (Joke Gerritsen en Corine Klapwijk, Uitgeverij Coutinho).

Nog geen abonnement op Klasse Magazine?

  • Krijg 4 dikke magazines voor maar € 10.
  • In december ontdek je hoe je conflicten kan aanpakken binnen je team.
  • Je Lerarenkaart 2019 valt gewoon in je brievenbus.

*Betaal vóór 25 oktober.
Rechthebbende abonnees krijgen dan zeker hun Lerarenkaart thuisbezorgd.