Gepubliceerd op
Klastips

Kan het zonder straffen en belonen?

Veerle Van Vlaenderen en Kristien Lefebvre hebben geen belonings- of sanctiesystemen nodig in hun zesde leerjaar van lagere school Sint-Agnes in Hoboken. Kan het zonder straffen en belonen? Wat zijn hun tips?

Veerle Van Vlaenderen en Kristien Lefebvre over straffen en belonen
  1. Geef structuur en trek grenzen

  2. Als je minder wil straffen en belonen, moeten kinderen weten wat de leraar wil, wat de afspraken en grenzen zijn. Dat geeft leerlingen een veilig gevoel. Je moet niet per se de populaire willen zijn. Wees vooral consequent en maak heel duidelijke afspraken.

  3. Minder regels

  4. Kinderen worden overrompeld door te veel regels. Wij hebben in onze school 5 regels op de speelplaats, 2 in de gang en 4 in de klas. In elke klas hangen 4 dezelfde pictogrammen met de regels die we als team vastgelegd hebben. Vinger opsteken, stil zijn als het nodig is, respect voor materiaal en stilzitten. Pictogrammen aan de muur zijn handig om snel naar te verwijzen tijdens de les. En de leerlingen kennen ze al van het jaar ervoor.

  5. Maak afspraken met je leerlingen

  6. De leraren maken de regels. Afspraken maak je samen met je leerlingen bij de start van het schooljaar. Die zijn dus elk jaar een beetje anders. We discussiëren en bespreken elke afspraak grondig. Wat is respect hebben voor elkaar? Hoe maken we dat concreet? Moet een leraar ook respect hebben voor de leerlingen? Maak elke afspraak of regel ook positief: ‘niet liegen’, wordt ‘eerlijk zijn’.

  7. Wees goed voorbereid

  8. Als je tijdens de les nog tekenpapier moet zoeken, staat je klas op stelten. Met een goede voorbereiding kan al je aandacht naar je leerlingen gaan. Zo zijn er minder momenten waarvan leerlingen misbruik kunnen maken. Met een digibord kan je thuis al heel wat klaarzetten en sta je minder met je rug naar de klas.

  9. Praten in plaats van straffen

  10. Als er iets mis gaat, bespreek dat gewoon. We leggen meer verantwoordelijkheid bij onze leerlingen. Dat kan zeker bij al wat oudere leerlingen van de tweede en derde graad. Eigenlijk weten ze bijvoorbeeld best wanneer ze stil moeten zijn. Daar spreek ik hen op aan. Natuurlijk kan je wel eens naar een straf grijpen, maar dat is echt heel uitzonderlijk bij ons. Er is in onze school ook een stappenplan bij ernstig ongewenst gedrag, maar dat hebben we nog niet nodig gehad in onze klas.

  11. Durf open te communiceren

  12. Als je een keertje boos wordt en toch een straf geeft die je achteraf onterecht vindt, excuseer je dan bij je leerlingen. Vraag je vooral af waarom je boos werd. Dan besef je dat de oorzaak vaak bij jezelf ligt. Dat is niet gemakkelijk, maar je leert er wel van. Durf ook open aan een collega te vragen hoe die het aanpakt en ga eens in een andere klas kijken hoe het er daar aan toe gaat.

  13. Wees een hartelijke school

  14. In onze school draait het niet alleen om het hoofd, maar ook om het hart. We investeerden als team in 3 harten: een luisterhart om kinderen te leren ruzies op te lossen, een stenen hart om tot rust te komen en een vleugelhart om elkaar complimenten en vleugels te geven. En onder collega’s proberen we dat ook. In een hartelijke school voelt iedereen zich thuis.

 


Lees ook de 12 extra inzichten rond straffen en belonen van expert Marit Goossens.

Dit artikel heeft als onderwerp Dit artikel is interessant voor een

Abonneer je nú op Klasse Magazine*

  • 4 dikke magazines voor maar € 10
  • In september (en bij elk ander nummer) een exclusief Klasse-cadeautje
  • En ontdek in ons dossier hoe je zelfsturing bij leerlingen kan stimuleren
*Betaal vóór 30 augustus en start je schooljaar sterk!